پنجشنبه نهم فروردین ماه
به یاد سیروس قایقران

مردی با افکار خاص و شجاعت کم نظیر...

یکی از شاگردان مربی محبوب و اخلاق گرای زنده یاد پرویز دهداری قایقران بود.

جوانی با سیبل های خاص و استیل بی مانند بازیگری، یک شمالی دوستداشتنی که کاپیتان تیم دکر کونان شده و اخلاقمند مربی بلند نظر جنوبی شده بود.

هنوز خیلی جوان بود که در یک تصادف اتوموبیل جانش را از دست داد و مردم فوتبالدوست انزلی و جامعه ورزش کشور را سوگوار کرد. حسن امامقلی ورزشی نویس پیشکسوت که با زنده یاد قایقران همنشینی و رفاقت داشت با ذکر برخی خصوصیات کاپیتان جوانمرگ شده تیم ملی یاد وی را گرامی داشته است.

زمانی در لباس ملوان دو گل به پرسپولیس زد، سیل پیشنهادات به سوی پی سرازیر شد اما نپذیرفت و ترجیح داد در بند بماند و در پاسخ سوال ما می گفت: اول جواب مردم شهرمان را چی بدهم، دوم نمی خواهم به سر نوشت شهرستانی هوایی دچار شوم که به تیم های محبوب پا باخت پیوستند دچار هزار و یک مشکل شوم یاد نمی آید وقتی  یک انزلیچی دیگر (سید علی افتخاری) به اردوی تیم ملی دعوت شده بود چند بازیکن رنگین پوش به ویژه ض/ع آور را مسخره می کردند تا با متلک گویی های پیاپی افتخاری را ناچار به فرار به اردو کنند اما قایقران به شدت جلوی آنها ایستاد تا بعضی ها که جا برایشان تنگ شده بود تازه وارد ها را فراری ندهند.

پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی با خانم نیکی کریمی را رد کرد و ‌گفت: اولا من هنرمند نیستم و حق ندارم جای هنرپیشه را بگیرم در ثانی اگر بروم سینما و موفق نشوم برای همیشه پرونده ام بسته می شود.

روزی از یک بانوی مسن کنار زمین تمرین انزلی در خواست آب آشامیدنی کرد و آن خانم‌ گفت: یخچال ندارم تا آب خنک بهتان بدهم، فردای آن روز یک یخچال با با پول خودش خرید برای آن پیرزن فرستاد و خواهش کرد نامی از وی برده نشود تا اینکه بعد از مرگ ناگهانی اش آن خانم متوجه شد خریدار یخچال قایقران بود.

در روزگاری که بینایان عصا از کور می دزدند اهل فتوت و جوانمردی هم کم نیستند.

نویسنده: ج - دوستدار