پنجشنبه سی ام فروردین ماه
در راه جام جهانی فوتبال

 مراقب پولیسیچ باشیم!

تاریخ دوباره تکرار شد و تیم ملی فوتبال ایران بار دیگر با ایالات متحده در یک گروه قرار گرفت. هرچند که در این روزها تیم های همگروه کشورمان نوشته اند اما متن ذیل نگاهی است کهespn به تیم آمریکا انداخته است.

 این تیم فوتبال ایالات متحده آمریکا در قطر شانس زیادی دارد، اما ستاره ها و راه های کریستین پولیسیچ تا کجا می توانند پیش بروند؟

پیشینه حضور در جام جهانی: 1930، 1934، 1950، 1990، 1994، 1998، 2002، 2006، 2010، 2014بزرگترین برد: 3-0 مقابل بلژیک (1930)

بازیکن ممتاز تیم: کریستین پولیسیچ

رنکینگ جهانی: 16

برنامه بازی‌های ایالات متحده در دوحه: ولز (21 نوامبر)، انگلیس (25 نوامبر)، ایران (29 نوامبر)

ایالات متحده سرآمد کشور هایی است که ورزش هایی زیادی را در دنیا ابداع کرده اند. اما آنها هرگز در دنیای توپ گرد یک قدرت نبوده اند.

زمانی آمریکا میزبان جام جهانی 1994 بودند، پیشنهادهای جدی ارائه داده اند تا این رویداد برای حامیان مالی جذاب تر باشد، مانند تقسیم بازی ها به چهار فصل و اهداف بزرگتر به هر روی در آن دوره اهدای میزبانی به ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته بود اما این کشور توانست میانگین 70000 تماشاگر را برساند. علاوه بر این باید اضافه کنیم راهیابی به 10 تورنمنت جام جهانی کار آسانی نبود، مخصوصاً برای کشوری که در آن زمان لیگ حرفه ای نداشت.

لیگ فوتبال آمریکای شمالی که در سال 1967 تأسیس شد، در سال 1984 سقوط کرد و لیگ برتر فوتبال تا سال 1993 تأسیس نشد.در همان اولین جام جهانی اروگوئه در سال 1930، ایالات متحده پاراگوئه و بلژیک را قبل از شکست 6-1 در نیمه نهایی توسط آرژانتین شکست داد. علاقه به فوتبال برای دهه‌ها در ایالات متحده کاهش یافت و ورزش‌های سریع‌تر و با امتیاز بالاتر مانند فوتبال آمریکایی و بسکتبال در کانون توجه قرار گرفتند. به غیر از یک حضور کوتاه برای پایان دادن به قعر گروه خود در مسابقات 1950، ایالات متحده تا سال 1990 برای جام جهانی دیگر واجد شرایط نشد.

زمانی که یک عملکرد دیگر در شبکه خراش باعث حذف آمریکایی ها شد. ایالات متحده در سال 1998 مقابل تیم ملی فوتبال ایران شکست خورد دوستداران ورزش در سراسر دنیا هنوز گل های زیبای حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا را از یاد نبرده اند باید دید که آن خاطره زیبا و نوستالژیک این بار نیز توسط سر طلایی های ایران تکرار می شود؟

یادآور می شویم که میزبانی جام جهانی در سال 1994، باخت 1-0 مقابل برزیل باعث شد تا ایالات متحده آمریکا در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی را ترک کند - بهترین عملکرد آنها در جام جهانی در دوران مدرن در رویداد سال 2002 که به میزبانی کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، آنها تا مرحله یک چهارم نهایی رفتند، جایی که با ضربه سر محکم میشائیل بالاک آلمانی به خانه فرستاده شدند. حضور بدون برد در تورنمنت 2006 چهار سال آرام دیگر را برای فوتبال ایالات متحده تضمین کرد. اما یک نمایش قدرتمند در آفریقای جنوبی 2010، با تساوی مقابل انگلیس و اسلوونی، و یک پیروزی حیاتی مقابل الجزایر، دوباره باعث شد که ایالات متحده به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند و تنها توسط ستاره های سیاه غنا به خانه فرستاده شود.
با این حال، چهار سال بعد، ایالات متحده انتقام خود را گرفت و غنا را در بازی افتتاحیه خود در برزیل 2014 شکست داد. تساوی مقابل پرتغال این روند را ادامه داد تا اینکه بلژیک دوباره به رویاهای خود در مرحله یک هشتم نهایی پایان داد.

تیم این بار خوب به نظر می رسد. دوره مقدماتی آن شاهد یک رکورد خانگی شکست ناپذیر بود.مراقب کریستین پولیسیچ - کاپیتان آمریکا باشیم که 84 بازی برای چلسی در لیگ برتر انگلیس و 90 بازی برای بوروسیا دورتموند آلمان کمتر از 33 گل به ثمر رسانده است.

قطر 2022 ایالات متحده را احتمالاً در رقابتی ترین گروه مسابقات می بیند که در فرم رو به رشد با انگلیس و ولز روبرو می شود.

مترجم: هستی رفیعی