جمعه دهم فروردین ماه

نسل بعدی فوتبال ما قدرتمند نیست

بیاتی نیا: انتخاب های کی روش بی احترامی به فوتبال ایران است.

محسن بیاتی نیا در آستانه جام جهانی با انتقاد از عملکرد فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش اظهار داشت: لیست تیم ملی قابل پیشبینی بود. با این حال موضوع جدی این است که در این 4 سال که این همه برای فوتبال هزینه کردند می توانستند بازیکنانی را هم با خود ببرند که بعد از جام جهانی هم به کارمان بیایند. آینده نگری حق فوتبال ما بود که به نظر می رسد به آن توجه نشد. تصمیمی است که کی روش گرفته و دیگر فرصتی نیست.

به استناد این که این بازیکن ها تجربه دارند با همین نفرات به جام جهانی رفتیم. در حالی که می توانستیم چند بازیکن زیر 23 سال با خود ببریم. تجربه با دراختیار گذاشتن فضا و زمان به وجود می آید، شما وقتی این فرصت را به بازیکن نمی دهید پس نمی توانید از نسل جدید فوتبال تجربه بخواهید. به هر حال این تصمیم فدراسیون فوتبال و کی روش است و اگر زیادی در این مورد انتقاد کنیم می گویند تمرکز تیم ملی را بهم زدید. از این رو بیش از این نمی توانم صحبت کنم.
وی با اشاره به این که نیازمند نسل جدید از فوتبالیست ایرانی هستیم تاکید کرد: بدون شک حضور این نفرات به نفع فوتبال ما بود. البته کی روش در ادوار قبل از این بازیکنان با خود برده اما بیشتر سفر تفریحی رفتند و هرگز در هیچ تورنمنتی به آنها فرصت داده نشد و تمام شد و رفت. این بار اما شانس زیادی برای انتخابشان داشت. می توانست به جای بازیکن بیست و ششم یکی از آنها را با خود ببرد و یا از بین چهار دروازه بان یک شانس به یک جوان بدهد.

چه اشکالی داشت ما هم مثال دیگر رقبا هر 26 بازیکنمان را می بردیم. این داستانها علامت سوالهای زیادی ایجاد می کند و حتما در موردش صحبت می کنم اما بعد از جام جهانی. کی روش خوش شانس است که هر 4 سال یک بار تیم ما دست او می افتد و هر کاری می خواهد انجام می دهد و در نهایت بی هیچ دستاوردی می رود. لازم بود به این تیم انرژی جوانی تزریق شود. اما نه تنها با یک جای خالی رفتیم، 4 دروازه بان هم با خود بردیم تا به راحتی روی نام یک نسل جوان خط بکشیم.
این کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: ما از جام جهانی قبل تا کنون میلیاردهای دلار و تومان هزینه کردیم و قرارداد های بالایی بستیم. این حقش فوتبالسیت ها است و من درک میکنم که پول باید در فوتبال رواج داشته باشد اما دستاورد این بریز و بپاش ها چه بوده است. ما چند بازیکن مستعد و پدید تحویل لیگ و تیم ملی دادیم. اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم پس باید روی تیم های پایه، امید و جوانان سرمایه گذاری کنیم. کی روش هم بی تقصیر نیست چرا که وقتی اختیار تام می خواهد و ما صفر تا صد یک مجموعه را به او می سپاریم باید جوابگو باشد. شما می توانید یک نفر را به تیم ملی اضافه کنید؟ به نظر من هیچکس نمی تواند! وقتی او اینگونه رفتار می کند پس حالا جوابگو باشد.

نکته این است که ما او را استخدام کردیم و نه او ما را در حالی که این مربی طور دیگری رفتار می کند. اگر دقت کرده باشید او در دیگر کشورهایی که مثل کلمبیا مربیگری کرد با مسوولان فوتبال آن کشور در چالش بود. چالش او همین رفتار ها بود. آنها به فکر آینده فوتبال کشورشان بودند و به همین دلیل از او مطالبه می کردند. ما هم باید آینده نگر باشیم. او مثل هر مربی می آید و می رود این ما هستیم که باید فوتبالمان را درست کنیم نه این که فقط به فکر حضور لحظه ای در جام جهانی باشیم. درست است که حضور در جام جهانی آورده مالی دارد و این پول می تواند به فوتبال کمک کند اما همه چیز نیست. از وقتی کی روش آمده کدام مربی کنار او کار کرده است.
بیاتی نیا ضمن اشاره به توانایی های مارکار آقاجانیان از فرصت سوزی ها انتقاد کرد و افزود: ماکار آقاجانیان در این چند سال کجا بود چرا به او تیم ندادیم؟ چرا از تجربیاتش استفاده نکردیم؟ من نمی خواهم در آغاز مسابقات به حواشی بپردازم وگرنه حرف زیاد است.

مشکل از مارکار نیست مشکل از ما است که از این سرمایه ای که تجربه اندزی کرده استفاده نکردیم.، یعنی نمی توانستیم از او در تیم جوانان و امید استفاده کنیم. چه اشکالی دارد که آزمون خطا را با مربیان داخلی و بدون هزینه انجام دهیم او اما بیکار بود. امیدوارم در جام جهانی برای ما اتفاقات خوبی رخ دهد اما سالی که نکوست از بهارش پیداست. وی در پاسه به این سوال که چرا در آستانه جام جهانی از تیم ملی انتقاد می کند تصریح کرد: من معتقدم باید انتقاد کرد چرا که دنیا به این بازی ها نگاه می کنند. وقتی سرمربی تیم ملی اجاره نمی دهد کسی از تمرینات تیمش دیدین کند این سوال بوجود می آید که چه اتفاقاتی ردرجریان است؟ بهترین تیم های دنیا هم یکی دو جلسه به دلیل بحث های تاکتیکی اجاره حضور در تمرین تیم ملی را نمی دهند ولی نه در همه جلسات تمرینی! قرار نیست هیچ جلسه تمرینی را نبینی یا اگر ببینی و انتقاد نکنی چرا؟ چون تمرکزشان بهم می ریزد.

گفت و گو: نیلوفر مژدهی