سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

وییسکی: در ایران دنبال جواهر می گردم

دستیار لهستانی بهروز عطایی در تیم ملی مانند همه ی مربیان اروپایی با استفاده از واژه های خوب توصیفی دلپذیر ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: پاول متئوس وییسکی درباره شناخت از والیبال ایران، افزود: سئوال خیلی سختی است چون اطلاعات کسب شده انسان‌ها هیچ موقع کافی نیست، من لیگ ایران را امسال (2022) از طریق پلت فرم‌های آنلاین مانند یوتیوب دنبال کردم. مشکل کپی رایت هم نداشتیم و بازی‌ها به راحتی در دسترس است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازی‌های لیگ ایران را تصادفی نگاه کرده؟ گفت: از زمانی که سرمربی تیم رادوم در پلاس لیگا لهستان شدم باید اطلاعاتم را درباره بازیکنان شاخص جهان به‌ویژه خارج از اروپا افزایش می‌دادم. تلاش داشتم جواهری در والیبال ایران پیدا کنم و به همین منظور دیدارهای لیگ برتر ایران را زیر نظر داشتم.

پاول تصریح کرد: رقابت بین مربیان تیم‌های پلاس لیگا بسیار زیاد است و یک مربی باید بازیکنان مورد نظر خود را از قبل شناسائی کند تا در مسیر پیشرفت حرکت کرده باشد.

وی که سال‌ها به عنوان پاسور در تیم‌های مختلف لهستان سابقه بازی دارد، درباره ویژگی‌های این پست گفت: پست خودم در زمان بازی پاسور بود و پاسورها در زمین به صورت دائم حریفان را آنالیز می‌کنند. باید بدانند که تیم حریف چطوری دفاع می‌کند، سرویس می‌زند و بازیکنان چگونه حرکت می‌کنند و به طور کلی تیم حریف چه تاکتیک‌هایی را در زمین پیاده می‌کند. واقعا این پخش از کار پاسور را دوست دارم، چون بخشی از وجودم شده است.

مربی تمرین دهنده تیم ملی والیبال ایران در گفت و گو با سایت فدراسیون افزود: در پنج سال گذشته که به عنوان کمک مربی فعالیت کردم که بیشتر در کنار هاینن نیز بوده، این روند را ادامه دادم. دوست دارم بدانم تیمم چگونه حرکت می‌کند، چطوری حریفان را دفاع می‌کند و تیم چگونه تاکتیک‌هایش را در زمین پیاده می‌کند.20 سال والیبال را به صورت حرفه بازی کردم و بعد هم یک مربی حرفه‌ای شدم، امسال هم سرمربی رادوم شدم و می‌دانم که پذیرش مسئولیت یک تیم کار بسیار سختی است و من هم تجربه ای در این کار دارم. به‌همین دلیل خوشحالم که درحال حاضر با عطایی کار می‌کنم، چون این مربی تجربه بالایی دارد و برخوردهای مناسبی نیز با بازیکنان دارد که می‌تواند الگویی برایم باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت عطایی در تیم ملی والیبال ایران فوق‌العاده است. او در همه مسایل والیبال علم و دانش بالایی دارد و مدیریت خوبش، باعث افزایش همکاری بسیار خوب بازیکنان در تیم شده است که این مهم به مدیریت خوب سرمربی بر می‌گردد. البته با چهار جلسه تمرین نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشته باشم اما یادآوری می‌کنم که مدیریت خیلی خوبی دارد. این موضوع را بدانید که مدیریت بازیکنان به‌ویژه در تیم ملی بزرگسالان به دلیل وجود ستاره‌ها کار بسیار سختی است. عطایی در تمرین مدیریت خوبی دارد و به خوبی بازیکنان و دستیاران خود را که برخی از آنها جوان هم هستند، مدیریت می‌کند. این کار آسانی نیست ولی بهروز به خوبی از عهده این موضوع بر می‌آید و برای مربی مثل من، این موضوع تجربه بسیار خوبی است.

