پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
دستمزد های سرسام آور نجومی در والیبال

دبیر فدراسیون؛ هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم

دستمزد های سرسام آور بازیکنان والیبال سر به فلک کشیده و داد باشگاه ها را در آورده است. به ویژه بخش خصوصی که دیگر نای ادامه دادن ندارند.

حضوری که به عنوان یک سند افتخار در والیبال باشگاهی ایران مورد تاکید رئیس فدراسیون بود، اما بلبشویی که در سال جاری پیش آمده به ادعای بیشتر باشگاه ها بازیکن 700 میلیونی به بالای سه میلیارد و ورزشکاری که سال پیش یک میلیارد و چهارصد گرفته اینبار صحبت از پنج میلیارد ناقابل می کند.

هرچند که باشگاه های معترض مثلثی را در این چرخه عجیب مطرح می سازند اما دبیر فدراسیون والیبال می گوید: هیچ کاری نمی توانند انجام بدهند منطق میلاد تقوی این است مگر یک ورزشکار چند سال بازی می کند که ما برای وی شرط بگذاریم و بگوییم حق ندارد و مثلا یازده میلیارد یا فلان مبلغ را بگیرد یا نگیرد.

شما البته پیشنهادی دارید بگویید، انتقاد را ما هم می دانیم پاسخ ما اما این است که دبیر فدراسیون باید فنی ترین فرد باشد و همه ی جوانب را که به منافع ملی والیبال بر می گردد مورد سنجش قرار دهد. پروار ساختن چند بازیکن نمی تواند والیبال ملی ما را تضمین کند.

این باشگاه ها هستند که بازوان فدراسیون و قلک بازیکنان باشگاهی محسوب می شوند البته که حساب سوپر استار ها جدا است، ما در والیبال ایران با رفتن سعید معروف و بازنشستگی شهرام محمودی و سیدموسوی ابرستاره نداریم اما چند بازیکن شایسته داریم که مستحق دریافت دستمزد های سنجیده هستند ولی وقتی بازیکن نوجوانی که در فلان باشگاه دو سال شبانه روز تحت مراقبت و سرمایه گذاری بوده و با هزینه این تشکیلات درس خوانده و از محبت تمرینات فنی باشگاه ها بهره برده چگونه بدون توجه به مفاد قرارداد سه تا پنج ساله ای که دارد بدون اعتنا به سرمایه گذاری های انجام شده با باشگاهی دیگر قرارداد می بندد.

با این رویه سنگ روی سنگ بند نمی شود و باشگاه ها یکی پس از دیگری کنار می روند و مناطق والیبال خیز از پشتوانه سازی تهی می شوند. ما و بسیاری از کارشناسان والیبال راهکار های زیادی برای حل این معضل داریم ولی چگونه فدراسیون والیبال با آن همه کارمند کارگزار نمی تواند مشکل را حل کند.

دکترین یا خط مشی فدراسیون در اینباره چیست؟ یک ضرب المثل می گوید حوضچه را که بکنید ماهی ها خود به خود در آن جای می گیرند.

بازیکنان و مربیانی که با التفات و سرمایه گذاری فدراسیون والیبال و حمایت های بی دریغ باشگاه ها رشد می کنند باید تابع ضوابط و مقررات فدراسیون باشد. اگر مقرراتی وجود ندارد لطفا فکری برای آن بیاندیشید.

نویسنده: جمشید حمیدی