جمعه سی و یکم فروردین ماه

تغییر در کادر فنی تیم ملی هندبال بزرگسالان

نخستین اردوی تیم ملی هندبال مردان در غیاب مربیان ایرانی آغاز شد.

نخستین اردوی آماده سازی تیم ملی هندبال مردان ایران در سال ۱۴۰۲ جهت حضور موفق در بازی‌های آسیایی هانگژو با حضور وسلین ویوویچ سرمربی مونته نگرویی از امروز با شرکت ۲۸ بازیکن به میزبانی استان تهران در سالن سردار شهید قاسم سلیمانی فدراسیون هندبال رسماً آغاز شد.

اردوی که با تغییرات بسیار نسبت به اردو‌های قبلی در بخش دعوت بازیکنان همراه است و فدراسیون هندبال به ویژه سرمربی تیم ملی از بازیکنان جوان و کمتر شناخته شده در این اردو دعوت به عمل آورده است.

اما نکته حائز اهمیت این اردو غیاب مربیان ایرانی است و به نظر می‌رسد که فدراسیون هندبال در بخش مربیان نیز همچون بازیکنان به دنبال تغییر است.

حمید صادق شاه نشین سرمربی فعلی تیم مس کرمان و شهداد مرتجی سرمربی تیم سپاهان نوین دو مربی ایرانی هستند که در رقابت های قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۳ به میزبانی لهستان همراه با وسلین در کنار او قرار گرفتند.

اما شنیده ها حاکی از این است که مسئولان فدراسیون هندبال در تلاش هستند با معرفی چند مربی داخلی از مربیان لیگ برتر ‌آنها را در کنار وسیلین قرار دهند تا مربیان ایرانی بیشتری از تجربیات او بهره ببرند.

حال به نظر می‌رسد که سرمربی خارجی پنج‌ گزینه به نام‌ های علیرضا بکماز مربی مس کرمان، مهدی آزاد منجیری مربی فراز بام خائیزدهدشت، اکبر خوشنویس سرمربی تیم زغال سنگ طبس، مجید رحیمی زاده سرمربی تیم فولاد مبارکه سپاهان و همچنین مهدی قشقایی مربی تیم فولاد مبارکه سپاهان را به فدراسیون پیشنهاد داده‌. تا از آن‌ها در کنار خود استفاده کند‌ که پس از بررسی کاندیدهای معرفی شده فدراسیون مربیان‌ منتخب و تایید شده را در اختیار او بگذارد.

با توجه به اینکه مجید رحیمی زاده هم‌اکنون سرمربیگری تیم ملی نوجوانان را برعهده دارد و مهدی قشقایی نیز به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ساحلی مشغول فعالیت است بعید می باشد که این دو نفر به عنوان مربی وارد کادر فنی تیم ملی بزرگسالان شوند.

البته تیم ملی نوجوانان کشورمان که همراه با رحیمی زاده در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی رسید حالا در رده سنی جوانان قراردارد و فدراسیون در نظر دارد که با همین بازیکنان و کادر فنی نوجوانان را در قالب تیم ملی جوانان، به زودی اردوهای ملی را برگزار کند و هدایت تیم ملی نوجوانان را به اکبر خوشنویس ریاست کمیته استعدادیابی فدراسیون واگذار کند.

با این تفاسیر سه گزینه نامبرده بالا باتوجه به سرمربیگری در تیم های ملی مختلف از شانس کمتری برای ورود به کادر فنی تیم ملی بزرگسالان آقایان بهره‌مند هستند. به نظر می‌رسد که علیرضا بکماز مربی صنعت مس کرمان و مهدی آزاد منجیری سرمربی فراز بام خائیزدهدشت از گزینه‌های اصلی که درصد شانس بالای برای مربیگری در تیم ملی بزرگسالان برخوردار هستند.

اردوی تیم ملی بزرگسالان قرار است که تا روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه در محل فدراسیون هندبال برگزار شود و بر اساس اعلام روابط عمومی فدراسیون در لیست دعوتی ها نامی از مربیان ایرانی دیده نمی‌شود و فقط وسلین ویوویچ را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کرده است‌.

جدا از بحث مربیان حتی نامی از سرپرست تیم ملی هم نیست. روح الله اکرمی نیا آخرین سرپرست تیم ملی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی جهان بود که هم‌اکنون به عنوان دبیر هیات هندبال استان تهران، مدیر اجرایی فدراسیون مشغول فعالیت است و شنیده ها حاکی از این است که یکی از گزینه های فدراسیون برای سمت دبیری نیز می‌باشد.

حال باید صبر کرد آیا اکرمی نیا همچنان سرپرست تیم ملی بزرگسالان خواهد بود یا خیر به زودی سرپرست جدید معرفی می‌شود؟ همچنین باید منتظر ماند و دید مربیان اصلی تیم ملی در اردو‌های بعدی چه کسانی خواهند بود و یا قرار است به زودی در همین اردو‌ آن‌ها را ببینیم.

گزارش: صمد خزایی