شنبه یکم اردیبهشت ماه

والیبال بانوان جهان در سالی که گذشت...

صربستان و بوسکوویچ دومین قهرمانی متوالی جهان را جشن می گیرند.

صرب‌ ها یکی از دو تیمی بودند که در مرحله نخست رقابت ‌ها در کنار ایتالیا، قهرمان لیگ ملت‌های والیبال، رکورد کاملی را به دست آوردند.

بوسکوویچ و هم‌تیمی ‌هایش پنج مسابقه Pool C خود را بین آرنهم، هلند، و لودز، لهستان تقسیم کردند و در برابر کانادا، بلغارستان، آلمان، قزاقستان و قهرمان المپیک ایالات متحده پیروز شدند.

فرم خوب آنها در فاز 2 ادامه یافت، زمانی که صرب ها در لودز ماندند و بدون حذف حتی یک ست از لهستان، جمهوری دومینیکن، تایلند و ترکیه صدرنشین شدند. صرب‌ ها چالش‌برانگیزترین لحظه مبارزات خود را در مرحله یک چهارم نهایی پشت سر گذاشتند، زمانی که آنها از برای قهرمانی به میدان رفتند تا لهستان را در استادیوم مملو از گلیویس شکست دهند.

صربستان در نیمه نهایی بار دیگر در صدر ایالات متحده قرار گرفت و به شکلی دیدنی عنوان قهرمانی را به دست آورد و برزیل را در مسابقه مدال طلا (26-24، 25-22، 25-17) با 24 امتیاز از بوسکوویچ و 11 امتیاز دیگر از بلوک کننده وسط جووانا استوانوویچ شکست داد.

این نتیجه صرب ‌ها را به صدر جدول رده‌بندی جهانی رساند و عنوان جدیدی را به دستاوردهای شگفت‌انگیز تیم در شش سال گذشته اضافه کرد، از جمله دو طلای قهرمانی جهان، دو مدال المپیک (نقره در ریو 2016 و برنز توکیو 2020). دو عنوان اروپایی (2017، 2019) و یک مدال برنز در VNL (2022).

بیانکا بوسا، مهاجم این تیم گفت: این یک نتیجه باورنکردنی است و نسل ما به موفقیت های زیادی دست یافته است. دفاع از عنوان قهرمانی جهان واقعاً دشوار است و ما آن را بدون حتی یک باخت انجام دادیم. مسابقات سختی برگزار شد، اما ما هرگز از باور و جنگیدن برای آن دست برنداشتیم.

ایتالیا قهرمان VNL با کسب مقام سوم خود در مسابقات قهرمانی جهان دوباره روی سکو قرار گرفت. اروپایی ها چهار سال پس از کسب مدال نقره در ژاپن، با برتری در سه ست در مسابقه مدال برنز بر ایالات متحده چیره شدند. سه تیمی که به سکو راه پیدا کردند، هفت بازیکن تیم رویایی مسابقات را نیز به نمایش گذاشتند.FIVB

 قهرمانی جهان والیبال زنان هلند لهستان 2022

تیم رویایی بهترین تنظیم کننده: بوینا درکا (صربستان)

بهترین نمایش ویدیویی مقابل: تیانا بوسکوویچ (صربستان)

بهترین بازیکنان خارجی: گابریلا گابی گیمارش (برزیل) و میریام سیلا (ایتالیا)

بهترین بلوکر های میانی: آنا کارولینا کارول داسیلوا (برزیل) و آنا دانسی (ایتالیا)

بهترین لیبرو: تئودورا پوزیچ (صربستان) ستاره ایتالیایی مقابل پائولا اگونو با 275 امتیاز (و 244 کشتن) بهترین امتیازآور مسابقات قهرمانی جهان بود.

از دیگر بازیکنان برجسته انفرادی می توان به آنا کارولینا «کارول» داسیلوا (59 بلوک) بازیکن میانی برزیلی، مونیکا د جنارو لیبروی ایتالیایی (168 دیگ) و آنی دروز و کاترینا بوستتی از ایتالیا (هر کدام 18 آس) از ایالات متحده اشاره کرد.

گزارش: هستی رفیعی