جمعه سی و یکم فروردین ماه

داورزنی: تاکید می‌کنم بازنشسته نیستم

رئیس فدراسیون والیبال گفت: موضوع خدمت سربازی امین اسماعیل‌نژاد پیچیده است و در حال بررسی و رفع مشکل آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری البرزورزشی، محمدرضا داورزنی در خصوص آخرین وضعیت خدمت امین اسماعیل‌نژاد اظهار کرد: این موضوع مقداری پیچیده است. او از ابتدا غیبت داشت و به همین دلیل شامل مقرراتی می‌شود که دست ما نیست و دست نیروهای مسلح است، البته در این زمینه مکاتباتی با وزارت ورزش انجام دادیم و وزارت نیز با ستاد کل نیروهای مسلح مکاتبه و درخواست کرده او به عنوان سرباز قهرمان در اختیار فدراسیون باشد.

داورزنی گفت: از این طریق به دنبال آن هستیم تا اسماعیل‌نژاد در باشگاهی که می‌تواند آمادگی‌اش را حفظ کند بازی کرده و برای سال سخت تیم ملی والیبال آماده شود. جلسه‌ای هم با حضور دوستانمان در نیروی انتظامی و تربیت بدنی نیروهای مسلح در فدراسیون برگزار کردیم، جلسه به این شکل دنبال شد که اسماعیل‌نژاد را با عنوان سرباز قهرمان در اختیار فدراسیون بگیریم، اما اجازه بازی در باشگاه دیگری را ندارد.

وی ادامه داد: هماهنگی مربوط به این موضوع باید در ستاد کل نیروهای مسلح به وجود بیاید تا بتواند در باشگاه دیگری به عنوان سرباز قهرمان بازی کند. منتظر جلسه با دوستانمان در ستاد کل هستیم تا موضوع را جلو ببریم.

وی اظهار کرد: نگرانی ما بیشتر به غیبت او برمی‌گردد، سال گذشته نیز به تیم شهداب مقاومت یزد مأمور شده بود، اما دوستان ستاد کل اعتقاد دارند غیبت اسماعیل‌نژاد به قوت خود باقی است، ضمن اینکه در معرفی خودش به ستاد نیز تاخیر داشته و وقتی دفترچه گرفته دیر خودش را معرفی کرده است، به همین دلیل دیر رفتن او نیز سبب برخوردهای قانونی خواهد شد. به جرأت می‌توانم بگویم روزی نیست که موضوع این بازیکن را از ستاد نیروهای مسلح و وزارت ورزش پیگیری نکنیم، اما آنها نیز مقرراتی دارند، دوستان ما در ستاد نیروهای مسلح به ویژه نیروی انتظامی از ما خواستند با توجه به اینکه امین به طور قانونی سرباز است و هیچ جای دیگری نمی‌تواند خدمت کند، اجازه بدهند یک تا دو ماه برای باشگاه پاس بازی کند و سپس تکلیفش مشخص شود.

رییس فدراسیون والیبال افزود: اسماعیل‌نژاد جزو ورزشکارانی نیست که به او بگوییم می‌تواند بازی کند یا نه،  سربازی است که توسط خود ستاد نیروهای مسلح باید تکلیفش مشخص شود. طبق اتفاقاتی که تاکنون افتاده او سرباز و در اختیار باشگاه پاس است و این باشگاه نیز علی‌القاعده می‌تواند از او استفاده کند. در حقیقت یکی از آن 20 نفری است که از ابتدا اعلام کرده بودند اما به این دلیل که می‌خواستیم سرباز قهرمان شود و در باشگاه دیگری از امین استفاده کنیم، فعلا این مجوز صادر نشده و بلاتکلیف است. باشگاه پاس می‌تواند از او بازی بگیرد یا نگیرد، اما تعیین تکلیفش در اختیار این مجموعه است.

