پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
دیدار ایران - انگلستان از نگاه مهاجرانی

دشوار اما شدنی است

اولین بازی ایران با انگلستان خواهد، بسیاری از اتفاقات این جام در همین بازی اول رقم خواهد خورد.

اینکه چه تیمی هستی و چه آوازه ای دارید مهم نیست زیرا بازی اول نقش سد شکن را دارد و اگر عبور نکنیم، به قول جدول کشتی نویسان به گروه بازنده ها هدایت خواهید شد، با این مقدمه نگاه حشمت مهاجرانی را در خصوص بازی اول ایران با انگلستان را جویا شدیم که می خوانید:

بدون شک تیم ایران بازی سخت و دشواری پیش رو قرار دارد، قبل از هر چیز و گذشته از نام و آوازه حریف باید به این نکته اساسی اشاره داشت وگفت: همیشه و برای هر تیمی بازی اول یک تعریف و یک ویژگی خاص به دنبال دارد، اگر در این بازی سر بلند خارج شوید بر روی ریل موفقیت قرار گرفته و امید به موفقیت و پیروزی های بعدی بارور خواهد شد.
دیدار با انگلستان دشوار است بسیاری از نگاه های اهالی فوتبال دنیا به این بازی دوخته شده است آنها هم اهداف و انگیزه و برنامه خاص خودرا همراه دارند. اما اینگونه نیست که چون با انگلستان بازی می کنیم همه چیز برای ما تمام شده است، در برابر همین انگلستان هم می شود و می توانیم به نتیجه ای دست پیدا کنیم که غیر ممکن را ممکن می سازد. انگلستان تیمی نیست که شکننده نباشد نتایج اخیر این تیم در حد نام و آوازه اش نبوده، ولی باید فضا و راه های مقاومت و ایستادگی را بدون اشتباه دنبال کرد.

خوشبختانه تیم ما در این موارد از هوش و تاکتیک های مناسب برخوردار است و اصولا در راه بستن کانالهای عبوری از تبحر خاصی بهره می برد.
ایجاد پرس و قطع خطوط سه گانه خصوصا خط میانی با خط حمله می تواند تیم انگلستان را به چالش بکشاند نباید به آنها فرصت داد تا از فضاهای کناری و لب خط جهت ارسال استفاده کنند. برگشت های وینگر ها می تواند شعاع حرکتی تیم انگلستان را کور و محدود سازد. ما می توانیم مرکز ثقل زمین را به گونه ای پرتعداد سازیم که عملا حریف در اجرای برنامه های خود به نابسامانی نشان دهد.

لایه های بستن فضاها و نزدیک شدن به دروازه ما باید از مرکز زمین طراحی شود. با این حرکت عملا دارای دو خط دفاع منسجم و غیر قابل شکاف در تاکتیک تیمی خواهیم داشت، این روش به ما کمک خواهد کرد با مهاجم هدف خود بهترین ضربات را بر حریف وارد سازیم.
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان اشاره داشت، می توانیم به هنگام مالکیت توپ و تغذیه مهاجم و یا مهاجمان با توجه به داشتن هافبک های خلاق و فنی و بازیکنان با تجربه با اضافه شدن به خط حمله که همان حمایت محسوب می شود تیم ملی فوتبال انگلستان را تحت فشار مضاعف قرار داد. خلاصه اینکه بازی با انگلستان حرف و حدیث و گفتنی فراوان دارد، رقم خوردن هر اتفاقی قابل پیش بینی است فعلا و تا زمان به صدا در آمدن سوت بازی توسط همه چیز مانند هندوانه سربسته است.

گفت و گو: اکبر عزیزی

نویسنده: اکبر