پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

ژاپن سحر زیبای جام جهانی

آسیایی ها یکی یکی از دور رقابت های جام جهانی کنار رفتند اما ژاپن و کره جنوبی بازنده های سربلند بوده اند، نه به خاطر کسب نتایج بلکه به این دلیل که فوتبال را سالم و سرشار از انگیزه و انرژی بازی کردند.

صرف نظر از نتایجی که شب گذشته چشم بادامی ها مقابل برزیل و کروواسی کسب کردند آنچه که ستایش برانگیز است رفتار حرفه ای و اخلاق ورزشی از سوی بازیکنان این تیم ها بود ژاپن از نگاه ما سحر جام جهانی بود که در مصاف با برزیل پرافتخار و بلند آوازه در ضربات پنالتی مقهور شد اما بازیکنان این تیم به جای پرداختن به پاداش و جایزه و انعام نخستین کاری که کردند پوزش خواهی از مردم کشورشان بود.

درصورتی که ورزش در شرق آسیا مانند بسایری از کشور های اروپایی جنگ قدرت ها نیست و مردمشان از نمایش های دلیرانه بازیکنانشان لذت برده اند حالا ژاپن با این کارنامه درخشان که اسپانیا و آلمان را شکست داد بیش از همه زنگ خطر را برای فوتبال ایران به صدا درآورده است هشیار نباشیم دیگر در قاره آسیا نیز حرفی برای گفتن هم نخواهیم داشت.

و اما بخوانید اظهار نظر سون هیونگ مین، کاپیتان سرشناس کره ای ها بعد از بازی شب گذشته که گفت: نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم اما بازی بسیار سختی بود. همه بازیکنان برای رسیدن به این مرحله جنگیدند. من هیچ شکی ندارم که همه از جان مایه گذاشتند و نهایت تلاش خود را به کار گرفتند.

او ادامه داد: تنها می‌توانم از هواداران به خاطر اینکه مطابق انتظارات آنها نبودیم عذرخواهی کنم. امیدوارم که آنها هم وضعیت ما را درک کنند. هر بازیکنی همه آنچه را که در توان داشت رو کرد. برزیل تیم بسیار قدرتمندی است و با ما متفاوت است.

سون در پایان گفت: بازیکنان جوان تیم باید نظم و هماهنگی لازم را به دست آورند و احساس مسئولیت کنند. امیدوارم که این پایان آنها نباشد و در آینده عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

مصاحبه، اظهار نظر و رفتار حرفه ای را بیاموزیم و این یکی از درس های مهم جام جهانی و اصولا مسابقات ورزشی است.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی