جمعه دهم فروردین ماه

نبرد یوزها با سه شیرها

تمامی اخبار ورزشی این روزها تحت الشعاع نبرد حساس ملی پوشان ایران با تیم انگلیس و تقابل تاکتیکی مربیان سرشناس دو طرف معطوف شده است.

در روزهای گذشته تمرینات بازیکنان ما با نظم و دقت بیشتری پیگیری شد. اخبار واصله حکایت از آمادگی تمامی نفرات در اردوی ایران دارد. حتی سردار آزمون هم پا به پای دیگر نفرات تمرین کرد، اما حضور ثابت او در زمین بسته به نظر کی روش دارد. در آن سوی میدان البته ساوتگیت با مصدومیت چند مهره کلیدی خود رو به رو شده است. مصدومیت واکر، جیمز و آرنولد تغییراتی در خطوط دفاع و هافبک تیم انگلیس بوجود آورده است. انگلیسی ها به تاکتیک ۳-۳-۴ مورد علاقه ساوتگیت عادت کرده اند. حضور استرلینگ، فودن و هری کین در خط حمله را باید خیلی جدی گرفت. در مواجهه با خط آتش زهر دار انگلیس،   مدافعان ما کار سختی پیش رو دارند. به ویژه آنکه شاو در پست وینگر چپ و رایس و بلینگهام هم از خط هافبک حضوری موثر در پایه گذاری حملات سه شیرها دارند. در ضربات ایستگاهی هم که حریف تبحر خاصی دارد، هری مک گوایر مدافع میانی آنها هم در ضربات سر گلهای موثری برای تیمش به ثمر رسانده است. به نظر می رسد کی روش با روش ۱- ۵-۴ تیم ما را آرایش داده و با تجمع نفرات در خط میانی به تقابل با شیوه بازی هجومی انگلیس برود. با آنکه اخبار متفاوتی در باره ترکیب احتمالی ایران شنیده می شود، اما مشخص نیست که مربی ایران در مرکز دفاعی و نوک‌پیکان حمله از چه نفراتی استفاده کند. برای مثال در گذشته شجاع و کنعانی زوج خط دفاعی ایران بودند، اما برخی رسانه ها از استفاده کی روش از زوج مجید حسینی و پورعلی گنجی خبر می دهند. در فاز تهاجمی هم طارمی قرار خواهد گرفت. احتمال نیمکت نشینی سردار در این دیدار هم دور از ذهن نیست. شاید کی روش او را برای دو دیدار بعدی با ولز و امریکا در نظر گرفته که تا حدی منطقی است. چون در مصاف با انگلیس به دوندگی و پرس بیشتر مدافعان حریف نیاز داریم. در این زمینه حضور طارمی و جهانبخش اجازه پیشروی مدافعان انگلیس را نخواهد داد. باید در نظر داشت که طارمی در ضد حملات و فرارهای انفجاری تبحر خاصی دارد و تقابل او با مک‌گوایر و تریپیه دیدنی خواهد بود. در مرکز میدان احتمالا عزت الهی و نورالهی دو هافبک دفاعی باشند. جهانبخش و امیری و قدوس هم سه بازیکن‌ مکمل در این جناح باشند. برخی رسانه ها از احتمال حضور روزبه چشمی به جای نورالهی خبر می دهند که در تمرینات حضور مؤثرتری داشته است. چشمی با اندام کشیده و در ضربات ایستگاهی که حریف بدان دل بسته می تواند کمک حال مدافعان باشد. محرمی و حاج صفی هم دو مدافع کناری هستند که در مهار بازیکنان کناری انگلیس وظایف خطیری به‌ عهده دارند. در درون دروازه هم بیرانوند مهره کلیدی ما است که با تجربه قبلی در جام‌جهانی می تواند، خط دفاع را هدایت و رهبری کند. قضاوت این دیدار به عهده رافائل کلاوس برزیلی سپرده شده است. او داور قاطعی است که به دادن کارت زرد بی شمار در بازی ها شهره است.

بازیکنان به ویژه مدافعان ما باید مراقب این داور سختگیر باشند. به لحاظ تاکتیکی هم باید به پوشش دفاعی و تسخیر فضا در مرکز میدان توجه کنیم و به حریف ضربات ایستگاهی ندهیم، چرا که آنها در این زمینه زبانزد هستند و متبحر. بازی دو تیم فردا ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در ورزشگاه خلیفه برگزار می شود.

زمان دقیق دیدارهای ایران در جام جهانی :
دوشنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ساعت ۱۶:۳0ایران - انگلیسورزشگاه بین المللی خلیفه الریان
جمعه - ۴ آذر ۱۴۰۱ساعت ۱۳:۳۰ایران – ولز ورزشگاه احمد بن علی
سه شنبه - ۸ آذر ۱۴۰۱ساعت ۲۲:۳۰ایران - آمریکاورزشگاه الثمامه

نویسنده: احمد میرزاییان