شنبه یکم اردیبهشت ماه
جام جهانی در مسیر تحول

اعتراف آمریکایی ها به ادعای پنالتی تیم ایران

تغییرات و ایجاد تحول در برگزاری مسابقات جام جهانی خواسته ای همیشگی بوده و خواهد بود.

مسوولان فیفا ناچار هستند که نظرات کارشناسان و خبرگان ورزش در سراسر جهان برای ارتقا فنی جام جهانی استفاده کنند در این زمینه یک مجله آمریکایی مقاله ای نوشت که در آن تیم ایران به پنالتی دقایق واپسین بازی با ایالات متحده معترف شدند.

در این مقاله آمده است: مرحله گروهی هیجان انگیز قطر 2022 نشان می دهد که فیفا باید در برنامه های جام جهانی 2026 تجدید نظر کند.یک گل دیرهنگام در دور نهایی مسابقات در هر یک از گروه‌های جام جهانی 2022 قطر می‌توانست تیم‌هایی را که به مرحله حذفی صعود کرده‌اند تغییر دهد.

اگر ادعای پنالتی دیر هنگام ایرانیان به واقیعت می پیوست ایران نه آمریکا در دور بعد با هلند رو به رو می شد. گروه C باید با بازی جوانمردانه و تعداد کارت های زرد تعیین شود تا اینکه گل دقیقه 95 سالم الدوسری برای عربستان سعودی باعث شد لهستان تفاضل گل بهتری نسبت به مکزیک داشته باشد. در گروه E، هر چهار تیم بخشی از 90 دقیقه پایانی بازی را در موقعیتی برای کسب امتیاز و موقعیتی برای حذف سپری کردند.

گل‌های دیرهنگام اکوادور، دانمارک یا بلژیک می‌توانست دو تیم برتر گروه ‌های خود را تغییر دهد و گروه H با گل دقیقه 92 هوانگ هی چان به این معنی بود که کره جنوبی اروگوئه را در رده دوم گروه قرار داد.اما مرحله گروهی جام جهانی بعدی می تواند خالی از چنین نمایشی باشد.جام جهانی 2026 اولین جام جهانی خواهد بود که با 48 تیم برگزار می شود. این امر عمدتاً نماینده آفریقا و آسیا را افزایش می دهد که کشورهای آنها در این جام جهانی بهترین مرحله گروهی خود را تا به حال دیده اند. اما از بعد گسترشی، ایجاد ساختار منطقی مسابقات را دشوار می کند.

جام جهانی 48 تیمی به راحتی لیگ اروپا به 16 تیم تقسیم نمی شود و برای اینکه اعداد و ارقام مناسب باشد، هر گروه دیگر نمی تواند یک گروه مستقل باشد، بلکه باید با تیم های حاضر مقایسه شود. گروه های دیگربه عنوان مثال، هشت تیمی که در گروه های خود اول شوند و بیشترین امتیاز یا بهترین تفاضل گل را داشته باشند، می توانند به دور حذفی دوم خداحافظی کنند و چهار تیمی که در گروه های خود اول شوند اما بدترین رکورد را داشته باشند، می توانند در مرحله حذفی بازی کنند. دور اول حذفی با تمام تیم هایی که دوم می شوند.هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها کامل نیستند، اما هر دو حداقل به فیفا اجازه می‌دهند تا ساختار گروه چهار تیمی را حفظ کند تا اینکه ساختار گروه سه تیمی ناقص را اجرا کند.در حالی که فیفا قبلاً در مورد ساختار گروه سه تیمی تصمیم گیری کرده است، گزارش های احتمالی استفاده از ضربات پنالتی در مسابقات مرحله گروهی نشان می دهد که افراد درون فیفا از اشکال در قالب برنامه ریزی شده فعلی آگاه هستند.

هنوز زمان زیادی تا جام جهانی 2026 باقی مانده است تا فیفا به جدول قرعه کشی بازگردد و همه راه حل های ممکن را بررسی کند تا مرحله گروهی در اولین جام جهانی 48 تیمی به اندازه مرحله گروهی مرحله 32 نهایی هیجان انگیز باشد.

مجله: فوربز

مترجم: هستی رفیعی