جمعه دهم فروردین ماه
درسی که پپ به مربیان حرفه ای داد؛

نوگرایی تیکی تاکا !

احاطه کامل شاگردان پپ در تقابل با رئال بار دیگر بر تاثیر تیکی تاکا و تسلط بر توپ در گستره زمین صحه گذاشت !

هیچکس باور نداشت شاگردان آنچلوتی در دیدار برگشت این ‌چنین تحقیر و در مصاف با سیتی زن ها به یک‌ تیم محلی و دست بسته مبدل شوند!

انگار بنزما و وینیسیوس و دیگر ستاره های رئال جادو شده اند. در نیمه اول سیلوا، گریلیش، دی بروینه و هالند با حرکات مسحور کننده خود در فاز تهاجمی، اساس کار تیمی حریف را مختل کرده و با پاس‌های مکرر و جادویی خود جلوه ای از تیکی تاکا را به رخ کشیدند.

بسیاری از کارشناسان فوتبالی در مقطعی که گواردیولا در بارسلون به نتایج دلخواه نرسید اعتقاد داشتند عصر تیکی تاکا به پایان رسیده است و باید شیوه‌ های جدیدی ابداع و در زمین پیاده شود.

آنها فوتبال فیزیکی و درگیرانه و ارتقا میزان دوندگی و دفاع بسته و چند لایه را دلیل محکمی برای بی نتیجه گذاشتن  تاکتیک مورد نظر گواردیولا برشمردند و...

سالها از جدایی پپ از بارسا گذشت، اما او تیکی تاکا را زیر ذره بین برد و شیوه های مقابله گرایانه رقبا را در اتاق آنالیز وارسی کرد.

او با منچستر سیتی دریافت باید با پرس رقبا از جلو و تسخیر فضا درمرکز زمین به اصلاح تیکی تاکا بپردازد.

گواردیولا برای پیاده کردن این شیوه، عناصر هجومی و دفاعی خود را پیدا کرد و چند مهره کلیدی و تکنیکی و دونده را هم در خط هافبک به جمع یاران خودافزود.

آنها در لیگ‌ جزیره جدا از کار پرس و کارهای ترکیبی در زمین رقبا در خط هافبک هم اجازه بازی سازی به حریفان نمی دادند.

در دیدار با رئال به وضوح دیدیم، مدافعان سیتی در مقاطعی که توپ را در زمین حریف در اختیار داشتند،  چگونه تا خط وسط جلو کشیده و مهاجمانشان پرس را تا روی بند کفش کورتوا  هم ادامه دادند.

اصرار به مالکیت توپ و پرس از جلو نیازمند داشتن مردانی پرتوان و دونده و بدنسازی آرمانی دارد که سیتی زن ها در تقابل با رئال به بهترین شکل آن را پیاده کردند و اجازه  خودنمایی به شاگردان آنچلوتی ندادند.

سیتی زن ها با این برد یکطرفه و رسیدن به فینال  برای اینتر خط و نشان کشیده و در یک قدمی فتح جام اروپا قرار گرفتند.

گزارش: احمد میرزاییان