جمعه دهم فروردین ماه
یادداشت سفر به ارومیه؛

خوب، بد، زشت!

چهل و سومین دوره کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی با تمام خوبی ها و بدی هایش به آخر راه رسید.

ایران در رده بندی تیمی با ۲۳۰ امتیاز قهرمان شد و آذربایجان‌غربی (تیم ملی جوانان) با ۱۳۹ امتیاز و عراق و افغانستان با ۱۰ امتیاز عناوین بعدی را کسب کردند. این مسابقات که با حضور ده‌ها هزار تماشاگر طی دو روز در ارومیه برگزار شد، یکی از بهترین ادوار برگزاری جام تختی در شهر ارومیه بود و خاطره هایی متفاوت برای مردم منطقه و ورزشکاران بر جای گذاشت.

هرچند به دلیل انصراف برخی کشورهای صاحب نام، کشتی گیران کشورمان نتوانستند محک جدی بخورند اما به دلیل اینکه این مسابقات آخرین مرحله انتخابی کشتی بود، اهمیت و شور وهیجان آن را دو چندان کرد.

لازم به یادآوری است که تیم افغانستان که سه روز زودتر در محل اسکان حاضر شده بود و تیم عراق، تنها کشورهای شرکت کننده در این جام بودند. در ادامه این گزارش به واکاوی و حاشیه های این سفر دو روزه می پردازیم.

خوب

*به طور قطع یکی از نکات دلچسب و کم نظیر این دوره از مسابقات، حضور چشمگیر مردم آذربایجان در سالن 6 هزار نفری غدیر شهر ارومیه بود. مردم ورزش دوست استان چند ساعت قبل از شروع مسابقات در سالن حضور یافته و با طبل و شیپور به تشویق ورزشکاران می پرداختند.

* ۳ تشک کشتی با تمامی استانداردهای روز جهان و تجهیز نورپردازی، ال. ای. دی ها و سیستم صوتی، هیجانی مضاعف به ورزشکاران وتماشاگران القا می نمود همچنین تبلیغات محیطی و رسانه ای در سطح استان از جمله نصب بنر و پوسترهای این مسابقات در خیابان ها، حال و هوای شهر چهره کشتی بخود گرفته بود.

* رایگان بودن تماشای مسابقات و صدای گرم و پر نشاط هادی عامل در بخش اجرایی مسابقات از دیگر جذابیت های این دوره از مسابقات به شمار می رفت که توانسته بود مخاطب های بسیاری به سوی جعبه جادویی بکشاند.

بد

*در یکی از دیدارهای وزن ۷۴ کیلوگرم حسن عباسپور کشتی گیر کشورمان به مصاف مصطفی سلمان کشتی گیر عراقی رفت و در حالی که از حریف خود هم عقب افتاد، اتفاقی عجیب مسابقه را نیمه تمام گذاشت.

داوران در پایان وقت نخست متوجه شدند، کشتی گیر عراقی حاضر  مربوط به وزن ۸۶ کیلوگرم این کشور است و بعد این اتفاق مسابقه لغو و لحظاتی دیگر رقابت حسن عباسپور با کشتی گیر ۷۴ کیلوی عراق برگزار و در نهایت با برد نماینده کشورمان تمام شد.

در اتفاق عجیب دیگری، اشتباه تیم داوری، جنجالی عجیب در سالن رقم زد*

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، امین طاهری در مبارزه نخست در شرایطی که با نتیجه ۹ بر صفر از مرتضی جان محمدی پیش بود، ضربه فنی شد و اعتراض شدید علیرضا رضایی و فردین معصومی حاشیه‌هایی را ایجاد کرد که به اعتراض تماشاگران همراه شد

در نهایت هیات ژوری به تکرار مسابقه رای داد، که جان محمدی به نشانه اعتراض  به روی تشک نرفت و طاهری برنده میدان اعلام شد که این تصمیم خشم تماشاگران رادربرداشت. آنها به نشانه اعتراض چندین بطری آب به روی تشک مسابقه پرتاب کردند و در نهایت مغلوب امیررضا معصومی شد

 زشت

خبرنگاران، بخش فراموش شده این دوره از مسابقات بودند. به طوری که نه جایگاهی داشتند برای نشستن و نه آی دی کارت برای ورود به سالن. جایگاه خبرنگاران اولین مکانی بود در مسابقات فینال روز پایانی از تماشاگران پر شده بود. در حالی که کل ورزشگاه هنوز خالی بود و دوساعت مانده به شروع مسابقات نوجوانان و کودکان پرشور ارومیه ایی قدرت را در این مکان به دست گرفته بودند وچند خبرنگاری هم که به زور توانستند بودند در این مکان جا بگیرند با صدای بوق و فریاد تماشاگران در جایگاه خبرنگاران موفق به تهیه کلیپ و اطلاع رسانی نشدند.

* در پایان می توان گفت که تمام دست اندرکاران این دوره ازمسابقات تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات به نحو احسن انجانم دادند و مشکلات ذکر شده، ناشی از کم تجربگی بود و امیدواریم این انتقادات بتواند در دوره آتی چراغ راهشان باشد.

گزارش: رضا صادق زاده