جمعه دهم فروردین ماه
جام جهانی فوتبال از نگاهی دیگر

حسرت و اشک های هری کین

به نظر می رسید هری کین قهرمان انگلیس در ورزشگاه البیت شود، اما پنالتی از دست رفته او باعث شد تا آنها از جاک جهانی قطر 2022 حذف شوند.

هری کین پنجاه و سومین گل خود در انگلیس را به طور بالینی به ثمر رساند تا رکورد ملی وین رونی را به تساوی بکشاند و ولی در یک چهارم نهایی جام جهانی 2022 قطر برابر فرانسه به متوقف شد.
نتیجه به نفع سه شیرها نبود. فرانسه، با کیلیان امباپه که تا حد زیادی ناشناس بود برای پیروزی موفق عمل کرد. البته کین مطمئناً مردی خواهد بود که تیر مرگبار را شلیک می کند. به هر حال او در مواقع زیادی قهرمان انگلستان بوده است. کین در روسیه 2018 باشکوه بود و الهام بخش کشورش برای اولین بار در 28 سال به نیمه نهایی ورود پیدا کرد و با توپ طلای آدیداس به پایان رسید. او در سه بازی حذفی چهار بار گلزنی کرد تا آنها را به فینال یوفا یورو 2020 برساند و او در 14 بازی مقدماتی جام جهانی 17 گل به ثمر رساند (به طور متوسط 1.2 گل در هر بازی)، نسبت به نسبت اسطوره هایی مانند کریستیانو رونالدو، لیونل مسی (0.47)، کریستیانو رونالدو (0.77) و روبرت لواندوفسکی (0.81) کمتر بود.

با این همه فرانسه در مقابل روند بازی انگلیسی ها دوباره در ورزشگاه آل بیت به برتری دست یافت. سپس شانس کین برای رسیدن به رکورد رونی افزابش پیدا کرد. اما برای این بازیکن 29 ساله و انگلیس دردناک بود، یک پنالتی را روی تیر افقی هوگو لوریس اسکی کرد.

این پایان غم انگیزی برای شماره 10 انگلیس بود. هیچ بازیکنی در قطر بیشتر از کین پاس گل نداده است برونو فرناندز و آنتوان گریزمان نیز سه پاس گل داده اند، در حالی که دو گل او در مرحله حذفی به ثمر رسید. این بازیکن بومی والتهامستو همچنین به 8 گل در جام جهانی رسید که تنها دو گل کمتر از رکورد گری لینهکر در انگلیس است.

آیا او می تواند حد نصاب گری را بشکند؟ تعداد کمی علیه این نکته شرط بندی می کنند. به هر روی با شروع جام جهانی 2026، کین تنها 32 سال خواهد داشت. او هرگز به سرعت انفجاری یا حیله گری گریزان تکیه نکرده است. بازیکنانی مانند لواندوفسکی و مسی به ترتیب 34 و 35 ساله هستند.

کین به طور علنی رویای خود را برای حضور در لیگ NFL پس از بازنشستگی از فوتبال فاش کرد. چیز دیگری وجود دارد که او می خواهد ابتدا در خاک آمریکا به آن دست یابد. ناامیدی امشب تنها آتش او را شعله ور می کند تا انگلیس را 60 سال پس از اولین و تنها تاج قهرمانی خود به افتخار جهانی برساند.

منبع: فیفا

مترجم: هستی رفیعی