پنجشنبه نهم فروردین ماه

داغستانلی، قهرمان کشتی جهان درگذشت

دارنده 5 طلای کشتی جهان و المپیک یکی از برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ترکیه در ۹۱ سالگی درگذشت.

مصطفی داغستانلی، کشتی‌گیر پیشکسوت ترک و دارنده دو طلای المپیک و ۳ طلای جهانی درگذشت. در سال ۱۹۶۰ مصطفی داغستانلی که در فینال بازیهای المپیک رم پیروز شده بود، تشک کشتی را بوسید و دیگر به آن بازنگشت. این در حالی بود که داغستانلی در آن زمان ۲۹ سال سن داشت که این تصمیم را گرفت.

او درباره کناره گیری از کشتی در ۲۹ سالگی گفته بود: من هنوز هم می‌توانستم به مسابقه بدهم. ۲۹ ساله بودم و در فرم ورزشی عالی بودم و از مبارزه احساس سیری نمی کردم. یک دوره المپیک دیگر قطعاً می‌توانم در سطح خودم رقابت کنم. در سال ۱۹۶۸ در اردوی تمرینی کشتی گیران ترکیه ای بودم که برای المپیک مکزیکوسیتی آماده می شدند. برایم جالب بود که خودم را  با جوانها محک بزنم و به تشک رفتم. حریف من محمود آتالای بود. من او را شکست دادم و او به مکزیک رفت و قهرمان المپیک شد. از اینکه کشتی را زود تمام کردم پشیمانم اما شرایط مرا به این سمت سوق داد. مجبور شده بودم برای امرار معاش خانواده کشتی را رها کنم. البته بابت بردهایم روی تشک دستمزدهای مناسبی دریافت کردم، اما باز هم این پول برای تامین آینده فرزندانم کافی نبود

داغستانلی در فینال المپیک ۱۹۵۶ توانست محمدمهدی یعقوبی از ایران را شکست دهد و مدال طلا را به دست بیاورد. او چهار سال بعد با شکست استانچو کولف از بلغارستان مدال طلا را به دست آورد.

او همچنین سه طلای جهانی در سال های ۱۹۵۴ توکیو، ۱۹۵۷ استانبول و ۱۹۵۹ تهران بدست آورد.