جمعه سی و یکم فروردین ماه
بازگشت شجاعانه و غرور آفرین ایران

یک‌ پیروزی شیرین با شکست ولز

تاکتیک تهاجمی ایران تیم قدرتمند ولز را وادار به تدابیر دفاعی کرد اما دو گل دیر هنگام چشمی و رضاییان برتری ملی پوشان شایسته ما را تثبیت کرد.

بعد از شکست سنگین برابر انگلیس شرایط سختی برای بازیکنان و هواداران ایران بوجود آمد و کام مردم تلخ شد.

آرامش، اتحاد و تصمیم جمعی بازیکنان برای جبران ‌مافات که با هدایت درست کادرفنی همراه شد به یک باره چهره تیم ما را عوض کرد.

گماردن آزمون و طارمی در پیشانی تیم و نفوذهای دایمی قلی زاده و رضاییان از راست به ضریب تهاجمی ایران افزود. در خط میانی هم دوندگی بی امان نوراللهی و عزت اللهی و حمایت‌های همیشگی حاج صفی، سه بازیکن اثر گذار ولز( گرت بیل،آرون رمزی و رابرتس ) را در تحت فشار قرار داده بود تا آنها اجازه بازیسازی پیدا نکنند.

در جناح راست هم جایگزینی رضاییان به جای صادق محرمی تصمیم منطقی بود و اجازه نفوذ را از آمپادو و هری ویلسون گرفته بود. راب پیج مربی مجرب ولز که در دیدار نخست ایران برای انگلیس به ضعف مدافعان ایران پی برده بود در این دیدار با سه مهاجم و گماردن کیفر مور بلند قامت در نوک حمله و ارسال توپ های مواج از کناره ها در صدد گلزنی بود. کیفر مور تنها یک بار در دقایق ابتدایی حسینی را به زحمت انداخت. در مابقی اوقات بازی دو مدافع ما (‌پورعلی گنجی و مجید حسینی) با پوشش درست و همخوانی اصولی فرصت خودنمایی به کیفر مور و گرت بیل ندادند. در وقت دوم آنچه که باعث برتری ایران و عقب نشینی ولزی ها شد قدرت دوندگی بیشتر نفرات ما و نفوذ از کناره ها و عمق دفاع حریف بود. در واقع میل و اشتیاق به پیروزی و انگیزه مضاعف نفرات ما در لحظات پایانی ادامه یافت و باعث فراهم شدن شرایط پیروزی شد.

ورود ترابی، انصاری فرد، کریمی و چشمی و تعویض های به موقع کی روش به برتری ایران تداوم بخشید و اخراج وین هنسی دروازه بان ولز دلیلی بر برتری عددی تیم ما شد.

ولز در ده دقیقه پایانی نظم دفاعی خود را از دست داد و گل های ایران از تیز هوشی و شلیک تماشایی چشمی و فرار هنرمندانه طارمی و پاس طلایی او به دست آمد تا رضاییان با استادی و ضربه ای چیپ تیر خلاص را شلیک کند.

این ‌پیروزی شیرین بار دیگر نشان داد که هر گاه به فوتبال رو به جلو وتهاجمی توجه کنیم به هدف می رسیم و هر گاه محافظه کاری واحتیاط را چاشنی کار کنیم از این نگاه غلط ضربه می خوریم.

حالا تیم ما و کادر فنی سه روز فرصت دارند تا با ریکاوری درست و آنالیز آمریکا، گام به این بازی سرنوشت بگذارند و برای نخستین بار صعود به دور دوم را قطعی کنند.

نویسنده: احمد میرزاییان