جمعه سی و یکم فروردین ماه
کارشناس برجسته شطرنج در گفت و گو با البرز ورزشی

شطرنج باز پناهنده نداریم، تابعیت چرا

شطرنج باز ایرانی که در لیگ کشور اتریش بازی می کند با این تیم به مقام قهرمانی رسید.

وبسایت اتریشی فولکس‌بلات با ستایش از عملکرد پرهام مقصودلو شطرنج باز ملی پوش ایران نوشت: «لینتس با ستارگان بین‌المللی برای نخستین بار به عنوان قهرمانی رسید.

پرهام مقصودلو در این رقابت‌ها بدون شکست ماند و سهم بزرگی در قهرمانی تیمش داشت. لینتس ۱۰۳ سال تمام انتظار لحظه‌ای را کشید که در نهایت شنبه گذشته از راه رسید. این باشگاه که سال ۱۹۲۰ پایه‌گذاری شده است، پس از یازده دور رقابت و ۶۶ مسابقه بدون هیچ شکستی قهرمانی در شطرنج بوندسلیگای اتریش را جشن گرفت و قهرمان شد.

استاد هادی مرتضوی کارشناس برجسته شطرنج که سابقه مربیگری را در کشور فرانسه دارد، در اینباره به البرز ورزشی گفت: مقصودلو از شطرنج بازان خوی ملی پوش ما است که همزمان در تیم بایرمونیخ آلمان عضویت دارد، خوشبختانه چند لژیونر شطرنج ما در کشور های مختلف می درخشند. آرین غلامی و مصدق پور در لیگ ترکیه، محمد طباطبایی در بوندسلیگای آلمان نمونه هایی از این استعداد های بالنده شطرنج بازان هستند.

اما پرسش این است که حضور این جوانان در تیم های اروپایی تاثیری در کیفیت تیم ملی کشورمان دارند؟

در پاسخ باید گفت: متاسفانه خیر چرا که حضور در یک فضای متفاوت با ایران آنها را وسوسه می کند تا تلاش خود را صرف کسب درآمد و اقامت در آنسوی مرز ها بکند، شطرنج کشور ما در داخل شرایط خوبی ندارد و رئیس فدراسیون که استفعا داده بود با پیشقدمی چند رئیس هیات دوباره بازگشت اما وضع همچنان به همان منوال است این آقا باید دو سال دیگر نیز بماند. از مربی روسی هم که صحبت آن به میان آمده خبری نیست.

کارشناس شطرنج کشورمان در واکنش به سوال خبرنگار ما که آیا بیم پناهنده شدن شطرنج بازان شاغل در لیگ های خارجی وجود دارد گفت: هیچ شطرنج بازی از کشور ما پناهنده نشده است و آن هایی که رفته اند فقط تابعیت کشور هاییی مثل فرانسه یا اسپانیا را گرفته اند ولی ایرانی مانده اند ولی عجیب اینکه همه کوچ کرده ها دچار افت شده اند.

علیرضا فیروزجا در مسابقات اخیر بسیار افت کرده بود و خانم خادم الشریعه نیز چنین شرایطی دارد. بیشتر این شطرنجبازان به مدلینگ روی آورده اند و از تمرینات پیش برنده فاصله گرفته اند.

گفت و گو: ج - دوستدار