چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
چشم انتظار قانون و قوه قضایه

عزیزی خادم: فدراسیون فوتبال مشروعیت ندارد

رییس عزل شده فدراسیون فوتبال بعد از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به شکایتش از اعضای هیات رییسه فدراسیون که روز پنجشنبه برگزار شد، گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه اعتماد داشت.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در ابتدا در مورد این شکایت اظهار داشت: «مطالبه اصلی اینجانب حرکت در چارچوب اساسنامه و قانون است. فدراسیون فوتبال اساسنامه دارد و یک موسسه مستقل غیرانتفاعی غیردولتی است و مرجع رسیدگی‌اش چارچوب اساسنامه است. بعد از مشورت‌هایی که داشتیم در مورد رعایت نکردن مفاد اساسنامه شکایت کردیم. برای اولین‌بار است که هم فدراسیون فوتبال صاحب اساسنامه شده. اینها دست به یک کار ناشیانه و عامدانه زدند. بر اساس آنچه در ماده 37 اساسنامه آمده کاری کردند بدون دلیل و مستندات آمدند بدون مستند عزل موقت را انجام دادند در حالی که من نامه زده بودم که این جلسه برگزار نشود (جلسه 28 بهمن 1400) . متعاقب آن به من اجازه ورود به مجمع را ندادند. قبلش دعوت کرده بودند و بعد صورتجلسه را عوض کردند. مرا از دستور کار خارج کردند. ماده 37 می‌گوید من باید حضور می‌داشتم و عزل و ابقا دست مجمع فدراسیون است. ماده 63 هم می‌گوید هر کس چه تعلیق باشد چه حکم محرومیت داشته باشد باید در مجمع حاضر شود. کمیته اخلاق یک ‌سال و نیم به شکایت من رسیدگی  نکرد.» 

عزیزی‌خادم ادامه داد: «در صحبتی که در دادگاه داشتیم این موارد را اعلام کردیم. در موردش حرف زده شد و من هم امیدوارم که طبق قانون قوه قضاییه که صلاحیت رسیدگی دارد به این پرونده رسیدگی کند. من الان در فدراسیون فوتبال سمتی ندارم. تشخیص دادیم، می‌توانیم در قوه قضاییه شکایت کنیم.» او تاکید کرد: «فوتبال مصونیت نمی‌آورد برای کسی. اینها باید بیایند و پاسخگو باشند که چرا این کار را کردند. فدراسیون فوتبال مشروعیت ندارد، چون تکلیف من مشخص نشده و مجمع باید تکلیف را مشخص کند.» 

ایشان در مورد فضای دادگاه هم توضیحاتی ارایه کرد: «جالب است که فضای دادگاه خیلی کم‌تنش و مناسب بود از نظر برگزاری. قاضی هم استدلال‌های طرفین را شنید. هم وکلای من صحبت کردند هم وکلای طرف مقابل. آقای کامرانی‌فر هم بود. مکتوب هم نوشته شد و دیگر باید منتظر صدور رای قاضی ماند که حکم اعلام شود. در مجموع امروز روز پاسخگویی است. روزی که حقیقت آشکار می‌شود. نه می‌شود  از حقیقت  فرار  کرد نه  از  واقعیت

عزیزی‌خادم در پاسخ به این سوال که آیا آقای فغانپور به عنوان وکیل مدافع متهمان از طرف همه اعضای هیات رییسه آمده بود، گفت: «به نظر می‌آمد که وکالت کل اعضای هیات رییسه فدراسیون را برعهده داشت و آقای کامرانی‌فر هم شخصا مبادرت کرده بود به آمدن. جلسه مثبت بود در مجموع. به نظرم این یک گام مثبت است برای دموکراسی در فوتبال. برای اینکه حق کسی تضییع نشود. برای اینکه دیگر کسی بی‌محابا به فوتبال حمله نکند. فدراسیون الان اساسنامه دارد. قبلا اساسنامه فدراسیون فوتبال یک چیز کاغذی بود که نه ریشه در فیفا داشت نه قوانین حاکم بر کشور. الان مرجع تصمیم‌گیری باید به اساسنامه رجوع کند. برای همین هم ما رفتیم قوه قضاییه که امیدوارم با یک پختگی، نبوغ  و نگاه عدالتی  و انصافی اعلام رای صورت بگیرد.» 