داورزنی گفت: به دنبال این هستیم از طریق مکاتبه با ستاد کل نیروهای مسلح مشکلش را حل کنیم، از طرفی وزارت ورزش شرایطی دارد که باید ستاد کل و نیروی انتظامی نیز کمک کنند، و قطعا اسماعیل‌نژاد از سرمایه‌های ارزشمند و ملی ما است و امیدواریم مشکل حل شود.

رئیس فدراسیون والیبال همچنین پیرامون این که اسماعیل‌نژاد اعلام کرده اگر قرار است برای پاس بازی کند ترجیح می‌دهد به پادگان برود و لباس نظامی بر تن کند، خاطرنشان کرد: امین انتظار نداشت چنین اتفاقی برایش بیفتد و انتظار داشت به عنوان یک سرمایه ملی شرایط خودش را حفظ کند. قرار بود بلافاصله پس از عید برای لیگ ملت‌ها، مقدماتی المپیک و بازی‌های دیگر خودش را آماده کند، اما مقداری دچار مشکل شده است به همین دلیل گلایه خود را نسبت به فدراسیون و ستاد کل اعلام کرد، اما با توجه به این که سرباز در اختیار است کاری نمی‌توان انجام داد.

وی پیرامون این پرسش که سال آینده تیم ملی والیبال بازی‌های آسیایی و هم مقدماتی المپیک را پیش رو دارد، در این وضعیت آیا تیم اصلی را به بازی‌های آسیایی اعزام خواهید کرد یا خیر؟ افزود: سال آینده لیگ ملت‌ها را داریم که خردادماه برگزار می‌شود، میزبان مسابقات آسیایی نیز تهران است. به فاصله خیلی کمی بازی‌های آسیایی را در پیش داریم که در چین برگزار می شود، بلافاصله مسابقات انتخابی المپیک را داریم، تیم ملی ما باید در همه این تورنمنت‌ها شرکت کند. مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا مشخص شود در بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و در انتخابی المپیک با چه تیمی و چه شرایطی شرکت کنیم.

داورزنی همچنین درباره ابقای کمپدلی به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بانوان خاطرنشان کرد: او تا سال آینده با ما قرارداد دارد و این قرارداد هم با فدراسیون جهانی والیبال است، با توجه به سوابق و تجربیاتی که کمپ دلی در کار کردن با رده‌های پایه دارد، می‌خواهیم نسل جدیدی از بازیکنان 16 سال را که قرار است در مسابقات آسیایی شرکت کنند، آماده کنیم. این اتفاق افتاد تا دختران و پسران ما برای رقابت‌های زیر 16 سال آماده شوند، اکنون نیز سرمربی تیم ملی بانوان برای تماشای مسابقات به شمال رفته و امیدواریم با توجه به استعدادیابی در رده سنی 14 و 15 سال نفرات خوبی را برای تیم زیر 16 سال انتخاب کند.

داورزنی همچنین در خصوصرآخرین وضعیت همکاری بهروز عطایی با تیم ملی بزرگسالان اظهار کرد: او با قوت به کارش ادامه می‌دهد.

رییس فدراسیون والیبال همچنین در خصوص مشکل دریافت ویزا برای ورزشکاران کشورمان تاکید کرد: در والیبال برای همه تیم‌ها به موقع اقدام کرده و ویزا گرفتیم، شاید اعزام تیم به فیلیپین مقداری با تاخیر روبرو شد، اما قبل از اعزام برای کل تیم ویزا صادر شد. البته این موضوع مقداری به انجام اقدامات به موقع بازمی‌گردد، سفارتخانه‌ها هم بهانه‌هایی دارند و می‌گویند به دلیل محدودیت‌های اینترنتی از لحاظ انجام اقدامات اداری مشکل دارند که به نظر این بهانه خوب نیست، دوستان باید به بحث ورود و کمک کنند. بیشتر اعزام تیم‌های ورزشی در نیمه اول سال انجام می‌شود، مثلا در مورد خود والیبال از اردیبهشت مسابقات بین‌المللی آغاز می‌شود و از مهر تا اردیبهشت نیز رقابت‌های داخلی انجام می‌شود. 

