جمعه سی و یکم فروردین ماه
آمار نا امیدکننده مهاجمان برای آقای گلی

فقر گلزن در لیگ برتر

در کوران مسابقات لیگ برتر، جدول گلزنان لیگ برتر به شدت نا امید کننده است.

وضعیت این جدول در فصل جاری چنان بغرنج است که محمد عباس‌زاده با دقایق کمی حضور در میدان در جایگاه دوم قرار دارد و رضا اسدی 11 گله را تعقیب می‌کند.

با توجه به تعداد هفته‌ هایی که از لیگ برتر سپری شده به واقع یازده گل از 28 هفته یعنی آماری حدود 0.39 گل در هر بازی که جای تاسف دارد.

در شرایطی که در لیگ جاری به ‌طور کلی 431 گل زده شده که سهم هر بازی 1.9 گل است. شاید در واقع تعداد حدود دو گل در هر بازی آمار بدی نباشد اما عدم ثبات در گلزنی مهاجمان و بازیکنان نشان می‌دهد چندان که باید در کارهای تهاجمی موفق نبودیم و جای مهاجمان شش‌دانگ در لیگ برتر خالی به نظر می‌رسد.

 این موضوع وقتی توجه بیشتری را به خود می‌طلبد که بدانیم گلزن برتر این مسابقات تا این لحظه در واقع مهاجم نیست و براساس نیاز تیمش این فصل را موقتا و نه در همه بازی‌ها در نوک حمله تراکتور به میدان رفته است.

هر‌چند هنوز لیگ به اتمام نرسیده و این رکورد جای تغییر دارد و  نیز ممکن است در دو هفته پایانی بازیکن دیگری جای اسدی در صدر را بگیرد، اما با نگاهی به جدول گلزنان ادوار لیگ برتر به این نتیجه می‌رسیم که تا این لحظه، لیگ برتر جاری، کم‌گل‌ترین لیگ به لحاظ آقای گلی است.

فصل قبل نیز گادوین منشا به مس رفسنجان پیوسته و با عملکرد خوب خود و البته تعداد بالای پنالتی‌هایی که به ثمر رساند به آقای گلی رسید. متاسفانه آمار مهاجمان فصل قبل به حدی بد بود که منشا با 14 گل آقای گل شد و در همان زمان نیز انتقادهایی را متوجه مهاجمان لیگ برتری کرد.

با توجه به این مهم توقع می‌رفت در لیگ جاری عملکرد بهتری از مهاجمان لیگ برتری ببینیم اما همچنان این لیگ به لحاظ گلزنی آسیب دیده است. بدون شک دلایل آن را باید در تفکرات تدافعی که طی چند سال اخیر وارد فوتبال ما شده جست‌ و جو کرد.

نویسنده: نیلوفر مژدهی