جمعه سی و یکم فروردین ماه
پیکان در راه بتیم

نبرد با مردان دو قاره در برزیل

هفدهمین دوره رقابت های والیبال باشگاه های جهان از روز چهارشنبه هفته جاری در شهر نام آشنای بتیم برزیل آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: پیکان که با نیمر، انگاپت، معروف و موسوی قهرمان آسیا شده بود اینبار راهی جام جهانی کوچک شده است.

نمایندگان قاره آسیا تاکنون تنها دوبار در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌ های جهان بر روی سکو رفته‌اند که در سال 2010 تیم پیکان به مدال برنز دست یافت و در سال 2014 الریان قطر عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را به دست آورد.

علاوه بر تیم پیکان، پنج تیم دیگر شامل پروجا ایتالیا (تیم سوم اروپا)، والی رناتا برزیل (تیم سوم آمریکای جنوبی)، سادا کروزیرو برزیل (میزبان و قهرمان آمریکای جنوبی)، ایتامبه میناس برزیل (نایب قهرمان آمریکای جنوبی) و ترنتینو ایتالیا (نایب قهرمان اروپا) در رقابت‌های امسال حضور دارند.

تیم‌های سادا کروزیرو با سابقه 9 دوره حضور، ترنتینو با هشت دوره حضور که همیشه روی سکو رفته است و پیکان تهران با چهار دوره حضور باتجربه‌های این دوره از مسابقات هستند.

از سوی دیگر رقابت‌های امسال به نوعی جدال باتجربه‌ های جهان و سه تیم که برای نخستین بار شرکت می‌کنند، محسوب می‌شود زیرا تیم‌های پروجا، والی رناتا و ایتامبه میناس برای نخستین بار در قهرمانی باشگاه‌های جهان شرکت می‌کنند.

در 16 دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های جهان چهار کشور میزبان بوده اند که برزیل با هشت دوره میزبانی بیشتری سهم را داشته است، که شش دوره آن در شهر بتیم برگزار شده است.

قطر نیز در چهار دوره (2009-2012) میزبان این رقابت‌ها بوده است و ایتالیا سه دوره میزبانی برعهده داشته است. لهستان نیز با دو میزبانی به عنوان چهارمین کشوری که تا کنون میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان بوده‌ است.

 در 16 دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های جهان 14 نماینده از قاره کهن آسیا در این رقابت ها شرکت کردند که الریان با کسب مقام نایب قهرمانی در سال 2014 بهترین عنوان را به دست آورده است.

همچنین در سال 2010 تیم پیکان تهران به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافت و در سایر دوره‌ ها نمایندگان آسیا بر روی سکو نرفته‌اند.

ژاپن، کره‌جنوبی، قطر و ایران چهار کشور آسیا هستند که نمایندگان آنان در رقابت ها والیبال قهرمانی جهان شرکت کرده اند.

پیکان تهران با چهار دوره حضور در سال های 2009 (مقام چهارم)، 2010 (مدال برنز)، 2011 (پنجم مشترک) و 2015 (مقام چهارم)، کاله مازندران 2013 (رتبه هشتم)، متین ورامین 2014 (رتبه ششم)، بانک سرمایه 2017 (هفتم مشترک)، خاتم اردکان 2018 (هفتم مشترک) و فولاد سیرجان ایرانیان 2021 (ششم) دیگر نمایندگان ایران در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان بودند که به عنوان قهرمان قاره آسیا در این رقابت‌ها شرکت کردند.

تیم پیکان تهران امسال (2022) برای پنجمین بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. پیکان برای حضور آبرومندانه در این مسابقات از امین اسماعیل نژاد قطر پاسور ملی پوش اهل میانه و عضو پاس گرگان سود می برد، بقیه بازیکنان پیکان میادین مهم بین المللی را پست سر گذاشته اند که امیدواریم بتوانند اینبار نیز بازی های درخشانی ارائه دهند.

* برنامه مسابقات

برنامه دیدارهای مرحله گروهی رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان 2022 به وقت تهران به قرار زیر است:

پنج‌شنبه 17 آذر

پیکان ایران – ایتامبه میناس برزیل، ساعت 30 دقیقه بامداد

سادا کروزیرو برزیل – والی رناتا برزیل، ساعت سه و 30 دقیقه

 جمعه 18 آذر

پیکان ایران – ترنتینو ایتالیا، ساعت 30 دقیقه بامداد

والی رناتا برزیل – پروجا ایتالیا، ساعت سه و 30 دقیقه

 شنبه 19 آذر

ایتامبه میناس برزیل – ترنتینو ایتالیا، ساعت 30 دقیقه بامداد

سادا کروزیرو برزیل – پروجا ایتالیا، ساعت سه و 30 دقیقه

 در پایان دیدارهای مرحله گروهی تیم‌های اول و دوم هر گروه مقدماتی به مرحله نیمه‌نهایی صعود خواهند کرد تا در ادامه مسابقات برای رتبه‌های اول تا چهارم در روز یکشنبه 20 آذر به وقت تهران با یکدیگر مسابقه دهند.

* ترکیب تیم پیکان

حمزه زرینی، محمدطاهر وادی، محمد فلاح، پوریا فیاضی، امین اسماعیل‌نژاد، آرمین تشکری، محمدرضا حضرت‌پور، رضا رضایی، علی شفیعی، امیرضا سرلک، محمدرضا مشهدی، رضا اصلانی، آرمین افشین‌فر، امیرحسین صابری 14 بازیکن اعزامی پیکان به این رقابت‌ها هستند.

پیمان اکبری به عنوان سرمربی، غلامرضا مومنی‌مقدم، مرتضی عهدی و علی فتاحی (مربیان)، عرفان مداح (فیزیوتراپ)، امین شاکری (آنالیزور) و سعید علی‌اصغر به عنوان سرپرست اعضای کادر فنی نماینده آسیا تیم پیکان را در این رقابت‌ها همراهی می‌کنند.