رییس عزل شده فدراسیون در مورد زمان اعلام رای یا برگزاری جلساتی دیگر برای رسیدگی گفت: «در مورد زمان صدور رای چیزی به ما نگفتند. در مورد برگزاری جلسات دیگر هم چیزی اعلام نشد. این در اختیار خود قاضی پرونده  است.» 

عزیزی‌خادم در ادامه اظهار داشت: «جامعه فوتبالی منتظر است. ظلمی به فوتبال و خانواده فوتبال و دموکراسی فوتبال اتفاق افتاده. آن هم فوتبالی که در آستانه جام جهانی با نتایج درخشان قرار گرفته بود. متاسفانه دیدیم چه اتفاقی افتاد. همه مردم هم در جریان هستند. بعد هم با آن نتایج ضعیف که در تاریخ بی‌نظیر بوده فوتبال را به  قهقرا بردند.» 

از ایشان سوال کردیم آیا فشاری در روزهای گذشته مبنی بر اینکه از شکایتش صرف‌نظر کند، وجود داشت: «خیر، هیچ مساله‌ای نبود. امروز خیلی روز مهمی است برای جامعه فوتبال. برای اینکه همه بدانند دوران بزن در رو تمام شده. اینکه هر کس هر کاری می‌خواهد بکند و فکر کند مبراست یا می‌تواند خودش را قائم کند. این فصل نوینی است در راستای صیانت از فوتبال و منافع ملی. این مهم‌تر از هر چیز دیگری است. این مهم است که مراقب رفتارمان باشیم و بدانیم اساسنامه‌ای داریم که از فوتبال محافظت می‌کند.» او افزود: «توجهی نداشتند و ناشیانه عمل کردند و فکر نمی‌کردند کار به اینجا بکشد. این درس مهمی است برای همه. استمداد من از قوه قضاییه این است که مرز خدمت و خیانت را روشن کند تا مردم بفهمند.» 

رییس معزول فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که استدلال طرف مقابل چه بود، گفت: «هنوز خودم ماندم که چرا این کار را با فوتبال کردند. آیا اساسنامه را نخوانده بودند؟ آیا فکر نمی‌کردند ما شکایت کنیم به قوه قضاییه؟ اینها کار بی‌بدیلی کردند. در هیچ جای دنیا کیس مشابه نمی‌بینید. مردم منتظر بودند تیم ملی در جام جهانی افتخار‌آفرینی کند. در جمع دوستان رسانه‌ای گفتم فدراسیون فعلی نه مشروعیت دارد نه قانونی است، چون رییس فدراسیون تعیین تکلیف نشده. ولو فراتر از عزیزی‌خادم. اصلا شما بگو هر کسی. باید چارچوب قانونی باشد. رفتار آنها قانون‌شکنی بوده. به همین دلیل برای مبارزه با این قانون‌شکنی رفتیم سراغ قانون. برای اینکه خود اساسنامه ریشه در قانون دارد. عمر ظلم و ستم و دسیسه‌چینی به سر آمده. ما منتظر می‌مانیم، نه من که تمام مردم و جامعه فوتبال منتظر هستند رای صادر شود، چون این رای مهمی است. چه از نظر تاریخی چه از نظر قانونی. امیدوارم قوه قضاییه با ورود منصفانه و چارچوب قانونی که دارد صیانت کند از حقوق فوتبال کشور. تا باعث شود بدعت‌های ناگواری که هزینه‌های سنگین را تحمیل می‌کند به فوتبال ملی از بین برود.» 

