چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
لیگ والیبال و روش جدید؛

استانداردسازی؛ زمین های خاکی یا کفپوش مدرن

سازمان لیگ فدراسیون والیبال اعلام کرده است که تیم ها باید روی کفپوش استاندارد بین المللی بازی کنند و هر باشگاهی که نتواند چنین امکاناتی را فراهم سازد، باید مسابقات خود را خارج از خانه و در یکی از سالن های تهران، یزد، اردبیل و ارومیه برگزار کنند. هرچند این تصمیم به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی های احتمالی بازیکنان صورت گرفته است، اما باشگاه ها هم دلایل خاص خود را دارند و می خواهند فدراسیون والیبال اجرای این تصمیم را به آینده موکول سازند.

 

جمال الدین واحدی مدیرعامل باشگاه شهرداری گنبد می گوید: تصمیمی که فدراسیون والیبال اتخاذ کرده است، منطقی به نظر می رسد. وظیفه آنها انتخاب بهترین روش برای برگزاری رقابت هاست. ولی سوال من از سازمان لیگ این است که آیا اندیشیده است که بیشترین آسیب دیدگی بازیکنان تیم ملی سال گذشته روی کفپوش های گرلفلور اتفاق افتاده است. فدراسیون معتقد است که تیم ها از جاده خاکی به آسفالت می رسند، اما این نکته را باید در نظر داشته که ما در ایران باشگاهی رسمی و جامع الشرایط نداریم حتی سایپا و پیکان که در تهران حضور دارند، نیز ناچارند از سالن هایی که متعلق به وزارت ورزش یا زیرمجموعه های آن است، استفاده کنند. در این بین شهداب یزد با داشتن امکانات بسیار خوب کفپوش استاندارد را خریداری کرده است اما باز هم سالنی که در اختیار دارد متعلق به اداره کل تربیت بدنی و جوانان است. ما در گنبد سال هاست که با بودجه شهرداری، تیمداری می کنیم. هدف این است که جوانان شهر ما هفته ای چند ساعت در سایه مسابقات به شور و نشاط برسد. اگر قرار باشد تماشاچی نداشته باشیم، تیم داری معنی پیدا نمی کند. باز هم تاکید می کنم که داشتن کفپوش امری پسندیده است. در این زمینه البته از آقای برزمینی مدیرکل و دکتر زنگانه نماینده محترم مجلس درخواست داریم که برای خرید کفپوش بودجه ای در نظر بگیرند تا باشگاه ما تنها نماند.

محمد شعبانپور، مدیر و سرپرست تیم والیبال هراز آمل هم می گوید: فدراسیون والیبال در شرایطی از استاندارد صحبت می کند که ما باشگاهی استاندارد و منطبق بر مقررات نداریم. از سوی دیگر در شهری مانند آمل یک سالن تقریبا استاندارد داریم که به طور مرتب مورد استفاده تیم های بسکتبال، والیبال، فوتسال و حتی کشتی قرار می گیرد. اگر کفپوش گرلفلور خریداری کنیم، این کفپوش چند ماه هم دوام نمی آورد. بهتر است که فدراسیون از وزارت ورزش بخواهد که سالن های خود را استاندارد کند تا به ازای پول کلانی که از این بابت می پردازیم بهره لازمه را ببریم. نباید همه فشارها روی باشگاه ها باشد که اغلب آنها توسط بخش خصوصی و بدون هیچ دخلی اداره می شود. فدراسیون والیبال باید مشکلات باشگاه ها را هم در نظر بگیرد و یک طرفه به قاضی نرود.

گزارش: جمشید حمیدی