پنجشنبه نهم فروردین ماه
سایت فیفا

کیروش به تاریخ نگاه می کند

مربی پیشکسوت پرتغالی دوباره به ایران پیوست. او با ایران برای سومین جام جهانی فیفا آماده می شودکه در مجموع چهارمین جام جهانی او است.

 به گزارش سایت فیفا: کی روش هدایت تیم مصری را بر عهده داشت که در آخرین مرحله از رقابت های انتخابی آفریقا برای بازی های قطر ۲۰۲۲ در ضربات پنالتی مغلوب سنگال شد. کارلوس کیروش هنگام کناره گیری از سرمربیگری ایران در ژانویه ۲۰۱۹،با نقل از آهنگ کلاسیک "راه من" اثر فرانک سیناترا گفت: "و اکنون، پایان نزدیک است." ( می توان این تقریباً دو سال بعد، وقتی سنگال در ضربات پنالتی تیم تحت رهبری او یعنی مصر را در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را شکست دادمصر از راه یابی به حام حهانی باز ماند. این سخنان در ذهن کی‌روش نبود، بلکه پایان رویاهای او برای چهارمین حضور در فینال جهانی به عنوان سرمربی بود.
یا اینطور به نظر می رسید، زیرا فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اکنون او را به جای دراگان اسکوچیچ برای بازیهای قطر ۲۰۲۲ منصوب کرده است.
دراگان پس از چند تغییر اداری در فدراسیون این سمت را ترک کرد.
بازگشت کیروش به مربیگری در ایران به این معنی است که او اکنون به عنوان اولین مربی پرتغالی در چهار جام جهانی حضور دارد، جلوتر از فرناندو سانتوس، سرمربی پرتغال که اواخر امسال سومین مربیگری جام جهانی خود را به دست می آورد تاریخ ساز خواهد شد.
نخستین دوره حضور کی روش در تیم ملی ایران کمی بیش از سه سال و نیم پیش بر می گردد. در ژانویه ۲۰۱۹، پس از شکست ۳-۰ مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا به پایان رسید.
جدایی او یکی از موفق ترین فصل های دوران مربیگری او را که حدود ۴۰ سال پیش با تیم جوانان باشگاه لیسبون سی دی اولیوایس ئی مسکوید در سال ۱۹۸۱ آغاز شد، به پایان رساند.

مروری بر گذشته، نگاهی به آینده
مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، پیش از اعلام رسمی بازگشت این بازیکن پرتغالی، گفت: دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش یکی از بهترین دوران در تاریخ فوتبال ایران بود. ما بهترین ها را برای تیم ملی و کشورمان می خواهیم.
این سخنان بازتابی منصفانه از حال و هوای مردم ایران است که فقط به کی روش عشق می ورزند و او را موفق ترین مربی تیم ملی کشور می دانند.

اگرچه او اولین کسی نبود که تیم ملی را به فینال جهانی برد، اما با نظارت بر دو دوره مقدماتی متوالی برای مسابقات، مسیر جدیدی را باز کرد.
و اگرچه کیروش در اولین دوره بازی با ایران نتوانست جامی کسب کند، اما سهم او در پرورش یک نسل هیجان انگیز از بازیکنان تقریباً برابر با نسل طلایی علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی، حمید استیلی و احمدرضا عابدزاده کافی بود تا جایگاهی در تاریخ فوتبال این کشور برای او تضمین کند.
کی روش امیدوار است با نیروی جدید خود در قطر ۲۰۲۲ جلوتر باشد. سرمایه اصلی آن ها سردار آزمون مهاجم بایرلورکوزن است که بازیکنان مستعدی از جمله امید نورافکن مدافع چپ سپاهان که توسط پرتغالی به او فرصت داده شد، حمایت می شود.( البته نمی دانم چرا از بازیکنان دیگری نظیر احمد نور اللهی ٬ مهدی طارمی ٬ امیر عابد زاده ٬ علیرضا بیرانوند ٬ مهدی ترابی ٬ میلاد محمدی و... نام نبرده اند.)
تجربه کی روش در مصر مطابق برنامه پیش نرفت. پس از بازنشستگی اسطوره هایی مانند محمد ابوتریکا، حسنی عبد ربو ، عصام الحداری و وائل گوما و مجموعه ای از شکست های بعدی، امیدهای زیادی در میان طرفداران فراعنه وجود داشت که بخت و اقبال آن ها بهبود یابد. روشن کردن این رویاها، باعث رشد تعداد بازیکنان مصری شد که به صورت حرفه ای در حال حاضر در تیم های خارجی بازی می کنند، محمد صلاح، اولین ستاره جهانی این کشور است. حمایت از این مرد لیورپولی (محمد صلاح در لیور پول بازی می کند) ترکیبی جالب از بازیکنان داخلی و خارجی بود که امیدها را افزایش داد که باعث راهیابی به جام جهانی و افتخارات جام ملت های آفریقا CAF دوباره در گوشه و کنار هستند.
این امیدها فشار زیادی را بر روی کی روش وارد کرد، تقریباً انتقاد مداومی بر او وارد شد، زمانی که هواداران به نتایج و فوتبال هجومی امیدوار بودند به نتیجه نرسید.
کی روش به عنوان یک مربی عملگرا کلا مصمم به برنده شدن بود. او می دانست که دستیابی به موفقیت از طریق فوتبال گسترده برای مصر کار آسانی نیست به همین دلیل او به پیروی از هکتور کوپر آرژانتینی - آخرین مربی که فراعنه را به جام جهانی هدایت کرد - به محکم کردن خط دفاعی اقدام کرد.این روش پرتغالی برای مقابله با چالش های سنگین وزن فوتبال آفریقا و عرب بود.

مترجم: رحیم رحیم زاده