جمعه سی و یکم فروردین ماه
دو پادشاه در یک اقلیم نگنجید؛

مسی جاودانه شد، گل های امباپه پرپر!

حکایت قدیمی نفی دو پادشاه در یک اقلیم، این بار در جهان فوتبال و در عرصه مستطیل سبز معنایی تازه یافت و لیونل مسی با فتح جام جهانی ۲۰۲۲ ویترین افتخارات خود را تکمیل کرد و امباپه و مکرون را مغموم به خانه فرستاد.

فینال رویایی جام ۲۰۲۲ همه را به وجد آورد. فوتبال زیبا، جنگندگی و دوندگی بی امان بازیکنان دو تیم، شور و هیجان بی دلیل هزاران تماشاگری که در ورزشگاه لوسیل حضور داشتند و میلیون ها بیننده تلویزیونی که در اقصی نقاط جهان این فینال مهیج را پیگیری می کردند، شبی ماندگار را رقم زد.

دو گل نیمه نخست مسی و دی ماریا همه چیز را برای قهرمانی آرژانتین مهیا کرد، اما یک مربی فهیم و شجاع با تصمیماتی مدبرانه و البته ریسکی معنا دار فرانسه را به جام بازگرداند. خروج دمبله و ژیرو در اواخر وقت نخست و فراخوانی دو جوان دونده و فیزیکی از تغییر تاکتیک دیدیه دشان خبر داد. مارکوس تورام و کوموانی به میدان فراخوانده شدند و امباپه به نوک حمله منتقل شد.

مربی خروس ها در وقت دوم هم کینگرلی کومان را جانشین گریزمان کرد و از دقیقه ۸۰ میانه میدان را بدست گرفت و بازی را به تساوی کشاند. بر خلاف دشان، باید به تعویض های اسکالونی ایراد گرفت که بی جهت تیمش دفاعی چید و دی ماریا را بیرون کشید. گل های امباپه به یک باره آرژانتینی ها را به مسلخ کشید و در وقت های اضافه امان یاران‌ مسی را گرفت.

در ضیافت پنالتی ها یاران‌ مسی عملکرد بهتری داشتند و با فتح جام به آرژانتین بازگشتند. در تحلیل کلی بازی باید اعتراف کرد، آرژانتینی ها به لحاظ انگیزشی و آنالیز درست حریف و قدرت دوندگی و جنگندگی ابتکار عمل را تا دقیقه هشتاد در دست داشتند، اما اسیر تغییر تاکتیک دیدیه دشان و تعویض های طلایی او شدند.

باید اعتراف کرد که آرژانتین به لحاظ تیمی و کار گروهی عملکرد بهتری نسبت به فرانسوی ها داشت. آلبی سلسته در نیمکت ذخیره ها هم حامی بازیکنان داخل زمین بودند و یکدل و یک صدا مشوق نفرات اصلی بودند.

این‌موضوع نزد خروس ها کم رنگ بود. ژیرو مهاجم آنها بعد از تعویض نیمکت را به هم زد. گریزمان هم‌ ناراحتی و عصبانیت خود را از تعویض آشکارا نشان داد. کریم بنزما ستاره بی چون و چرای تیم فرانسه هم مخالفت خود را قبل از فینال علنی کرد و به قطر نیامد. در واقع کیلیان امباپه به تنهایی این مناقشه ها و جدل های تیمی را به دوش کشید و سه گل مهم او در ماراتن پنالتی ها پرپر شد. لیونل مسی در شبی رویایی تاج قهرمانی برسر نهاد و ضمن فتح جام، به عنوان بهترین بازیکن این‌مسابقات هم انتخاب شد.

نویسنده: احمد میرزاییان