جمعه سی و یکم فروردین ماه
پیش به سوی دربی

آمار در مورد استقلال و پرسپولیس چه می گوید؟

به لحاظ آماری تیم های استقلال و پرسپولیس شرایط متفاوتی را تجربه می کنند که می تواند در دربی پیش رو تاثیرگذار باشد.

آمار نشان می‌دهد تیم فوتبال پرسپولیس در ۱۱ هفته ابتدایی رقابت‌ های لیگ برتر عملکرد بهتری در خط دفاع نسبت به استقلال داشته است. در حالی که استقلال با یک گل زده بیشتر ا پرسپولیس شرایط بهتری در خط حمله دارد. با این حال در شکل کلی مشخص است که پرسپولیس وضعیت بهتری از استقلال داشته است و به همین دلیل با اختلافی 2 امتیازی صدرنشین رقابت هاست.

هر چند این آمار در دربی معمولا از اعتبار ساقط است و نمی توانیم به دلیل آمار بهتر یک تیم آن تیم را در دربی هم موفق بدانیم. چرا که در این رقابت حساس که حتی در قاره آسیا نیز به یکی از حساس ترین دربی ها معروف است اولویت با شرایط روحی است از این رو تیمی برنده خواهد شد که بازیکنان به قولی دربی باز تر در ترکیب داشته باشد تا در جو بازی فرو نروند.

نکته مهم در هر بازی فوتبال گل های بازی است که معمولا در دربی استقلال و پرسپولیس تحت الشعاع حواشی موجود قرار می گیرد و به همین دلیل اغلب دو تیم شیوه تدافعی به خود می‌گیرند. البته ما دربی های پر گل هم کم ندیدیم اما اغلب تساوی های بدون گل یا یک بر یک از جذابیت آن می کاهد.
آمار البته چندان نا امید کننده نیست و اگر بخواهیم به آنها استناد کنیم شاید بتوان به یک بازی جذاب، پر گل و پر برخورد امیدوار بود. اگر بخواهیم توانایی دو تیم را به لحاظ آمار بررسی کنیم تفاوت هایی وجود دارد.
آمار می گوید تیم فوتبال پرسپولیس خط دفاعی بهتری نسبت به استقلال دارد. این تیم با ۳ گل خورده، در حالی که استقلال ۶ گل دریافت کرده است بهترین خط دفاعی را دارد. همین خط دفاعی باعث شده است در صدر جدول مسابقات قرار بگیرند.

این را بگذارید در کنار عملکرد دروازه بان های دو تیم که در آن هم با توجه به همین آمار گل های دریافتی علیرضا بیرانوند با ثبت ۸ کلین‌شیت، آمار خوبی را برای پرسپولیس در دفاع ثبت کرده و سید حسین حسینی ۶ کلین‌شیت به ثبت رسانده است و از این حیث آمار ضعیف‌تری نسبت به بیرانوند دارد.


در خط حمله اما استقلال با ۱۲گل و یک گل بیشتر از پرسپولیس از رقیب پیشی گرفته و شرایط بهتری را تجربه می کند. هر چند دو تیم استقلال و پرسپولیس نسبت به دیگر تیم ‌های لیگ، نتوانستند آمار ایده‌آلی در خط حمله داشته باشند و هستند تیم هایی که گل های بیشتری به ثمر رساندند اما آمار نشان می‌دهد که شاگردان ساپینتو عملکرد بهتری در خط حمله نسبت به پرسپولیس دارند و ایسن موضوع در دربی نیز تاثیرگذار است.

آبی‌های پایتخت تا هفته یازدهم لیگ، ۱۲گل و پرسپولیسی‌ها ۱۱ گل به ثمر رسانده‌اند. محمد محبی و کوین یامگا به ترتیب با ثبت ۴ و ۳ گل بهترین عملکرد را در گلزنی برای استقلال داشته‌ اند و یورگن لوکادیا با ۶ گل، برترین گلزن پرسپولیس و رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌آید. هفت برد پرسپولیس ها در کنار شش برد استقلالی ها شرایطی فراهم کرده که پرسپولیس بالاتر از دیگر تیم ها قرار بگیرد. با این حال آمار مربوط به قبل از تعطیلات است و با از سرگیری مسابقات پس از وقوفه ای یک ماهه قطعا شرایط تغییر کرده و حالا در دربی می توان توقع هر اتفاقی را به لحاظ آماری و تاکتیکی از این تیم داشت. دربی ۹۹ پایتخت دو تیم استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته دوازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال به مصاف هم می‌روند. این بازی روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

گزارش: نیلوفر مژدهی