شنبه یکم اردیبهشت ماه
گفت و گو با اسطوره فوتبال ایران

روشن: کیروش باید فضایی آرام برای تیم ملی خلق کند

هر اتفاقی که در فوتبال باشگاهی ما می افتد ناشی از عدم ثبات مدیریت است.

پرسپولیس قهرمان می شود اما مدیر عاملش را عوض می کند.

استقلال تازه یواش یواش راه می افتد. شایعه تغییر مدیریت باشگاه به گوش می رسد درصورتی که اگر ساپینتو بگذارد این استقلال می تواند انتظار علاقه مندان را برآورده سازد.

در اروپا مدیران عامل یا بر اثر کهولت سن کنار گذاشته می شوند یا از دار دنیا می روند.

حسن روشن اسطوره فوتبال ملی و استقلال کشو ما با بیان این مطلب به البرز ورزشی می افزاید: در کشورهای اروپایی اسکلت تیم های ملی را بر مبنای تیم های بزرگ می بندند و نقاط ضعف را از تیم های دیگر پر می سازند ولی در فوتبال ما چنین رویه ای جریان ندارد.

بنابراین مشاهده می کنیم یک مربی مانند کیروش هشت سال در ایران می ماند و زیر بار داشتن تیم دوم نمی رود و تمام فکر و ذکرش این است که تیم ملی گل نخورد.

فدراسیون فوتبال باید از این مربی همانند اوفارل برنامه بخواهد. اوفارل زمانی که به ایران آمد ساختمان نیمه کاره فوتبال را که فوندانسیون رایکوف چیده بود از شرق اروپا به غرب قاره سبز برد تا ایران تنها تیم آسیایی باشد که فرهنگ فوتبالی دو قطب جهان را با خود ارائه دهد.

اوفارل که به ایران آمد نسل فوتبال ایران را تغییر داد. بازیکنانی مانند مرحومان کاشانی و آشتیانی و نیز علی جباری از تیم ملی خداحافظی کردند و جای آنها قاسم پور، نظری و دانایی فر در تیم ملی پر کردند.

در آن زمان مربیانی چون حسن حبیبی، یاوری و صالح نیا دستیار اوفارل بودند و در ادامه راه با مربیگری آقای مهاجرانی دوران طلایی فوتبال ایران آغاز شد.

قهرمان جام ملت ها شدیم و در المپیک مونترال از مرحله اول صعود کردیم.

با جلال طالبی هم راهی جام جهانی شدیم. دستیاران آقا حشمت و اوفارل هر یک تاثیرگذاری زیادی در فوتبال ایران داشتند. حسن حبیبی در مسابقات ارتش های جهان ایتالیا را حذف کردند اما آقای کیروش فقط امروز را نگاه می کند و کاری به آینده ندارد.

روشن افزود: تیم ملی کنونی ما بازیکنان خوبی دارد که در لیگ های معتبر دنیا بازی می کنند اما هریک با سبک متفاوتی تمرین کردند بنابراین در حال حاضر تیم ملی باید با حریفانی از فوتبال آکادمیک امریکای جنوبی و یا کشورهایی شبیه جزیره بازی می کنند دیدار تدارکاتی بازی کنند ولی تیمی برای تدارکات پیدا نمی شود.

روشن اضافه کرد: من سیستم دفاعی کیروش را قبول ندارم. کم گل بخوریم یا چند گل بخوریم مهم نیست. مهم آن است که فوتبال را خوب بازی کنیم.

متاسفانه کیروش هیچ کس را قبول ندارد اما ناچار می شود که سرانجام به خواسته فوتبال ملی ما تن دهد. باید مربیانی کنار ایشان باشد که ایرانی بوده تا با طیب خاطر به او و تیم ملی کمک کند اگر باقری و هاشمیان کنار اسکوچیچ نبودند تیم ملی هرگز به آرامش نمی رسید. تیم ما در حال حاضر باید در شرایط آرمانی و بدون تنش تمرین کند و آقای کیروش دنبال جنجال راه نیوفتد و فضای آرامی را برای ملی پوشان خلق کند.

گفت و گو: ج - دوستدار