پنجشنبه نهم فروردین ماه

تدابیر ویژه یحیی و فرهاد در مستطیل سبز

تقابل سرخابی ها در جام حذفی دارای ویژگیها و مختصات خاصی است و تدابیر ویژه و تاکتیک مقابله گرایانه یحیی و فرهاد در مستطیل سبز ،تیم فینالیست این رقابت سنتی را مشخص خواهد کرد.

برخلاف گذشته این بار دو تیم در بهترین شرایط به مصاف یکدیگر می روند.
پرسپولیس با کسب جام در لیگ برتر در بهترین شرایط روحی و انگیزشی است و بدون بازیکن آسیب دیده به میدان می رود.
استقلالی ها هم به هماهنگی هارمونی و انسجام تیمی رسیده و به لحاظ تاکتیک تهاجمی در بهترین شرایط چند ساله خود قرار دارند.
ویژگی خاص این رقابت مهم ،معرفی تیم پیروز در پایان دیدار خواهد بود.در این راستا پایداری و استقامت بازیکنان در زمین و هدایت و راهبری اصولی کادر فنی نقش تعیین کننده ای دارد.
عدم حضور هواداران دو تیم و بازی در ورزشگاه خالی از تماشاگر از نکات منفی این پیکار سرنوشت ساز است.
موضوع تاریک بعدی ،تهاجم هر دو تیم به داوری مسابقه است.انگار مربیان و کادر فنی به جای اتخاذ تدابیر تاکتیکی ،یورش به داور و تحت تاثیر قراردادن مقوله قضاوت را نشانه گرفته اند!
استقلال مجیدی بر خلاف روش دفاعی استراماچونی استفاده از سه دفاع میانی را در دیدارهای قبلی کنار گذاشت و به شیوه ۲-۴-۴ کاذب روی آورد.
آبی ها در چند دیدار گذشته در تهاجم از شیوه ۳-۳-۴ تبعیت کردند و در فاز دفاعی و یورش حریفان تغییر حالت داده و با مدافع از دروازه خودی محافظت می کردند..آمادگی و هماهنگی دیاباته و قائدی در خط حمله نقطه قوت شاگردان مجیدی است.
در آن سو هم یحیی گل محمدی به پایداری و استقامت مدافعانش دل سپرده است.
یقینا تقابل شجاع ،کنعانی زادگان ،شیری و نادری با دو بازیکن آماده و جسور خط حمله آبی ها دیدنی خواهد بود.
در خط میانی با آماده شدن علی کریمی ،اسماعیلی ، ریگی و رضاوند باید شاهد یک جدال تمام عیار در مرکز میدان باشیم.آنجا که قرمزها با حضور نوراللهی ،کامیابی نیا، مهدی ترابی و بشار رسن به پیروزی امیدوار هستند.
حضور وحید امیری و علیپور در خط حمله و مشارکت دائمی ترابی در نفوذها و استفاده از فاکتور سرعت در تهاجم نقطه برتری پرسپولیس است.
استقلال هم دقیقا در همین ناحیه و در خط حمله دارای برتری خاصی است.
اگر چه پرسپولیس در خطوط دفاعی از ثبات بیشتری برخوردار است،اما استقلال به دلیل آسیب دیدگی های مکرر یزدانی و غلامی و رفت و آمدهای انضباطی دانشگر با تغییرات متعدی روبرو شده است.
در این دیدار هم گفته شده است مجددا سیاوش یزدانی و دانشگر مصدوم هستند و روزبه هم شرایط خوبی نداشته و احتمال غیبت او وجود دارد.
برخی این اظهارات را ترفند کادر فنی استقلال قلمداد می کنند تا با اعلام ترکیب تیم در دقایق پایانی ،آنالیز و برداشت تیم مقابل را دچار خدشه نمایند.
در درون دروازه ،یقینا غیبت بیرانوند موضوع کلیدی قرمزها است .رادوشویچ باید آزمونی سخت را در این دیدار پشت سر بگذارد.به ویژه اگر بازی به ضیافت پنالتی ها کشیده شود.
در سمت آبی ها هم باید اذعان کرد حسینی این روزها آماده و سرپنجه نیست.گلهایی که او از راه دور دریافت کرد و خروج نامطمئن او از دروازه باعث دغدغه و دلمشغولی کادر فنی شده است.
حسینی هم سرنوشتی مانند رادوشویچ دارد و باید با تمرکز خاص از دروازه تیمش دفاع کند.
به هر حال با این اوصاف و تجزیه و تحلیل شرایط فنی دو تیم امیدواریم شاهد و ناظر یک تقابل تاکتیکی و هنرمندانه باشیم.دیداری که با مدیریت تیم داوری و بازی زیبای نفرات در داخل زمین ،شبی به یاد ماندنی برای فوتبال کشور رقم بزندو تیم برتر را به عنوان فینالیست جام حذفی معرفی کند.

  • نویسنده : احمد میرزاییان