پنجشنبه نهم فروردین ماه

یاری: برگزاری لیگ پایه کارشناسی شده است

بهروز یاری دارنده مدال برنز جهان و یکی از با تکنیک ترین قهرمانان اسبق تیم ملی گفت برگزاری لیگ نوجوانان حاصل یک تصمیم کارشناسی است. برای جلوگیری از وزن کم کردن کشتی گیران تمهیداتی اندیشیده شده است.

یاری افزود: برگزاری لیگ های پایه برای اینکه کشتی گیران در لیگ نوجوانان وزن کم نکنند، تصمیم گرفتیم وزن کشی را یک ساعت قبل از مسابقه بگذاریم و ارفاق وزن هم وجود ندارد.

بهروز یاری که به عنوان یکی از کارشناسان و صاحب نظران در جلسه هم اندیشی راه اندازی لیگ های پایه کشتی حضور داشت، گفت پیرامون برگزاری این جلسه اظهار داشت: در جلسه ای که چهارشنبه هفته گذشته به بهانه راه اندازی لیگ های پایه برگزار شد، کارشناسان و مسئولان حضور داشتند و بحث های زیادی صورت گرفت. در نهایت تصمیم گیری بر این شد که لیگ نوجوانان برگزار شود و در رده سنی نونهالان هم جشنواره هایی به صورت نمایشی و اجرای فن برگزار شود. به هر حال در رده سنی نونهالان ممکن است یک شکست کمی کشتی گیران را متزلزل کند، اما برگزاری لیگ نوجوانان می تواند فرصتی برای استعدادیابی و ایجاد زیرساخت برای رده سنی جوانان باشد.

وی افزود: من صددرصد موافق برگزاری لیگ پایه در کشتی هستم. برای اینکه بدانیم راه اندازی لیگ پایه درست است یا غلط، باید پای صحبت های مربیان بشینیم. خودم در کرج به کشتی گیران در رده سنی پایه تمرین می دهم. به نظرم باید بین عدم حضور کل کشتی گیران در مسابقات یا سرخورده شدن یک یا 2 کشتی گیر، یک گزینه را انتخاب کنیم که طبیعتا راه دوم منطقی تر است. نمی توانیم یک نوجوان را برای سالی یک مسابقه دائما در تمرین نگه داریم. والدین کشتی گیران هم خیلی دوست دارند فرزند خود را در مسابقه ببینند. مسابقه هم به مربی و خود کشتی گیر نشان می دهد که تا چه حد تمرینات به درستی روی تشک اجرا می شود و هم به کل جامعه نشان می دهد که استعدادهایی در کشتی پیدا می شوند. در دوره های قبلی هم هیچ وقت از برگزاری لیگ نوجوانان و نونهالان ضرر نکردیم.
دارنده مدال برنز مسابقات جهانی 1994 در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر ضرر وزن کم کردن برای کشتی گیران رده سنی نوجوانان گفت: اگر در المپیک برای کشتی گیران بزرگسال وزن کشی انجام نمی شود که ما هم در رده پایه این کار را انجام ندهیم. فاصله اوزان در رده سنی نوجوانان 2، 3 کیلوگرم است. در ضمن برای اینکه کشتی گیران وزن کم نکنند، تصمیم گرفتیم وزن کشی را یک ساعت قبل از مسابقه بگذاریم و ارفاق وزن هم نباشد. از سوی دیگر با تاکید فدراسیون کشتی مربیان نباید اجازه کاهش وزن به کشتی گیران نوجوان بدهند. بدین ترتیب هیچ نوجوانی نمی تواند با وزن کم کردن خودش را به یک وزن پایین تر برساند و باید در وزن اصلی خودش کشتی بگیرد.
بهروز یاری درباره تاثیر شکست در روحیه نوجوانان عنوان کرد: این را بگویم که طبق منطقه بندی انجام شده، استان هایی که صاحب کشتی هستند، بیشتر در 2 منطقه جمع شدند و در سایر مناطق تقریبا سطح کشتی گیران نزدیک به هم خواهد بود. همانطور که گفتم نمی توان یک کشتی گیر نوجوان را برای یک مسابقه در سال تمرین داد. هر تصمیمی که گرفته می شود، برخی منتقد هستند. نظر مخالف همیشه هم بد نیست، اما این را بدانید تمامی این مواردی که به عنوان انتقاد مطرح می شود، در جلسه از سوی کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نهایت هم برای نحوه برگزاری لیگ پایه رای گیری شد و نتیجه ای که اعلام شد، حاصل یک تصمیم دسته جمعی بود.
وی در پایان گفت: ما مصر هستیم که این مسابقات برگزار شود. نیاز است که برای آسیب ندیدن کشتی گیران نوجوان دانش مربیان را هم بالا ببریم. به هر حال من در کلاس خودم کشتی گیر 7 ساله هم دارم، اما نمی توانم آن را 10 سال بدون مسابقه نگه دارم. لیگ نوجوانان فرصت خوبی برای شناسایی استعدادها خواهد بود.