جمعه دهم فروردین ماه
پایان شائبه ها و اتهامات جعلی

عزیزی خادم تبرئه شد!

آفتاب پشت ابر باقی نمی ماند این ضرب المثل مصداق اتهامات و جوسازی های عجیب و غریبی بود که علیه شهاب الدین عزیزی خادم به وجود آمده بود اما دیدیم که حقیقت سرانجام چهره واقعی خود را نمایان ساخت.

به گزارش البرز ورزشی به نقل از روزنامه اعتماد، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال از اتهام همکاری با اسراییلی‌ها تبرئه شد.

طبق شنیده های خبرنگار ما، هفته گذشته در پرونده همکاری فدراسیون فوتبال با شرکت اسراییلی برای شهاب عزیزی‌خادم قرار منع تعقیب صادر شد.

پاییز سال گذشته رئیس وقت فدراسیون فوتبال از عقد قرارداد با یک شرکت فعال در زمینه VAR خبر داد. شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم با اشاره به اینکه تمام داوران ایرانی به خاطر نگذراندن دوره کمک داور ویدیویی حذف یا در حال حذف شدن از رقابت ‌های بین‌المللی هستند و نبود این تکنولوژی مشکلاتی در زمینه گرفتن میزبانی به وجود آورده، گفت که با یک شرکت هنگ‌کنگی به نام سیمپلی لایف simplylive برای اجاره تجهیزات VAR به توافق رسیده و در چهار بازی آینده ایران در مسیر انتخابی جام جهانی ورزشگاه آزادی می‌تواند به صورت آفلاین از این تکنولوژی بهره ببرد و در کنار آن داوران ایرانی هم آموزش ببینند

روز اول آبان برخی رسانه ‌ها از حضور یک فرد اسراییلی در هیات ‌مدیره شرکت هنگ ‌کنگی خبر دادند. همان ‌هایی که بعدا در پروژه برکناری شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم نقش بازوی رسانه‌ای را ایفا کردند. این مساله بلافاصله با واکنش گسترده در صدا و سیما و مجلس مواجه شد. چندین پخش خبری و بخش زیادی از برنامه‌های ورزشی به این مساله اختصاص پیدا کرد. نمایندگان مجلس در نطق‌های جداگانه و مصاحبه‌های متعدد رئیس وقت فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش را بابت ارتباط شرکت هنگ‌کنگی با یک فرد اسراییلی زیر سوال بردند و خواستار پاسخگویی آنها شدند. در یکی از این موارد احمد راستینه که پیش از این جزو مخالفان عزیزی‌خادم بود، گفت: اجازه نمی‌دهیم فدراسیون فوتبال در دام شرکت‌های اسراییلی بیفتد.

سردار کوثری یکی دیگر از نماینده‌ های مجلس نیز از احضار وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال برای توضیح در این زمینه خبر داد. پروژه نفوذ از طریق فوتبال در آن برهه مدام از زبان مقامات رسمی به گوش می‌رسید. 