پاول درباره جو حاکم در تمرینات تیم ملی والیبال ایران گفت: نخستین نکته‌ای که در تمرین نظر من را جلب کرد، از جون و دل مایه گذاشتن بازیکنان است، سوپرایز نشدم اما خوشحالم که بازیکنان اینقدر متعهدانه به تمرین می‌پردازند. وقتی از دور تمرینات را تماشا می‌کنی به نظر می رسد که باید نکاتی را به آن‌ها گوشزد کرد اما وقتی وارد جریان تمرین می‌شوید، می‌بینید که بازیکنان با آگاهی و تمام توان تمرین می‌کنند که این موضوع بسیار جالب و فوق‌العاده است.

مربی تمرین دهنده تیم ملی والیبال در ارزیابی حریفان کشورمان در لیگ ملت‌ها 2023 گفت: هدف تیم ایران صعود به مرحله نهایی است و مطمئنا تمام بازی‌ها سخت است، اما در هر تورنمنتی نخستین دیدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نخستین بازی با ژاپن است و چون این کشور رقیب آسیایی ایران هم محسوب می‌شود، سختی مسابقه را دوچندان خواهد کرد. در دومین مسابقه هم باید با لهستان روبرو شویم. در مجموع بازی با ژاپن و لهستان هم برای کادر فنی و هم بازیکنان بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این پرسش که در دیدار ایران با لهستان، طرفدار کدام تیم است؟ افزود: اگر سری به سابقه مربیگری من بزنید، سال پیش که مربی آلمان بودم در بازی مقابل لهستان از آلمان حمایت کردم و جواب سئوال خود را می‌گیرید. در پاسخ به این پرسش باید بگم که وقتی یک کاری را قبول و با آن زندگی می‌کنید، باید تمام توان خود را برای آن مسئولیت بگذارید. مردم ایران و لهستان بسیار به هم شباهت دارند. بازیکنان والیبال ایران وقتی وارد زمین می‌شوند با قلب و روح خود بازی می‌کنند و تمام توان خود را می‌گذارند و مبارزه با آن‌ها کار بسیار سختی است. با این حال اگر مقابل لهستان با تیم ایران به پیروزی برسیم، یکی از بهترین لحظه‌های احساساتی برایم خواهد بود.

وی که سابقه حضور و بازی در سالن‌های غدیر ارومیه (لیگ ملت‌ها 2019) و سالن 12 هزار نفری آزادی تهران (قهرمانی جوانان جهان 2003) برابر تیم‌های ملی ایران را در پرونده کاریش دارد، ادامه داد: همیشه خاطرات خوبی از بازی مقابل ایرانی‌ها و تجربه خوبی از بازی در کنار ایرانی‌ها داشتم، زیرا ایران و لهستان فرهنگ و اشتراکات زیادی دارند.

این مربی بین المللی والیبال در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی تیم‌های برتر لیگ ملت‌ها 2023 و قهرمان در دو گروه مردان و زنان، گفت: پیش بینی سخت است زیرا لیگ ملت‌ها تورنمنت خاصی است. تیم‌ها در این مسابقات از بازیکنان متعددی استفاده می‌کنند و به همین دلیل بازی‌ها نوسانات زیادی دارد. با توجه به این شرایط نمی‌توان درباره عملکرد تیم‌ها پیش بینی کرد. نکته مهم دیگر این‌که در تیم ایران بازیکنان جوان زیادی هستند که تجربه کمی در لیگ ملت‌ها دارند. با ژاپن و لهستان مسابقات را شروع و تلاش می‌کنیم بازی به بازی بهتر شویم و راندمان تیمی خود را افزایش دهیم. تیمی در لیگ ملت‌ها موفق می‌شود که پله به پله بهتر شود. اما اگر در مورد زنان بپرسی، به نظرم از سه تیم آمریکا، برزیل و ایتالیا یکی قهرمان می‌شود.

تیم ملی والیبال ایران برای حضور شایسته در لیگ ملت‌ها 2023 که از 16 خرداد آغاز می‌شود، تمرینات آماده‌سازی خود را از 27 فروردین در سالن فدراسیون والیبال آغاز کرده است. مردان والیبال ایران در ادامه سال 1402 در رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا، بازی‌های آسیایی چین و مسابقات انتخابی المپیک شرکت خواهند کرد.