داورزنی در ادامه گفت: مسابقات باشگاه‌های جهان را نیز در آذرماه پیش رو داریم‌، حدود 20 روز دیگر میزبان مسابقات آسیایی ساحلی در بندرعباس هستیم، البته رویداد مستر آسیا و مردان آسیا را در این شهر برنامه‌ریزی کردیم. مسابقات لیگ مرکزی آسیا نیز به میزبانی پاکستان برگزار خواهد شد و سعی داریم تیمی که اکنون در قالب تیم شمس تمرینات آماده‌سازی را انجام می‌دهد و تیم نوجوانان است با کمی تقویت به این تورنمنت اعزام کنیم. یکی از راه‌های توسعه و ارتقای والیبال کسب میزبانی‌های مختلف و شرکت‌ در تورنمنت‌های مختلف است.

وی در خصوص برخی انتقادات نسبت به حضور مربیان داخلی در رده پایه خاطرنسان کرد: با مربیان داخلی در رده جوانان و نوجوانان قهرمان جهان شدیم. هفته آینده جلسه آسیب‌شناسی سه رده سنی نوجوانان که نایب قهرمان آسیا شد و تیم جوانان که قهرمان آسیا شد را پیش رو داریم، وضعیت تیم بزرگسالان را هم مشاهده کردید، تاکنون سفت و سخت بهروز عطایی تا المپیک سرمربی ما خواهد بود. روزهای سختی را پیش رو داریم، زیرا شرایط انتخابی المپیک سخت است و این گونه نیست که به راحتی مجوز حضور در المپیک برای ما صادر کرده باشند و همه چیز آماده باشد.

وی گفت:  باید تلاش مضاعف انجام داده و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. رقبای سرسختی داریم، ۲۴ کشور رنکینگ جهان در سه گروه 8 تیمی تقسیم می‌شوند و از هر گروه فقط 2 تیم بالا می‌رود، 6 سهمیه از این طریق کسب می‌شود و فقط 6 سهمیه دیگر می‌ماند که باید پس از رقابت لیگ ملت‌های سال 2024 و اتمام مرحله گروهی آن مسابقات 5 تیم انتخاب می‌شوند،‌ رنکینگ برای ما بسیار اهمیت دارد. بهروز عطایی پس از رقابت‌های المپیک 2024 به عنوان سرمربی تیم بزرگسالان انتخاب شد و در آسیا قهرمانی به دست آورد، ولی فرصت او همین مسابقات جهانی و لیگ ملت‌ها بود. 

داورزنی تصریح کرد: در مسابقات جهانی میثم صالحی را نداشتیم، جواد کریمی را نصفه و نیمه در اختیار داشتیم، اصغر مجرد در اواخر مسابقات با آمادگی ناقص به تیم اضافه شد، تیم دگرگون‌شده‌ای را به لیگ ملت‌ها بردیم اما خوب کار کردیم. در مسابقات قهرمانی جهان نیز در گروهی قرار گرفتیم که به جز بازی ما با هلند سایر دیدارها نتیجه‌اش همان شد که انتظار داشتیم. 

وی افزود: باید نقاط ضعفمان را در تیم ملی بزرگسالان برطرف کنیم تا ضمن کسب سهمیه المپیک از جایگاه خودمان نیز دفاع کنیم.

رییس فدراسیون والیبال در پاسخ به این پرسش که قرار است در کنار عطایی یک مربی خارجی نیز قرار بگیرد، خاطرنشان کرد:  بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا هر چیزی که نیاز باشد تامین شود. 

وی در پایان در خصوص این که اعلام کرده بود اگر بازنشسته شود از فدراسیون خواهد رفت، خاطرنشان کرد: باز هم بیکار شدید و از این سوال‌ها پرسیدید! من دوباره تاکید می کنم بازنشسته نیستم.