نمایندگان مجلس، مجریان صدا و سیما و رسانه‌ های مخالف عزیزی‌ خادم ضمن انتقاد بابت قرارداد با شرکت هنگ‌کنگی سوال می‌کردند چرا فدراسیون با شرکت روسی اسلومو قرارداد نبسته است؟ فدراسیون فوتبال بلافاصله در بیانیه‌ای مفصل پاسخ انتقادات را داد که البته مورد توجه قرار نگرفت. مواردی نظیر اینکه تنها شرکتی که از میان 15 شرکت تحت لایسنس فیفا حاضر به مذاکره و همکاری با ایران شده همان شرکت سیمپلی لایف است، اینکه شرکت روسی نمی‌توانسته با توجه به تحریم‌ ها از سایر شرکت‌ ها تجهیزات برای ایران بگیرد، اینکه ترک تشریفات در زمینه عقد قرارداد صورت نگرفته و اسناد آن موجود است، اینکه فدراسیون قبل از عقد قرارداد با شرکت هنگ‌کنگی مساله را در هیات رئیسه مطرح و با نهادهای نظارتی و امنیتی مکاتبه کرده بود و از همه مهم‌تر مدارکی که در مورد اسراییلی بودن شرکت مذکور منتشر شده بود مخدوش، غیر قابل اطمینان و بر اساس صفحات جعلی در فضای مجازی جمع‌آوری شده است. فدراسیون در این زمینه نوشت: مگر انعقاد قرارداد با یک شرکت ثبت‌ شده در چین یا هنگ‌کنگ خلاف قانون یا به‌ منزله اسراییلی بودن آن شرکت و مدیران آن است؟ فدراسیون فوتبال به محض طرح شائبه اسراییلی بودن شرکت و مدیران آن، پیش از موج رسانه‌ای هدفمند که به بهانه وجود مشخصات چند نفر در سایت لینکدین مطرح شده بود، به‌طور رسمی و قبل از اینکه نمایندگان آن شرکت از بلژیک عازم ایران شوند، در این‌ خصوص از مدیران شرکت Simply Live استعلام و مدیران آن شرکت اعلام کردند که صفحات مذکور به‌ تازگی و طی روزهای اخیر در لینکدین ساخته شده‌اند و حساب ‌های کاربری مذکور، جعلی یا فیک هستند که عامدانه به‌ منظور تخریب این شرکت ایجاد شده‌ است! لازم به‌ ذکر است که این موضوع نیز به سرعت به استحضار مراجع ذی‌صلاح رسانده شد. دامنه سوءنیت مغرضان آن سایت اینترنتی داخلی تا جایی پیش رفت که برای اثبات ادعای دروغین خود و فریب نهاد های قانونی کشور و مردم شریف ایران، یک صفحه وب به زبان عبری مربوط به دامنه www.simplylive.tv را مربوط به سال ۲۰۱۲ منتشر کردند در حالی که شرکت طرف مذاکره فدراسیون در سال ۲۰۱۶ ثبت شده و اولین فعالیت شرکت ثبتی در دامنه مذکور در تاریخ ششم سپتامبر ۲۰۱۶ مشاهده می‌‌شود.

با این حال سایه شائبه همکاری فدراسیون فوتبال و شرکت اسراییلی هیچ‌ گاه از روی سر فدراسیون فوتبال و رئیس آن رفع نشد و در نهایت در زمستان سال گذشته و در یازدهمین ماه ریاست شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم تبدیل به یکی از سرفصل ‌های استیضاح او در کنار اتهام‌ های دیگری نظیر ارتباط با جادوگر و تصرف اموال شد. اتهام‌ هایی که هرگز اثبات نشدند و صرفا در حد گفته و شنیده باقی ماند

غیر از اتهام در فضای رسانه‌ای، در همان پاییز سال گذشته یکی از نهاد های امنیتی در دادسرای فرهنگ و رسانه از شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بابت همکاری با شرکت اسراییلی شکایت کرد. این شکایت در تمام طول چند ماه گذشته در حال رسیدگی بود ولی طبق اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده هفته گذشته رسیدگی به این پرونده با صدور قرار منع تعقیب برای شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مختومه شد

در بخشی از حکم دادگاه که به رویت خبرنگار اعتماد رسیده، آمده است که فدراسیون فوتبال قبل از عقد قرارداد اطلاعی از حضور احتمالی فردی با ملیت اسراییلی در آن شرکت نداشته و ضمنا قبل از عقد قرارداد با آن شرکت از حراست وزارت ورزش و برخی نهادهای امنیتی استعلام گرفته بوده بنابراین مقصر شناخته نمی‌شود. ضمنا با توجه به لزوم استفاده از تکنولوژی فدراسیون فوتبال مجبور بوده با یکی از 15 شرکت تحت لیسانس فیفا قرارداد ببندد، اما 14 شرکت از 15 شرکت به دلیل تحریم ‌ها حاضر به همکاری با ایران نبودند.