جمعه دهم فروردین ماه
نیم نگاه

سرود ملی ایران در جام جهانی

فاصله کمتر از یک ماه تا جام جهانی هنوز تکلیف سرود تیم ملی ایران در جام جهانی مشخص نشده است. ظاهرا بین اهل فن و مسئولان تدارک این سرود اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 برخی بر این باورند که پیرو سال های قبل باید این سرود با سبک پاپ خوانده شود و برخی دیگر جالی خالی سرودهای اقدام و سازهای سنتی را در این مهم خالی می دانند. از این رو هنوز کاری انتخاب نهایی نشده است. کار باید شایستگی لازم را داشته باشد.

در همین راستا چندین پارامتر کنار هم قرار می‌گیرند تا شایستگی کار را مشخص کنند. در سال ۱۳۹۷ سرود ملی تیم فوتبال ایران برای جام جهانی روسیه با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی بابک زرین منتشر شد.

در سال 1393 نیز سرود تیم ملی ایران توسط احسان خواجه امیری برای جام جهانی برزیل خوانده شد. امسال اما با وجود زماتن کم باقی مانده تا این مسابقات هنوز خواننده این اثر ملی مشخص نیست و مسئولان مربوطه در هیچ زمینه ای به توافق نرسیدند.

به هر حال کارشناسان روی یک نظر اجماع می‌کنند و قانع می‌شوند و با هم به تفاهم خواهند رسید. با این حال درباره‌ی زمان احتمالی آماده شدن سرود تیم ملی ایران فعلا نمی تواند خبری را اعلام کند. کمتر از یک ماه به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است و این مسابقات از ۲۹ آبان ماه شروع خواهد شد؛ از این رو این همه تعلل و به اجماع نرسیدن در مورد سرود ملی که آماده سازی آن از ماه ها قبل حس می شد و کارگروهی نیز برای آن تشکیل شده بود جای سوال دارد.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی