جمعه دهم فروردین ماه
شش هفته از لیگ برتر فوتبال در یک قاب؛

باران اعتراض و جنجال کنار مدل جدید

با گذشت شش هفته از زمان برگزاری رقابت های فوتبال لیگ برتر، قطار در حال حرکت این بازی ها به اولین توقفگاه چند هفته ای خود راه یافت.

دلیل توقف بازی ها به بحث تیم ملی باز می گردد که چاره ای جز این دیده نمی شود.

لیگ ۲۲ بر خلاف لیگ های گذشته متفاوت با سایر لیگ های قبل دیده شد در این لیگ تعداد بازیکنان ومربیان خارجی بیشتر از هر زمان دیگر وارد فوتبال و جذب باشگاه ها شده اند، قطعا این حضور می تواند در دراز مدت باعث تحول در فوتبال ما شود.

با گذشت شش هفته گذشته از نتایج به دست آمده ،شاهد باران اعتراض و جنجال از سوی تیم ها باشیم که دراین مسیر ناهماهنگی تیم ها مزید بر علت شد تا اعتراضات ابعاد گسترده به خود بگیرد.عمده اعتراضات یک نقطه مشترک همراه داشت و آن قضاوت داوران است که در همین شش هفته چند داور را به دلیل قضاوت تاثیرگذار در نتایج بازی ها خانه نشین کرده است.

در این شش هفته مدل جدیدی از بازی ها از سوی تیم ها شاهد بودیم.بحث اول درخصوص گل نخوردن است که این به ساختار دفاعی اکثریت تیم ها برمی گردد. در کنار این نکته پرداختن به بازی تهاجمی در روند حرکتی تیم ها دیده شد که هر تیم تاکتیک خاص خودش را داشت، در این میان تیم های فولاد، پرسپولیس، سپاهان، گل گهر و نفت مسجد سلیمان یک گام جلوتر از دیگران حرکت داشتند.

از زاویه دیگر در این شش هفته،اکثریت تیم ها چهره و شرایط متفاوت با یکدیگر داشتند. پرسپولیس که در صدر تکیه زده است باتوجه به عملکرد خوبش در نقل و انتقالات تغییراتی را به نام تحول در نوع تیمش قابل محسوس است. استقلال تیم پرمهره با مربی ناآرام پرتعالی اش هنوز به مجموعه یک تیم منسجم راه نیافته است،این تاریکی را باید از عملکرد مربی تیمش دانست. فولاد با نکونام از آن دست تیم هایی است که فوتبال کاملا تهاجمی را در دستور کار دارد و از این بابت حریف خطرناک برای دیگران به شمار می آید. سپاهان مربی بزرگی روی نیمکت دارد، اما تیمش حکایت ابرهای بارانی را دارد. این تیم در دفاع خوب دیده می شود، اما در استفاده از فرصت های گل ناکامی را بد جوری بغل کرده است. نفت مسجد با توجه به بضاعتش خیلی زود به انسجام تیمی راه یافت و حاصلش کسب نتایج قابل قبول در این چند هفته است.نفت آبادان نتوانست رضایت علاقه مندانش را جلب سازد، از این رو اولین مربی اخراجی سراز این تیم در آورد.رضا پرکاس اخراج شد تا نفت آبادان وارد چالش دیگر و جدیدی شود.

آلومینیوم اراک با مهدی رحمتی هنوز چنگی به دل نمی زند،اما تراکتور با توجه به خریدهایی که داشته آمده است تا به تیم بلند پرواز تبدیل شود،اما این مهم با مربی روسی تبارش هنوز حاصل نشده است. ملوان همچنان حال وهوای لیگ یکی را طی می کند که ادامه این روند می تواند قوی سپید را به جا و مکانی هدایت سازد که سال گذشته در آن قرار داشت،یعنی راهیابی به لیگ یک.تیم امیر قلعه نوعی یعنی گل گهر از جمله تیم هایی است که فوتبالش باب میل هر بیننده ای قرار می گیرد.فوتبال سازمان یافته گل گهر دلچسب همگان است و از این رو در ردیف بالای جدول نشسته است. مس کرمان آمده است که در لیگ برتر باقی بماند، از این رو به حریفان سخت امتیاز می دهد، ولی تیم مس رفسنجان با ربیعی ان تیم سال گذشته نیست. ذوب آهن با تارتار می رود تا در کسب نتایج مساوی رکوردار باشد.تیم تارتار از این بابت می رود تا نامش در کتاب گینس ثبت شود. هوادار تهران بعد از کنار رفتن عنایتی از مربیگری این تیم و آمدن ساکت الهامی متحول شده و در میدان تیمی دیده می شود که هدف دارد و هم سازمان تیمی.نساجی با حمید مطهری وارد گود شده است. توقعات از این تیم با توجه به هواداران پرشوری که دارد بسیار بالاست، باید دید مطهری برابر کم لطفی داوران نسبت به تیم نساجی چگونه با هواداران تیمش کنار خواهد آمد. پیکان در کمرکش جدول نشسته است، اینان هنوز به راستی آزمایی راه نیافته اند. روزی ایده آل دیده می شوند وهفته بعد چنان نچسب و بدقواره ظاهر می شود که امید ها را برای بقا به ناامیدی تبدیل می کند.

گزارش: اکبر عزیزی