پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه  

آرامش قبل از طوفان

تا برگزاری یکصدمین دربی فوتبال پایتخت زمان زیادی باقی نمانده است. یکشنبه پرسپولیس و استقلال دیدار سنتی این ورزش زیبا را برگزار می کنند.

تاریخ دربی را که ورق می زنیم مملو از تلخ و شیرین است. از دعوا هایی که ناشی از تعصب بیش از حد بازیکنان نسبت سرخابی بود و یا قضاوت داوران بزرگ دنیا همانند جک تیلور که حساسیت مسابقات را نشان می داد.

امروز اگرچه از زنده یاد صفر ایران پاک که با شش گل رکوردار شهرآورد است یا حسین کلانی و علی جباری خبری نیست اما نسلی دیگر از بازیکنان فوتبال در قالب دو تیم وظیفه سنگین حفظ شان این دو باشگاه و بازیکنان نام آوری را بر زبان نوشته ایم را بر دوش دارند.

تفکر یحیی گل محمدی به عنوان نماد مربیان ایرانی و اندیشه های فنی ساپینتو پرتغالی که رکوردار حضور در کمیته انضباطی است می تواند محک بسیار خوبی برای سنجش عیار مربیان ایرانی باشد.

هر دو تیم درگیر مشکلات فراوان هستند چه از جهت مسائل و منابع مالی و چه از نظر مسائل مربوط به ساختار مدیریتی افکار بازیکنان دو تیم را تا حدود مشوش ساخته است.

بنابراین شاید این گفته تکراری که دربی، دربی است مصداق پیدا نمی کند مگر اینکه مربیان و مدیران دو باشگاه تلاش خود را به لحاظ روانشناختی و افزایش انگیزه  به کار بگیرند.

بدون تردید فوتبال با 11 بازیکن بازی می شود و ورزش انفرادی نیست اما بسیاری حضور بیرانوند را درون دروازه موجب استحکام سنگر پرسپولیسی ها می دانند و چشم به تکنیک ها و ریزه کاری های قائدی دارند اما آنچه که انتظار جامعه راستین فوتبال و به ویژه ما رسانه ها را صیقل می بخشد این است که جوانمردانه  و فیرپلی بازی کنند و به لحاظ ویژگی هایی که فوتبال هجومی جای احتیاط و ترس را بگیرد ما به آرامش قبل از طوفان این بازی تاکید بسیار داریم.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی