جمعه دهم فروردین ماه

جام جهانی که همه چیز را تغییر داد

تصمیم برای بردن جام جهانی به قطر، یک کشور کوچک را متحول کرده، به شهرت هیات حاکمه فوتبال جهانی آسیب رسانده و ساختار این ورزش را تغییر داده است.

میشل پلاتینی وقتی در نوامبر 2010 برای ناهار وارد شد، منتظر حضور خصوصی با رئیس جمهور فرانسه بود. وقتی وارد یک سالن مجلل در داخل اقامتگاه رسمی رئیس جمهور شد، بلافاصله متوجه شد که مردی که برای دیدنش آمده بود، نیکلا سارکوزی، غایب است.در عوض، پلاتینی به سمت گروه کوچکی هدایت شد که در اتاق گپ می زدند، و به گفت وگویی که مسیر حرفه ای او را تغییر می داد، شهرت او را لکه دار می کرد و برای همیشه ورزشی را که او زندگی خود را وقف آن کرده بود تغییر داد.

پلاتینی در حالی که رسماً به مهمانان افتخاری ناهار معرفی شد، لبخند زد: شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، که طی چند سال آینده جایگزین پدرش خواهد شد.

حاکم مطلق کشور قطری ها به پاریس آمده بودند تا در مورد طرحی صحبت کنند که در حد فاخر بود: کشور کوچک و غیرممکن آنها ثروتمند خلیج فارس می خواست میزبان جام جهانی باشد. پلاتینی در حالی که رسماً به مهمانان افتخاری ناهار معرفی شد، لبخند زد: شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، که طی چند سال آینده جایگزین پدرش خواهد شد. حاکم مطلق کشور قطری ها به پاریس آمده بودند تا در مورد طرحی صحبت کنند که در حد فاخر بود: کشور کوچک و غیرممکن آنها ثروتمند خلیج فارس می خواست میزبان جام جهانی باشد.

مترجم: هستی رفیعی