جمعه دهم فروردین ماه
جام‌ ملت ها از راه رسید؛

تیم ملی به بازسازی اساسی نیاز دارد!

با برگزاری قرعه کشی جام ملت ها و گروه بندی رقابت‌ها باید کار اساسی و بنیانی در تیم ملی را آغاز کنیم و با طراحی درست به میدان برویم.

پیکارهای این دوره فوتبال در آسیا دارای مختصات و ویژگی های خاصی است. تعداد تیم‌های شرکت کننده به عدد ۲۴ و در شش گروه ۴ تیمی افزایش یافته است. فواصل هر مسابقه برای تیم‌ها ۶ روز تعیین شده است.

مسابقات گروهی برای تیم‌های اصلی حکم تدارکاتی و خود شناسی دارد. در این شرایط مباحث ریکاوری و بازسازی فیزیکی و آنالیز رقبا باید مورد توجه قرار گیرد.

ازطرفی برگزاری یک ماهه مسابقات موضوع حفظ شرایط فیزیکی بازیکنان را برای کادر فنی تیم‌ها سخت و دشوار کرده است.

ایران، عربستان، ژاپن، کره و  استرالیا به عنوان نمایندگان قاره آسیا در جام جهانی به همراه قطر که میزبان است در صدر گروه‌های شش گانه قرار گرفتند.

بر روی کاغذ باید این شش تیم را صدرنشین گروه‌ها قلمداد کرد، اما جنگ اصلی و نبرد واقعی از مراحل دوم و جدال‌های حذفی آغاز خواهد شد.

تیم ما با امارات، هنگ کنگ و فلسطین هم‌گروه شد. در مراحل بعدی احتمالا با قطر و کره رو به رو خواهیم شد. در صورت صعود به مراحل بالاتر باید نگاهی به عربستان و ژاپن و استرالیا داشته باشیم.

اولین موضوع اساسی برای ما پوست اندازی و اصلاح ساختار تیم ملی است. در جام جهانی دارای معدل سنی بالایی بودیم.

بنابراین جوانگرایی و بالابردن شرایط فیزیکی و ارتقا میزان دوندگی تیم در مسابقات باید در اولویت قرار گیرد.

برای بازی‌های تدارکاتی و خود شناسی باید از هم اکنون تلاش کنیم و برنامه ریزی کنیم. کادر فنی و گروه آنالیز و بدنسازی کاری سخت پیش رو دارند.

از لحظه لحظه زمان باقی مانده باید استفاده کرد و شاکله تیم ملی را با بینایی پایه ریزی نمود. در فاز تهاجمی با حضور طارمی، آزمون، جهانبخش و قلی زاده و مغانلو و قائدی و...مشکل خاصی از حیث عناصر موثر نداریم.

در مرکز فرماندهی و خط هافبک باید تفکری نو ایجاد کنیم.

دو عنصر میانی در مرکز باید دونده، جنگجو و سرپنجه باشند و بیش از ۱۲ کیلومتر در مسابقات بدوند.

دو وینگر کناری هم باید در نبردهای رودررو  از آمادگی و جسارت خاصی برخوردار باشند. آنها باید در پایه گذاری حملات مشارکت دائمی داشته باشند و در فاز دفاعی هم خستگی ناپذیر نشان دهند.

هماهنگی و انسجام در خطوط دفاع و هافبک نیاز به طراحی اساسی دارد. در خط دفاع خلیل زاده، رضاییان، پورعلی گنجی، حاج صفی و کنعانی و...دارای سن بالایی هستند و طولانی بودن مسابقات قطعا نمایش آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد..

ترمیم تفکرات دفاعی و هماهنگی و انسجام آنها با مردان میانی را باید با نگاهی دقیق زیر نظر گرفت.

مباحث انتقال از حالت دفاع به حمله و افزایش سرعت در تهاجم را در مسابقات باشگاهی و لیگ برتر در حدی نازل می بینیم.

لذا با توجه به پوست اندازی در  تیم ملی و جوانگرایی در دوره گذار کاری دشوار و البته ظریف پیش رو داریم. برای شناخت نقاط آسیب پذیر و رسیدن به نقطه هارمونی نیاز به اردوهای مناسب و دیدارهای موثر در فیفادی داریم.

در جام جهانی رقبای اصلی را به لحاظ بدنی و فیزیکی در شرایط استثنایی دیدیم. میزان دوندگی تیم‌های عربستان، کره و ژاپن غیر باور بود.

باید راندمان دوندگی و سختکوشی نفرات را در بازی‌ها بالا ببریم و در چیدمان و ترکیب اصلی به نقطه پایدار برسیم.

از این حیث باید بپذیریم که قلعه نوعی و همکارانش وظایفی سنگین به‌عهده دارند. انتظارات هواداران از او به مراتب بالاتر از مربیان قبلی است.

حالا که اساس کار به مربی ایرانی سپرده شده است، همه باید با اتحاد و پشتکار و همراهی به او کمک کنیم.

فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای فراهم نمودن شرایط اولیه و تدارک اصلی تیم تلاش کنند و جام ملت‌های این دوره را با نگاهی عمیق تر زیر نظر بگیرند.

چون شرایط متفاوت و رقبای اصلی آماده تر از ادوار گذشته نشان داده اند.تیمهای درجه دوم و سوم آسیا هم‌پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و این موضوع کار را برای ما سخت تر می کند.

و حرف اینکه برای حضور در این نبرد باید با سلاح کامل در میدان حاضر شد و به خوبی تدارک دید. فرصت سوزی کاری انتحاری است و باعث شکست در جام ‌ملت ها و عقب افتادن از قافله آسیایی ها خواهد شد که تلخ و گزنده است.

نویسنده: احمد میرزاییان