شنبه یکم اردیبهشت ماه

گشتی در دنیای خبر

پرسه در گوشه و کنار اخبار منهای فوتبال چند نکته را برجسته تر از سایر اتفاقات نشان می دهد از جمله پایان محرومیت بین المللی تیم ملی جودو ایران که می خوانید.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی؛ رئیس فدراسیون جودو در گفت و گو اعلام کرد: در حاشیه سفر اخیر در جلسه با رئیس فدراسیون جهانی و اتحادیه آسیا که از پیش هماهنگ شده بود، شرکت کردیم؛ نشستی ۲۰ شهریورماه پایان قطعی دوران محرومیت جودو ایران است و یک روز هم ادامه نخواهد داشت. ضمن اینکه تعامل بسیار خوبی با فدراسیون جهانی برقرار شد. ان شاءالله به زودی حضوری مستمر در برنامه فدراسیون جهانی جودو خواهیم داشت.

* آزمایشگاه مرجع بین المللی مبارزه با دوپینگ ماده ممنوعه "اریتروپویتین" از گروه S۲ لیست مواد و روشهای ممنوعه وادا را دلیل مثبت اعلام شدن تست هر دو ورزشکار اعلام نموده، که افسران کنترل دوپینگ ایران نادو در خلال رقابتهای لیگ دوومیدانی نمونه آنها را اخذ کرده بودند.

با عنایت به ماده ۱-۸-۱۰ از مجموعه قوانین و مقررات مبارزه با دوپینگ ایران مبنی بر پذیرش کتبی تخلف و قبول مجازات معین شده توسط هر دو ورزشکار، شورای صدور رای ایران نادو بدون انجام مراحل دادرسی و تشکیل جلسه این شورا، ۱ سال از حکم محرومیت ۴ ساله آنان کاسته و آنان را ۳ سال از فعالیت ورزشی محروم می کند.

* در آخرین رنکینگ منتشر شده توسط فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در ماه می، مگنوس کارلسن مرد شماره یک شطرنج جهان با ریتینگ ۲۸۵۳ هم‌چنان در صدر جهان قرار دارد. کارلسن که از حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان انصراف داد پس از حدود ۱۰ سال عنوان قهرمانی جهان را واگذار کرد.

مسابقات قهرمانی شطرنج جهان درحالی پیگیری شد که یان نپومنیشی از روسیه و دین لیرن از چین به مصاف هم رفتند که در پایان دین لیرن توانست با پیروزی در دیدار آخر سریع تای‌برک، عنوان قهرمانی شطرنج جهان را به دست بیاورد.

یان نپومنیشی، مرد روسی شطرنج جهان، با ریتینگ ۲۷۹۴ در رده دوم جهان ایستاده است. دین لیرن شطرنج باز چینی که به تازگی عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده است با ریتینگ ۲۷۸۹ در رده سوم ایستاده است. علیرضا فیروجا شطرنج باز ایرانی که با پرچم فرانسه بازی می‌کند با ریتینگ ۲۷۸۵ در رده چهارم جهان قرار دارد. ناکامورآ آمریکایی با ریتینگ ۲۷۷۵ در رده پنجم، آنیش گیری هلندی با ریتینگ ۲۷۶۸ در رده ششم جهان ایستاده‌اند.