شنبه یکم اردیبهشت ماه
سازمان خصوصی مدیران فوتبال را تغییر می‌دهد

اقتصاددان‌ها جایگزین ورزشی ها می شوند

برنامه سازمان خصوصی برای تبدیل باشگاه های فوتبال، به بنگاهی پولساز به زودی آغاز خواهد شد.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌زودی با تغییرات گسترده مدیریتی مواجه خواهند شد. از آنجا که وزارت دارایی تفویض اختیار را درمورد انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل دو باشگاه سرخابی از وزارت ورزش گرفته و به حسین قربان ‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی داده است به‌زودی باید شاهد تغییرات مدنظر رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دو باشگاه باشیم.

در باشگاه پرسپولیس صورتحساب ‌های مالی به مراتب روشن‌تر از باشگاه استقلال است و از این‌رو مهم‌ترین تغییراتی که در این باشگاه اتفاق خواهد افتاد در زمینه درآمدزایی هر چه بهتر خواهد بود. در باشگاه پرسپولیس هم به مانند باشگاه استقلال اقدامات قابل توجهی در زمینه درآمدزایی رخ نداده و این همان مساله‌ای است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اصلا از آن استقبال نمی‌کند. با توجه به همین مساله تغییرات مدنظر سازمان خصوصی‌سازی در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در راستای اقتصادی و درآمدزایی هرچه بهتر است. اما در این مورد شنیده ایم تغییرات مدنظر سازمان خصوصی‌سازی در باشگاه پرسپولیس برای اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ماه خواهد بود. تغییراتی که هیچ ارتباطی با نتایج این تیم در مسابقات لیگ و جام حذفی نخواهد داشت و فقط در راستای همان مساله درآمدزایی است.

در همین خصوص شنیدیم با اختیاراتی که وزارت دارایی به سازمان خصوصی داده است، این سازمان در نظر دارد اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل را از بیت افراد حقوقدان و اقتصاد داد انتخاب کند تا این پس شاهد مشکلات حقوقی و مالی گسترده با ضررهای جبران ناپذیر در این باشگاه ها نباشیم.

با این حال برای این که چالش های ورزشی این دو باشگاه با مشکل رو بهرو نشود این سازمان، معاونتی ورزشی در باشگاه تاسیس خواهد کرد که در کنار مدیرعامل به فعالیت خواهد پرداخت.

این معاونت امور ورزشی اعم از فوتبال را پیگیری کرده و بعد از مشورت با هیات مدیره تصمیم می‌گیرد.

اگر این مهم در راستی اهداف وزارت دارایی رخ دهد باشگاه ها از نهادهای ورزشی به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل می‌شوند که در نوع خود قابل توجه است.

اگر هیات و مدیرعامل انتخابی سازمان خصوصی‌سازی کار خود را به درستی انجام دهد، از همان الگوی اقتصادی مطرح در فوتبال روز دنیا پیروی خواهد کرد که به لحاط مالی به نفع این دو باشگاه خواهد بود اما باید دید این اعضا چقدر قدرت دارند و تا چه میزان می‌توانند هم پای باشگاه های اروپایی فعالیت کرده درآمدزایی کنند.

این اولین گام در راستای خصوصی سازی است و اگر طبق برنامه پیش رفته و از مرحله آزمایشی با موفقیت خارج شوند این الگو در سایر باشگاه های ایران چه فوتبال و چه هر رشته دیگری اجرا می‌شود‌.

گزارش: نیلوفر مژدهی