عزیزی‌خادم در واکنش به این سوال که تصور می‌کند افکار عمومی چه دیدگاهی در مورد این دادگاه دارند، گفت: «مردم نتایج ما و نتایج آقایان را دیدند و مقایسه کردند. نوع رفتار ما و دیالوگ نباید جوری باشد به مردم چیزی را القا کنیم. مردم خودشان قوه تشخیص دارند. نوع مدیریت آقایان هم خسارت‌آفرینی بوده. خسارت‌آفرینی پرونده ویلموتس. مالی بوده، نتایجش بوده، قبلش بوده، زمانش بوده، بعدش بوده و الان هم هست. سه، چهار دوره فوتبال ایران درگیر شده. دوران مدیریت محفلی و پشت پرده تمام شده. دوران حرکت در چارچوب اساسنامه است. امروز سر و کار همه با قانون است. اینها با این ذهنیت که قبلا داشتند این کار را کردند. اینجا بن‌بست قانون است. امیدوارم پایان شب سیاه فوتبال از راه برسد. اعضای هیات رییسه 11 ماه ثناگو بودند و چطور شد که این رفتار را کردند؟ در محضر مردم چه می‌گویند؟ وکیل برای چه می‌فرستند؟ شما چه کردید با این فوتبال. اگر تحت فشار بودید صادقانه بگویید. اگر نبودید، چرا این کار را کردید. مردم ایران مشتاق هستند و علاقه‌مند که رای دادگاه را ببینند

عزیزی‌خادم با بیان اینکه کاش همه مردم می‌توانستند در جریان دادرسی قرار بگیرند، اظهار داشت: «کاش فضایی فراهم می‌شد که همه مراحل دادگاه علنی پخش می‌شد. مردم فوتبال‌دوست ایران می‌توانستند این نبرد بین حق و باطل را می‌دیدند. چون بخشی از این شکایت مربوط به احقاق حقوق خودم بود. بخش مهم‌ترش استیفای حقوق مردم بود.» 

در پایان این گفت‌وگو با توجه به اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند شستا بابت بدهی فدراسیون که به خاطر پرداخت دستمزد ویلموتس گرفته شده بود، توضیحاتی در مورد این پرونده نیز ارایه کرد، عزیزی‌خادم در این رابطه گفت: «در زمان دکتر سلطانی‌فر بود که جا دارد از ایشان تشکر کنم از همان امکانی که وزارت ورزش فراهم کرد 25 میلیارد به شستا دادیم. این پولی بود که باید برای توسعه فوتبال خرج می‌شد. این هم از دستاوردهای آقایان است! از بودجه فدراسیون مجبور شدیم 25 میلیارد بدهیم شستا. یک‌سال در اوج دسته‌گل‌هایی که آقایان به آب دادند ما کار کردیم. هم نتایج جوری بود که با یک مساوی جام ملت‌ها را از دست می‌دادیم، هم میزبانی را گرفته بودند و هم اوج دعوای حقوقی ما بود. ما آقای دکتر رفیعی و آقای دکتر روزبه وثوق احمدی را اضافه کردیم به تیم حقوقی و یک وکیل اسپانیایی. دستمزدهای‌شان را همین جا پرداخت کردیم. در یک دعوای حقوقی با تیم حقوق جدید و برنامه‌ریزی فدراسیون جلو رفتیم. جا دارد ویژه از آقایان وثوق احمدی و رفیعی تشکر کنم. سنگ تمام گذاشتند و ما رقم بدهی را نصف کردیم. اینها که در فوتبال نبودند چطور مدعی هستند رای را نصف کردند؟»

عزیزی‌خادم در واکنش به این مساله که مهدی تاج می‌گوید خودش و همکارانش موفق شدند بدهی ویلموتس را نصف کنند، گفت: «به حرف زدن که نیست. اینها سلاطین ادعا هستند. اینکه شما با دروغ و کار رسانه‌ای بخواهید حرف بزنید که نمی‌شود. من که رفتم دادگاه با مستنداتم رفتم. بهترین گفتار آدم عملکردش است. ما نزدیک به سه میلیون یورو از جریمه را کاهش دادیم. در حالی که بخش زیادی از بودجه‌مان را باید می‌دادیم به وکلای خارجی. اینها هزینه بود روی دوش ما. 25 میلیارد هم دادیم شستا. هنوز هم این پرونده حل نشده؛ نتایج آقای ویلموتس را ما جبران کردیم. پولش را هم نصف کردیم. شما چه کردید؟ ما درست کردیم و شما نابود! کارتان نابود کردن است و باید جواب مردم را بدهید.»