شنبه یکم اردیبهشت ماه
فوتبال؛ اشک ها و لبخندها

احساسی قضاوت نکنیم

ده ها هزار هم وطن هم از چهار گوشه دنیا خود را به دوحه رساندند تا حامی و مشوق بازیکنان کشورمان باشند و سرود فتح و شادی سر دهند.

باید بپذیریم که ورزش و فوتبال ما کاستی ها و کمبود های بیشماری دارد و از نامرادی ها و سوءمدیریت ها رنج می برد اما در سایه حمیت، جنگندگی و غیرت مثال زدنی بازیکنانشان در مقاطعی جبران مافات می کند و منادی وحدت و انسجام ملی می شود.

پیروزی با ارزش در برابر تیم قبراق ولز و فراموش کردن باخت ناباورانه مقابل انگلیس از عزم و اراده آهنین بازیکنان ما و هدایت درست کادر فنی حکایت می کند.

حیف که برخی افراد نا آگاه و غیر متخصص از سر احساسات و تعصب و بعضا افراد مغرض سخنانی می گویند و به غلط قلم فرسایی می کنند.

مجموعه این تحرکات احساسی و غیر کارشناسی باعث رنجش خاطر اهالی فوتبال می شود و به ارکان ورزش لطمه جدی وارد می کند غافل از آنکه فوتبال پدیده ای کاملا اجتماعی و فراگیر درگستره گیتی است.

باید از احاطه و اثر گذاری این رشته در جامعه به نحو احسن بهره برد و فرهنگ و سنن ناب ایرانی را در عرصه داخلی و خارجی به رخ کشید. در سنوات گذشته و در دیدار با استرالیا و آمریکا و با گل های خداداد عزیزی، حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا حماسه آفریده بودیم و بساط جشن و شادی یک ملت را فراهم کرده بودیم.

افسوس که با گذر زمان از برنامه ریزی و کار زیر بنایی در امر پیشبرد ورزش و فوتبال غافل می شویم و به بیراهه می رویم. امروز باید قبول کنیم که جدا از کاستی های فنی و مدیریتی در امور فرهنگی و ارزشی هم کار بایسته ای انجام نداده ایم. بعضا طیفی از عناصر سیاسی و فرهنگی با اظهار نظرهای خود تیشه به ریشه ورزش می زنند و فوتبالی ها را مکدر می کنند. فردا نگاه تمام ایرانیان با غیرت از پیر و جوان،  خرد و کلان در جای جای جهان به گام‌های استوار ملی پوشان دوخته شده است تا بار دیگر حماسه ۸ آذر تکرار و راه صعود قطعی شود.

در این کشاکش باید واقع بین بود. شکست و‌ پیروزی با ورزش و فوتبال عجین است باید از حضور در مجامع بین المللی نهایت بهره را برد و به لحاظ فنی و تاکتیکی توانایی ها را ارتقا داد.

پیروزی ژاپن مقابل آلمان و برد مراکش در مصاف با بلژیک و برتری عربستان در پیکار با آرژانتین نشان داد که تیم‌های درجه سوم دنیا هم مسیر پیشرفت را طی کرده و فاصله خود را با بزرگان فوتبال جهان کاهش داده اند. ما هم باید در این وادی گام برداریم. پیروزی مقابل آمریکا و صعود نباید باعث شادی مضاعف و هدر دادن زمان شود. باخت و حذف از دور مقدماتی هم نباید ما را ناامید کند.

لزوما باید از قرار گرفتن در جمع ۳۲ تیم دنیا استفاده کرده و تقویت فوتبال پایه، استعدادیابی و امور باشگاهداری را در اولویت قرار دهیم و به فردای بهتر و حضور موثرتر در مجامع بین المللی فکر کنیم.

نویسنده: احمد میرزاییان