شنبه یکم اردیبهشت ماه
دلایل سپاهان برای برآورده نکردن توقعات

 دودستگی و عدم وجود یک راهبر

تیم سپاهان نتوانست توقعات را بر آورده کند اما شاید شروع مجدد لیگ بعد از چند هفته تعطیلی این تیم را از بحرام خارج کرده باشد.

  سپاهان لیگ را طوفانی شروع کرد اما خیلی زود افول کرده با آنچه از او توقع می رفت فاصله گرفت.این تیم با فعالیت هایی که در نقل و انتقالات داشت خیز بلندی برای قهرمانی برداشت اما فاکتورهای لازم را نداشت. باشگاه سپاهان از مدت‌ها قبل به‌دنبال جذب مربی خارجی بود و نسبت به جذب بازیکن خارجی تمایل داشت. قوانین اخیر درمورد جذب خارجی‌ها در لیگ برتر اما مانع آنها بود. در این دوسالی که محرم نویدکیا سکان هدایت تیم سپاهان را برعهده داشت همواره مسئولان این باشگاه به‌دنبال راهی برای جذب مربی خارجی بودند. قبل از آمدن نویدکیا بحث مربی خارجی بود و در سال دوم حضور او هم قرار بود یک خارجی بیاید اما قوانین من‌درآوردی و عجیبی که برای ممنوعیت ورود خارجی‌ها گذاشتند این تیم را با چالش روبه‌رو کرد و ترجیح دادند با محرم به کارشان ادامه دهند.محبوبیت این مربی بین هواداران اصفهانی بهترین فرصت بود تا محمدرضا ساکت در بدو بازگشت به تیم سپاهان بهترین انتخاب را از نظر هواداران انجام دهد. درحالی که نویدکیا تنها گزینه او نبود و او به‌نوعی در آب ‌نمک خوابیده بود تا اگر خارجی نشد به تیم سپاهان بیاید.

زمانه آن‌طور رقم خورد که نویدکیا هدایت سپاهان را برعهده گرفت. در دوره او هم اصفهانی‌ها کم ولخرجی نکردند اما آنچه این فصل از سپاهان می‌شنویم آنقدر خیره‌کننده است که نتایج همه را متعجب می کند.
در ابتدای فصل مهره‌های ارزشمند سپاهان یکی پس از دیگری این تیم را ترک می‌کردند و واکنشی از مسئولان ندیدیم. در حالی که هواداران این تیم به تب‌وتاب افتادند و از جدایی ستاره ها ناراحت بودند از سپاهان اما واکنشی دیده نمی‌شد. سپاهان مهره‌هایی از دست داد که درمقابل آنهایی که جذب کرد اگر بدتر نبودند بهتر هم نبودند. با نگاهی اجمالی به آنچه سپاهان در فصل نقل‌و انتقالات به‌دست آورده پرواضح است که یک تیم فوق‌ستاره در انتظار لیگ برتر بوده و مشخص است که آنها با قرارداد سه‌ساله‌ای که با مورایس بستند نه ‌فقط به قهرمانی در ایران که به قهرمانی در آسیا چشم دوخته‌اند؛ امری که اگر خوب مدیریت شود با پتانسیل فعلی سپاهان و امکاناتی که دراختیار دارد به واقعیت نزدیک است.
دلایل عدم نتایجه گیری سپاهاندر این بین اما دو نکته وجود دارد که می تواند از عوامل عدم نتیجه گیری این تیم باشد. اول این که مورایس نتوانست از نظر هماهنگی به این تیم کمک کند و هر چند تعطیلات اخیر می تواند تحولی در این تیم ایجاد کند اما شرایط به شکلی است که نوعی ناهماهنگی به وضوح قابل رویت است. بازیکنان این تیم به یک نوع نزول رسیدند. بزرگتر تیم سپاهان را خارجی ها تشکیل نمی دهند و نفرات دیگر نیز آنقدر بزرگ نیستند که بتوانند تیم را در داخل زمین رهبری کنند. به نظر می رسد نداشتن یک رهبر در تیم سپاهان عمده مشکل این تیم است. به یاسین سلمانی در سپاهان نگاه کنید خیلی زود و در اوج جوانی تلاش می کند نقش بزرگتر تیم را پیاده کند در حالی که نمی تواند و از عهده او خارج است. در چنین شرایطی بازیکنانی چون نورافکن یا پیام نیازمند نیز چنین وجاهتی ندارند.در ادامه اما می تون شرایط نا متوازن قراردادها را از دیگر عوامل نزول این تیم دانست. سپاهان یکی از پر هزینه ترین تیم هاست در حالی که تفاوت زیادی بین قرارداد بازیکنان جدید و تمدیدی ها وجود دارد و این یکی از مشکلات سپاهان است. می توان این مورد را یکی از مشکلات سپاهان دانست چرا که اینطور به نظر می رسد که این مشکل به ظاهر ساده نوعی شکاف بین بازیکنان ایجاد کرده است.سپاهان این هفته در تهران با هوادار بازی دارد.این بازی به نوعی می تواند سرنوشت تیم سپاهان تا پایان فصل را مشخص کند چرا که ناکامی در این بازی شاید به نزول این تیم و تخریب روحیاتشان بیانجامد در حالی که پیروزی در این بازی به ظاهر ساده می تواند مسیر را هموار کند.
تیم همیشه متمول سپاهان همیشه تیم متمول فوتبال ایران بوده، همواره بیشترین مبالغ قراردادها را بسته و بازیکنان ایرانی را هم همواره با بهترین مبالغ وسوسه کرده است. همین فصل قبل شهریار مغانلو و مسعود ریگی را با همین مبالغ شگفت‌انگیز از چنگ استقلال و پرسپولیس درآورد تا جایی که مسئولان دو تیم را وادار به واکنش کرد. این فصل هم آنها با مبالغ خاصی بازیکنانی چون امید نورافکن را حفظ کردند و به استقلال و پرسپولیس پاتک زدند. بدون‌شک هیچ‌کس باور نخواهد کرد که سپاهان برای خارجی‌هایش هزینه زیادی نکرده باشد؛ چراکه چه‌بسا همین خارجی‌ها به‌مراتب ارزان‌تر از ایرانی‌ها برایشان آب خورده باشد. اگر آنها با دانشگر قرارداد 70میلیاردی بسته باشند چرا نباید با کامسوبا قراردادی با همین مبلغ ببندند؟

رامین رضاییان هم که در قطر مشتری داشت طبعا با رقم قابل ‌توجهی قبول کرده طلایی‌پوش شود و انتقادها را به جان بخرد که چرا قبلا از تیم عوض‌کردن بازیکنان ایرانی در لیگ داخلی و پیوستن به رقبا گلایه کرده بود!آنچه مسلم است سپاهان تیمی گرانقیمت بسته همچون سال‌های قبل با این تفاوت که این‌بار با توجه به هزینه‌های صورت‌گرفته توقع از تیم سپاهان بالاست. بدون‌شک اگر ساکت و همکارانش این‌بار هم نتوانند برای سپاهان قهرمانی بیاورند شاید فصل تازه‌ای در این باشگاه رقم بخورد؛ چراکه همین حالا هم با توجه به حواشی‌ای که پیرامون این باشگاه وجود دارند، عرصه بر برخی مدیران تنگ شده است؛ در واقع سپاهان با اقدامات اخیر در فصل نقل‌ وانتقالات، آبستن هر اتفاقی است.

نویسنده: نیلوفر مژدهی