پنجشنبه نهم فروردین ماه
گزارش...

بررسی مصاحبه زیرکانه جواد نکونام

مصاحبه نکونام در مقطع فعلی چند پیام اصلی داشت.

 با واکاوی هر خط از آن گفت و گوی باشگاه محور مشخص می شود که نکونام برای ختم این غائله، بقا در فولاد و به دست آوردن جایگاه از دست رفته اش بین هواداران فولاد حاضر به عذرخواهی هم شده است. نکونام اما مثل همیشه حساب شده و چرچیل وار گفت و گو کرده و در عین این که مسئولیت همه چیز را به گردن می گیرد خیلی زیرپوستی بهانه هایی برای این که خود را مقصر جلوه ندهد می آورد. او در این گفت و گو سه فراز مهم دارد.

*اول این که با انتشار این مصاحبه قبل از هر چیز دهان مخالفان این مربی بسته شد. در هفته های اخیر که تیم فولاد با جواد نکونام بدترین نتایج ممکن را گرفته است بسیاری به مخالفت با او برخواسته خواهان برکناری این مربی شدند. برخی ناتوانی فنی او را بهانه کرد و عده ای مدعی شدند فکرش با تیم ملی است و باید برود. در نتیجه تعداد مخالفان این مربی به شدت بیشتر از موافقانش بود. برخی حتی دست به دامن مسئولان ورزش استان شده و برکناری این مربی را خواستار شدند. نکونام اما ضمن عذرخواهی از دوستداران تیم فولاد مسئولیت نتایج را برعهده گرفت و به ادامه همکاری با این باشگاه تاکید کرد. در نتیجه این یک کلمه عذرخواهی، دیگر مخالفت یا موافقت با این مربی برای باشگاه فولاد و او فرقی ندارد چرا که ادامه همکاری مسجل شد.
*در مرحله دوم نکونام در مصاحبه اش به بازیکنانی تاخته که تصور می کرد می توانند نجات بخش تیمش باشند. این مربی در بخشی از مصاحبه خود اشاره می کند؛ لازم باشد بازیکنان جوان و آينده‌دار ليگ را به تيم اضافه خواهم كرد. این یعنی خانه تکانی در راه است و قرار نیست بازیکنان فکر کنند با آن مبالغی که گرفتند حاشیه امنیت هم دارند. در واقع یکی از انتقادها به نکونام همین بود. برخی ادعا کرده بودند او گرانترین فولاد تاریخ را بسته است از این رو توقع نمی رود در مکان دهم قرار گیرد و خواهان رقابت با مدعیان بودند. در نتیجه نکونام با زیرکی به خوبی بازیکنانی که تاثیر لازم در تیم را نداشتند تهدید کرد و به آنها فهماند زیرپایشان سست است و اگر لازم باشد بازیکنان جوان جایشان را خواهند گرفت. همه می دانیم منظور نکونام چه کسانی است و قطعا این بازیکنان نیز بهتر از ما می دانند.

*در نهایت نکونام برای خود یک پلن B هم طراحی کرده است. او در بخشی از صحبت هایش به موردی اشاره می کند که از بیان آن عاجز است. او ابتدا همه چیز را به گردن وقفه لیگ بعد از هفته ششم می اندازد و می گوید: وقفه‌ای که بین بازی‌ها افتاد و همچنين حواشى كه نمي‌توانم در مورد آن با صداقت صحبت كنم باعث شد، ریتم تیم ما به هم بخورد. منظور نکونام از این حواشی چیست؟ آیا او در مورد تیم ملی و اتفاقاتی که رخ داد صحبت می کند؟ قطعا همینطور است. نکونام نمی توانست از فولاد جدا شود چرا که قرارداد بلند بالایی با این تیم داشت. می گویند مبلغ قرارداد او و دستیارانش بسیار بالاست و به همین دلیل ضرر و زیانی که برای فسخ آن هم در نظر گرفته شده بالاست. در نتیجه شاید این حرف درست باشد که نکو برای فسخ نه تنها نمی تواند دیگر هیچ پولی در ازای مدت همکاری با فولاد طلب کند بلکه باید ضرری یک میلیارد تومانی نیز بپردازد. پولی که فدراسیون هم حاضر به پرداخت آن نشد تا نکونام را به خدمت بگیرد. در نتیجه این مربی نیز برای چنین پولی هیچ تلاش نکرد چرا که پرداخت آن را وظیفه فدراسیون می دانست. در نتیجه پرداختن به این موضوع برای هر سه طرف بازی باخت باخت بود. به همین دلیل است که نکونام به آن نمی پردازد و مدعی است نمی تواند با صداقت در موردش صحبت کند. به این ترتیب سرمربی تیم فولاد با زیرکی تمام با وجود نتایج ضعیف اخیر و قرار گرفتن در جایگاه دهم جدول همچنان به کار خود ادامه می دهد و اتفاقا قرار است خانه تکانی هم انجام دهد. این خانه تکانی بدون شک بار دیگر هزینه ای مضاعف برای باشگاه فولاد خواهد داشت اما این باشگاه همچنان میل دارد برای این مربی زیرک هزینه کند.

نویسنده: نیلوفر مژدهی