پنجشنبه سی ام فروردین ماه
در راه جام جهانی فوتبال

آیا قطر در فوتبال ژئوپلیتیک شکست خورده است؟

غرب به جای اینکه وجهه قطر را در دورانی که این کشور جهانی‌شده تضعیف و مخدوش کند باید بداند که طبل این انتقادات دیگر به گیج کننده تعبیر نمی شود.

بلکه چیزی جز زاییده حسادت و نژادپرستی تفسیر نمی شود.شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم قطر، در سخنرانی در مجلس شورا، نهاد قانون گذاری این ایالت، در 25 اکتبر، نسبت به آنچه که به عنوان یک دهه حملات بی امان می‌دید و می شنید ابراز ناراحتی کرد. امیر قطر نگفته بود که ای کاش کشورش اینگونه از غربی ها گلوله نمی خورد، هرچند به نظر می رسد که قضیه با عذرخواهی از غربی ها تمام شده است.

امیر قطر گفت: «از زمانی که ما افتخار میزبانی جام جهانی را به دست آوردیم، کشورم در معرض کارزار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است که هیچ کشور میزبانی با آن مواجه نشده است.» ما در ابتدا با حسن نیت با این موضوع برخورد کردیم و حتی در نظر گرفتیم که برخی از انتقادات مثبت و مفید بودند و به ما کمک کردند تا جنبه هایی را توسعه دهیم. اما به زودی برای ما روشن شد که این کمپین در حال ادامه، گسترش است اگرچه در برهه ای این انتقادها به مرحله ای از خشونت رسیده بود که متأسفانه انگیزه‌های ما را زیر سوال برده است.

قطر در برخی از زمینه ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، به ویژه به دلیل رفتار با کارگران مهاجر، قوانین و محدودیت های آزادی بیان.اما با این همه شیخ تمیم اصرار دارد که جام جهانی همچنان به عنوان یک تبلیغ بزرگ برای قطر خواهد بود، اما از آنجایی که ساعت برای بازی افتتاحیه در 20 نوامبر شمارش معکوس می کند، چالش ها برای روایت قطر از یک کشور در حال مدرن شدن و ماهر خلیج فارس در حال افزایش است.استادیوم‌های جدید قطر برای اینستاگرام آماده هستند و منتظر هستند، اما از هزینه‌های زیست‌محیطی ساخت آن‌ها دوری نمی‌کنید؟

منبع: روزنامه گاردین

مترجم: هستی رفیعی