جمعه دهم فروردین ماه

معضل داوری یا ضعف مدیریت

هر هفته که فدراسیون فوتبال نام داوران مختلف را برای قضاوت بازی‌های لیگ برتر اعلام می‌کند، در فضای مجازی شاهد اعتراض ‌و حملات شدید هواداران فوتبال به انتخاب‌های کمیته داوران هستیم.

جنگ علیه داوری از همان زمان اعلام تیم قضاوت مسابقات آغاز می‌شود و در صورت بروز اشتباه یا تصمیم به نفع یک تیم، تا همیشه از سوی هواداران تیم‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند.

در شرایط کنونی درباره درست یا غلط بودن نظرات هواداری تیم‌های مختلف در فضای مجازی نکته‌ای نداریم. در پس تمام این جریان‌ها یک حقیقت نادیده گرفته می‌شود.

تمام دارایی انسانی داوری فوتبال ایران همین نفرات هستند و اگر قرار به ملاک قرار دادن اشتباهات داوران در مسابقات گذشته باشد، فوتبال ایران باید به استفاده از داوران یک بار مصرف روی بیاورد که اصلا به هیچ عنوان شدنی نیست.

سال‌هاست سطح داوری فوتبال کشور افت کرده و نمی‌شود یک شبه برای این فوتبال داوران طراز اول ساخت. فوتبال ایران قبل از داور خوب، نیاز به مدیران خوب دارد که برنامه ریزی برای پرورش داوران خوب و‌حمایت درست آنها را بلد باشند.

در چنین وضعیتی حملات مجازی فقط فشار را روی همین داورانی که در فوتبال ایران باقی مانده‌اند زیاد می‌کند. تصمیمات و اشتباهات تمام این داوران بعضا به نفع یا ضرر تیم‌ها بوده است. ادامه این روند و حملات داوری‌ها را فقط از این هم خراب تر می‌کند.

گزارش: نیلوفر مژدهی