شنبه یکم اردیبهشت ماه
آسیاب با باد می چرخد نه آب!

خلیل عقاب، مرزهای معرفت را شکست

سال ها پیش وقتی پهلوان افسانه ایی ایران زمین که سال ها در سیرک های اروپایی هنر نمایی می نمود و بالطبع از معاشرت با پهلوانان و چهره های خوشنام ورزشی کشور به دور بود گفت حالا که این عزیزان را می شناسی مرا به دیدار شان ببر.

با پهلوان خلیل عقاب به روضه پهلوان محبوب و مردمی حاج آقا طالقانی رفتیم.

پهلوان حاج محمد رضا طالقانی وقتی دید پیشکسوت (خلیل عقاب) در حال پیاده شدن از ماشین است در ماشین را تا اخر باز کرد و دست عقاب را گرفت و بوسه ایی بر ان زد!

چندی بعد؛ روز جمعه به روضه پهلوان محمد محمودی رفتیم دهها نفر پهلوان عقاب را غرق بوسه نمودند و گفتند: پهلوان ما به عشق شما ورزشکار شدیم، !

و پهلوان محمودی به احترام این رستم ایران! صندلی در راس مجلس گذاشت و او را پهلوان پهلوانان معرفی می کرد.

در دی ماه سال ۹۳ انجمن پزشکان جراح دانشگاه تهران از من دعوت به عمل آورد که به مناسبت سالگرد درگذشت جهان پهلوان در مورد مرام پهلوان تختی سخنرانی کنم و به من پشنهاد کردند شما که با پهلوان خلیل عقاب دوست هستید ایشان را دعوت نمایید تا از ایشان توسط انجمن پزشکان جراح تقدیر شود.

وقتی با پیشکسوت پهلوانان ایران در چهاردهمین سالگرد هنرمند و قهرمان محبوب مرحوم محمد علی فردین حاضر شد مردم از شوق دیدار خلیل عقاب همبازی مرحوم محمد علی فردین در سینما به شور و شعف در آمدند و بسیار زیاد وی را تشویق کردند و چند صد عکس با این پهلوان قرن انداختند.

او در همه محافل می درخشید و مورد استقبال پر شور مردم قرار می گرفت. وقتی هم که جان را به جان آفرین تقدیم نمود مجلس ختمی در تهران چهار راه سرچشمه حسینه بنی فاطمه؛ توسط پهلوانان و جوانمردان که او را می ستودند برپا شد، دویست نفر از پیشکسوتان ورزش در آن مجلس مردمی حضور یافتند و مجلس ختمی با تلاوت زیبای قرآن و ضرب مرشد گلستانی که اشعار جوانمردی را می خواند و مرشد خاطره انگیز استاد حاج عباس شیر خدا؛ با اشعاری در مدح علی (ع) مجلس را به فضایی کاملا" معنوی و پهلوانی سوق داد خاطرات ورزش باستانی مردم ایران در سحرگان که از رادیو ایران پخش می شد و  میل بازی های پهلوان خلیل عقاب که میل های بزرگی به سقف زورخانه پرتاب می کرد و  سینه مسی و زنجیر پاره می کرد را در اذهان حضار زنده می نمود .

سخنران مجلس که از ورزشکاران قدیمی بود از نقش و ارزش دانشمندان ، هنرمندان و ورزشکاران در اجتماع سخن گفت.

پهلوان محمودی با انتقاد از مسئولین که نسبت به این پهلوان چه در حیات و چه در مراسم مماتش ! هیچگونه توجهی به این پهلوان بزرگ که دارای دو  رکورد فوق العاده قدرتمند در کتاب ثبت رکورد ها ی گینس است نکردند. صریحا" انتقاد کرد و پیشکسوتی گفت: اگر حاج جلال قدیمی که این مجلس را برپا نمی کرد تاریخ در مورد جوانمردی ورزشکاران چه می گفت.؟

یکی از بزرگان خوشنام ورزشی کشور نیز در پاسخ گفت:

آقا ناراحت نباشید همین که دویست نفر پیشکسوت از رشته های مختلف  ورزشی در این مجلس ترحیم زیبا، مردمی و معنوی حضور یافتند خود نشان دهنده عدم شناخت روح ورزش و بی اطلاعی مسئولین ورزشی! از رعایت حرمت پیشکسوتان می باشد.

فعلا" آسیاب با باد می چرخد؛ نه با آب.

گزارش: امیر افشار