پنجشنبه نهم فروردین ماه

سرخابی ها مجوز حرفه ای می گیرند؟

در شرایطی که به نظر می رسید باشگاه های استقلال و پرسپولیس در جهت کسب مجوز حرفه ای گام بر می دارند اما ادعای اخیر ملیچ و شکایت تازه اش از باشگاه استقلال ابهامات بسیاری در ذهن اهالی فوتبال به وجود آورد.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیشتر با برخی نامه نگاری ها و اقدامات غیر قانونی پروانه حرفه ای خود را باطل کردند و از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. در همان مقطع انتقادات بسیاری شد که تصمیم گیرندگان فوتبال در خصوص این دو تیم با غیر حرفه ای عمل کردن و ارائه اوراق نامعتبر بانی این حذف هستند.

هنوز یادمان نرفته است پیش از این در بخش صدور مجوز حرفه ‌ای برای نهاد های بین‌المللی حتی در این خصوص سندسازی‌هایی کردندتا صورت کار را زیبا نشان دهند. ادعا داشتند در کشور ما درآمد زایی برای باشگاه‌ها نیست. حق پخش تلویزیونی نداریم، بلیت ‌فروشی نداریم. اسپانسر نداریم و فروش محصولات نداریم. چون باشگاه هیچ درآمدی ندارد و از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنیم، مجبور به سندسازی است. در واقع صورت مسئله پاک شده بود بی آن که فکر کنند این استدلال ها فقط در داخل جواب می دهد و جوامع بین المللی آن را بر نمی تابند.آنها فکر می کردند چون راه‌های درآمدزایی بسته است باید سندسازی کنند چرا که باید وارد بازی ‌های آسیایی شویم. اما ایده های این چنینی جواب نداد تا شاید درسی باشد که راه را درست و اصولی یاد بگیرند و پیش ببرند.

در چنین شرایطی کنفدراسیون فوتبال آسیا آئین ‌نامه جدیدی برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه ‌ها مصوب و به فدراسیون‌های عضو ابلاغ کرد. این آئین‌ نامه به فدراسیون فوتبال کشورمان نیز ارسال شده با این حال شرط اجرایی شدن این آئین‌ نامه جدید تصویب در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است و بعد از آن این آئین ‌نامه به کمیته‌ صدور مجوز حرفه‌ای جهت اجرا ابلاغ خواهد شد. در آئین ‌نامه جدید ضوابط جدیدی تعیین شده از جمله اینکه تمامی باشگاه ‌های حاضر در لیگ برتر و لیگ یک باید حداقل مجوز ملی باشگاه ‌داری را از فدراسیون‌ها کسب کنند و همچنین برای باشگاه ‌های فوتبال بانوان و فوتسال نیز مجوز ملی و حرفه‌ای باشگاه داری باید صادر شود. در گذشته فقط باشگاه‌ هایی که می‌خواستند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند باید مجوز حرفه‌ ای دریافت می‌کردند اما اکنون دریافت حداقل مجوز ملی برای تمامی باشگاه ‌ها الزامی و اجباری شده است. در واقع یکی از دلایل این تصمیم از این نظر اتخاذ شده است که اگر فدراسیون‌های فوتبال کشورها صلاح نداند با توجه به شرایط یک باشگاه برای دریافت مجوز حرفه‌ای آن را به آسیا معرفی کند و مثلا باشگاه دیگری که در رده چهارم یا پنجم است را به آسیا معرفی کند، مشکلی به وجود نیاید و باشگاه مربوطه شرایط لازم را دارا باشد. در واقع سهمیه آسیایی کسب شده به دلیل نداشتن شرایط مجوز حرفه‌ای سوخت نمی‌شود و از طریق فدراسیون فوتبال به باشگاهی دیگر که این شرایط را دارند ابلاغ می‌شود.

