شنبه یکم اردیبهشت ماه
اشرف حکیمی؛ از لحظه های سخت زندگی تا ستاره شدن

من یک مسلمان با فرهنگ مراکشی هستم!

حکیمی در اسپانیا به دنیا آمد، از دوران کودکی به عنوان یک ستاره بالقوه در فوتبال مطرح بود.

او روز سه شنبه در جام جهانی قطر حضور داشت اما برای اسپانیا بازی نکرد. او یک مراکشی دو آتشه است.

پس از اینکه مراکش و اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022، 120 دقیقه بدون گل زدند، مدافع راست پاری سن ژرمن برای زدن یک ضربه پنالتی فراخوانده شد، ضربه ای که می تواند تاریخ فوتبال مراکش را بازنویسی کند این بازیکن حکیمی است.

حکیمی در حالی که احساسات یک ملت و هواداران بی‌طرف در اوج بود، به میدان رفت، به چپ بدنش تکیه کرد و دروازه‌بان اسپانیا را با حرکت فریبنده به درخت اعزام فرستاد.این یک ضربه چیپ افسانه ‌ای و فوق العاده بود که فوتبال مراکشی فرهنگ دائمی ارتقا داد.

تربیت مبارک اما سخت برای حکیمی

برای حکیمی مادریدی، راه رسیدن به قله، مسیری طولانی، پر پیچ و خم و پر از دست انداز بوده است.او از سنین بسیار پایین به عنوان یک ستاره بالقوه معرفی و توسط رئال مادرید شناسایی شد. اما حکیمی با وجود اینکه در سن هشت سالگی به موفق ترین باشگاه اروپا پیوست، برای هر ذره موفقیتی که به دستش آمد، باید دست و پا می زد.

حکیمی مانند 800000 نفر دیگر بخشی از پراکندگی مهم مراکشی در اسپانیا است. او در یک خانواده کم درآمد در حومه صنعتی مادرید به نام ختافه بزرگ شد. رفت و آمد روزانه به آکادمی کاستیا رئال مادرید او را در معرض استاندارد های بسیار بالاتری از زندگی قرار داد، با این حال وی هنوز دوران کودکی خود را شاد با لحظه های سخت توصیف می کند.

او در برنامه تلویزیونی اسپانیایی El Chiringuito گفت: مادر من یک خانم نظافتچی و پدرم یک فروشنده خیابانی بود. آنها جان خود را برای من دادند. خیلی چیزها را از خواهر و برادرم گرفتند تا من موفق شوم. حالا امروز من برای آنها بازی می کنم.

در همین زمان بود که حکیمی نوجوان شروع به اجرای نمایش های درخشان در لیگ جوانان یوفا کرد. همچنین در همین زمان بود که توجه فدراسیون سلطنتی فوتبال مراکش را به خود جلب کرد.از آنجایی که دیاسپورای مراکشی در سراسر اروپا بسیار بزرگ است، استعدادهایی در سراسر اسپانیا، بلژیک، فرانسه و هلند وجود دارند که فدراسیون فوتبال با پیشاهنگان خود برای شناسایی و متقاعد کردن برای بازی برای مراکش کار می کند.
ما اشرف حکیمی را زمانی که در تیم زیر 17 سال رئال مادرید بازی می کرد، شناسایی کردیم. ناصر لارگت، مدیر فنی وقت فدراسیون، در سال 2018 در اینباره به مجله FourFourTwo گفت.

او دائماً با استعدادیابی های ما در تماس بود و می‌پرسید که اردو یا مسابقه بعدی ما چه زمانی است. من شخصا به وی قول دادم که اگر به کار خود ادامه دهد، به زودی به تیم ملی بزرگسالان خواهد رفت.

حکیمی و نخستین بازی برای مراکش

حکیمی اولین بازی ملی خود را در سال 2016 در سن 18 سالگی انجام داد و دلایل احساسی این تصمیم را در اینباره عالی توصیف می کند. با این همه حکیمی می گوید: فرهنگ من مراکشی است. ما در خانه صحبت کردیم و مراکشی غذا خوردیم و من یک مسلمان هستم. صادقانه بگویم، مجبور نبودم آنقدر به این موضوع فکر کنم. من بازی های مراکش را با پدرم تماشا می کردم که همیشه از بازیکنان افسانه ای گذشته به من می گفت.

توانایی بی‌نظیر او برای بالا رفتن در زمانی که تیم به او نیاز دارد، برای وفاداران مراکش به یک هنجار تبدیل شده است. به همین دلیل است که هیچ کس از دیدن ضربه پنالتی مهم او در عصر سه شنبه مقابل اسپانیا شگفت زده نشد.و به همین دلیل است که او یک بار دیگر برای ارتقای بازی خود و کمک به بردن مراکش به نیمه نهایی جام جهانی تکیه خواهد کرد.

نویسنده: هستی رفیعی