جمعه سی و یکم فروردین ماه
لزوم تجدیدنظر درباره بازنشستگی ورزشی ها؛

مدیرانی که خانه نشین شده اند!

در حالی که بازنشستگان آموزش و پرورش و نیروهای انتظامی مجددا دعوت به کار شده اند، بدون طراحی و مطالعه، صدها مدیران متخصص و کارآمد ورزش را در اوج کارایی خانه نشین کرده ایم!

طرح بازنشستگی پیش از موعد که سال ها پیش در مجلس و دولت مطرح و مصوبه ‌قانونی گرفت، به بهانه ورود نیروهای جوان و تحصیل کرده به بازار کار بود.

در ادامه طرح بازنشستگی کارمندان دولت پس از پایان سی سال خدمت به اجرا درآمد و منع به کار گیری بازنشستگان به تمام سازمان ها و نهادها اعلام شد.

البته در مقاطعی برخی از نهادها با استفاده از ظرفیت و توانایی مجموعه خود این قانون را دور زدند و با تفسیر به رای مدیران و نیروهای بازنشسته را مجددا به کار گرفتند.

اخیرا آموزش و پرورش مجوز نیروهای بازنشسته را اخذ کرد تا از مهر‌ماه معلمان مجرب را جذب کند.

نیروهای انتظامی هم برخی نیروهای خود را در قالب دفاتر خدمات پلیس ۱۱۰ به کار گرفت.

در ورزش به کرات ‌گفته شد، خروج مدیرانی که در 60  سالگی و در مرز پختگی به بازنشستگی رسیده و از گردونه خارج و خانه نشین شوند یک ظلم و ستم به ورزش محسوب می شود.

امروز مدیران ارشد ورزش در کمیته بین المپیک و فدراسیونهای ورزشی در جهان در هفتاد سالگی هم در اوج کارایی قرار دارند.

 این تجارب گرانسنگ همواره مدنظر نهادها و سازمانهای بین المللی قرار دارد.

متاسفانه در داخل کشور مدیران ورزش و متخصصان تربیت بدنی را در شصت سالگی از میدان خارج می کنیم.

لازم است مجلس و دولت استثنائاتی در نظر گرفته و در برخی نهادها و سازمانها از جمله ورزش در قوانین به کار گیری بازنشستگان‌تجدید نظر کنند.

در مقاطعی دیده شده، برخی سیاسیون دهها شغل همزمان دارند و ایرادی متوجه آنها نمی شود، اما در ورزش در مورد دو َشغله ها خیلی سخت‌گیری می شود.

جالب اینکه  حضور در  برخی هیات‌مدیره ها و فدراسیونها شغل محسوب نمی شود و برخی مدیران بدون دریافت حقوق و بنا به علائق ذاتی به ورزش در این نهادها وارد می شوند.

در هر حال امیدواریم وزارت ورزش با تشریح و تبیین این موضوع در دولت و‌ مجلس و ارائه طرح های جامع زمینه ساز به کار گیری نیروهای بازنشسته در ورزش شود تا از این تجارب ارزنده استفاده کنیم.

نویسنده: احمد میرزاییان