در همین راستا طی روزهای اخیر از جلسات مختلف در جهت پیشبرد مجوز حرفه ای خبر هایی به گوشمان رسید. علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال همراه با معاونان باشگاه استقلال به ملاقات علیرضا عاصم‌ یوسفی، رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور رفت. با تصمیم رئیس شرکت توسعه، یک گروه تخصصی در حال بررسی و کار روی الزامات AFC جهت اخذ مجوز حرفه‌ای است و با نظر فتح‌الله‌زاده، باشگاه استقلال نیز هرگونه تعامل و همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت. در این ملاقات دوستانه، مسائل مهمی از جمله آماده سازی ورزشگاه آزادی جهت اخذ مجوز حرفه‌ای، الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و تعامل و هماهنگی لازم در امور مشترک از جمله بدهی باشگاه استقلال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در چنین شرایطی بود که خبر ملیچ همه تصورات را در جهت درست انجام شدن اخذ مجوز حرفه ای زیر سوال برد. بعد از انتقال امیر حسین حسین زاده به شارلوای بلژیک،قرار بود مبلغ رضایت نامه این بازیکن از طریق یک صرافی به حساب میلیچ بابت مطالباتش پرداخت شود.

این موضوع توسط یکی از مسئولان وقت باشگاه استقلال به یک صرافی در خارج از تهران سپرده شد اما مشخص شد اتفاق دیگری رخ داده است. بعد از اینکه فیش واریزی به حساب میلیچ در اختیار باشگاه استقلال قرار گرفته و آنها هم این فیش را به این بازیکن ارسال کرده‌اند مدافع پیشین استقلال متوجه می‌شود پولی به حساب وی واریز نشده و فیش واریزی سندیتی ندارد به همین دلیل از طریق همان فیش با عنوان جعل اسناد از باشگاه استقلال به فیفا شکایت کرده است. حال این مدیران جدید هستند که باید صحت این ادعا را ثابت کنند و اگر ادعای ملیچ درست باشد نسبت به خسارت وارده پاسخ دهند.
از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس هم در همین راستا گام برداشته و در تدارک اخذ مجوز است. این باشگاه البته وضعیت بهتری ئارد چرا که مدیریتش تغییر نکرده و حداقل مدیران فعلی می باشد.

از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس هم در همین راستا گام برداشته و در تدارک اخذ مجوز است.

 این باشگاه البته وضعیت بهتری دارد چرا که مدیریتش تغییر نکرده و حداقل مدیران فعلی می توانند پاسخگو باشند و گناهان این باشگاه را به کردن دیگری نمی اندازند. اقدامات در باشگاه پرسپولیس برای تهیه مدارک مورد نیاز و تامین الزامات قانونی در فرآیند کسب مجوز حرفه‌ای در حال انجام است. پرسپولیس ها نه حالا که پیش از این در این راستا گام برداشتند و حالا که بحث حضور در آسیا پر رنگ شده بحث مجوز حرفه ای هم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجا که این باشگاه مدته است در حال آماده‌سازی است به محض در اختیار گرفتن فرم‌ها فرآیند بارگذاری مدارک را آغاز می کند. در واقع دو باشگاه مذکور برای بارگذاری مدارک و کسب این مجوزاقداماتی را صورت دادند اما بخش عمده‌ای از کار در حوزه اختیارات و اقدامات باشگاه است و برخی از موارد نیز خارج از توانایی آنها است. این مسایل نیز با رایزنی‌های مختلف باشگاه، فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است و این امید می رود با ارتقاء استانداردهای باشگاه‌داری در کشور، اخذ مجوز حرفه‌ای نیز صورت گیرد.در کنار همه این موارد نکته قابل توجه تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال است. به نظر می‌رسد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت شفاهی با این رفع تعلیق موافقت کرده‌است و در خوشبینانه ترین حالت وقتی آئین‌نامه جدید به فدراسیون فوتبال کشورمان ابلاغ شده معنایش می تواند رفع تعلیق این کمیته باشد.گویا اخیرا تاج مذاکراتی را در این خصوص انجام داده و آنها امیدوارند رفع تعلیق شوند.

گزارش: نیلوفر مژدهی