جمعه سی و یکم فروردین ماه

ناگفته های میثم مصطفی‌ جوکار

جوکار بهمن۱۳۶۴ در شهرستان ملایر، استان همدان به دنیا آمد وی برادر کوچکتر مسعود مصطفی جوکار نایب قهرمان المپیک آتن است که ورزش را در سن ۱۰ سالگی با پیشنهاد آقای نظری مربی سازنده ملایری و مشوق خود مسعود جوکار در باشگاه تختی این شهرستان در رشته کشتی آزاد آغاز کرد. گفت گوی خبرگزاری البرز با جوکار را می خوانید.

شما در خانواده ای کشتی دوست بزرگ شده اید و از همه مهم تر برادر شما نایب قهرمان المپیک آتن بود ذهنها بر این معطوف میشود که مدال برادرتون در پیشرفت شما چه تاثیری داشت؟
خب مدال آقا مسعود یک اتفاق بزرگ بود که برای اولین بار در غرب کشور رخ داد و حدود یک ‌ماهی حال و هوای خانه ما رفت و آمد مسئولین و مردم و رسانه ها بود و از طرفی هم خب خیلی انگیزه گرفته بودم و باورم شده بود که برای من هم شد نیست و در آن زمان خودم قهرمان جوانان ایران و قهرمان انتخابی تیم ملی شدم وباخودم عهد کردم که در المپیک بعدی کشتی بگیرم.

ثمره مدال مسعود جوکار برای شما چه چیزی بود؟
باوری بود که برای من القا شد و نتیجه این انگیزه و باور هم راهیابی به المپیک ۲۰۰۸ پکن بود.

آن روزها دوئل های خوبی را با ۷۴ کیلوی مطرح ایران علی اصغر بذری داشتید به یکباره بین همه خوبهای ۷۴ کیلوی ایران مطرح شدید از آن موقع بفرمایید؟
خب آن زمان ۷۴ ایران واقعا مملو از خوبهای این وزن بود و ماهم بنا بر انگیزه و هدفی که داشتیم عزم خود را جزم کردیم که به عرصه اثبات برسیم و آقای بذری که از خوبهای ۷۴ ایران بود و نایب قهرمان جهان بود را شکست دادم و با توجه به سن کمی که داشتم (۲۱ سالگی) و در نهایت شکست دیگر رقبا و نهایتاً ملی پوش شدن و مدالهای آسیایی و بین المللی متعدد...

اما حادثه تلخ المپیک ۲۰۰۸پکن، بعد از آن همه انگیزه و تلاش و انتظار چرا در المپیک به بلغاری که در یاشار دوغو ۱۲ بر صفر شکستش داده بودید باختید؟
طی بی برنامگی هایی که آن زمان بر اردوها حاکم بود نمیدونم بر چه قانونی من رو با رضا یزدانی برای تمرین انداختند و از اونجایی که سنگین تر بود از ناحیه مچ پا به صورت شدید آسیب دیدم و اجازه استراحت هم ندادند و ثمرش اتفاقی بود که در المپیک گریبان‌گیر من و همه تیم شد.

بهترین حریفتان در ایران چه کسی بود؟
آقای علی اصغر بذری که تیم ملی هم بودند.

کمک های مسعود جوکار به شما در شروع دوران قهرمانیتان؟
از این نظر که اقامسعود خیلی کمکم کردند و خیلی برام خوب بود که راه قهرمانی رو برام هموار ساختند ولی سختی اینکه برادرم نایب قهرمان المپیک بود تا مدتها اسمم پشت اسم مسعود پنهان بود و خیلی سخت بود تا خودم را با اسم خودم شناختند (همه جا می گفتند برادر مسعود جوکار هست)ولی خب مدیون مسعود و آقای نظری هستم.

اما از تغییر وزنتان بفرمایید؟
بله سال ۲۰۱۰بود که بعلت سنگین شدنم تغییر وزن دادم

با اینکه ۲۰۰۸ در اوج بودید چه شد که تا بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ که طلا گرفتید این انگیزه از بین نرفت؟
خب علیرغم اینکه بی مهری های زیادی به من شد با تفکر اینکه باید خودم رو ثابت کنم جلو رفتم و خوشبختانه خودم رو ثابت کردم.

چه شد که سه سال از کشتی کنار رفتید؟
وقتی که ۴۸ ساعت به پرواز برای مسابقات جام جهانی آقای خادم من رو خط زدند واقعا بعد از ۱۰ سال تلاش خسته شدم و رفتم و به آموزش سنین پایه پرداختم.

تصمیم میثم جوکار برای خداحافظی از دنیای قهرمانی؟
خب خیلی از دوستان با من تماس گرفتند که خداحافظی کنم اجازه میخوهام خودم تصمیم بگیرم و الان هم تا موقعی حس می کنم می توانم کشتی بگیرم قصد خداحافظی ندارم.

چرا در انتخابی جام تختی کشتی نگرفتید؟
من هدفم المپیک نیست هدفم مسابقات جهانی اوزان غیر المپیکی هست که بعد از المپیک برگزار میشه و قصدم خداحافظی با مدال جهانی و در اوج هست.

وضعیت کشتی ایران رو چطور می‌بینید؟
الان کشتی مثل یک آدم مریض است که در دوران نقاهت بسر می برد و قطعا برای المپیک ۲۰۲۴وضعیت کشتی کشور خیلی بهتر می شود.

کشتی همدان رو چطور ارزیابی می‌کنید؟
کارایی هیئت همدان تا به اینجا با مشاوره های مسعود جوکار و سعید ابراهیمی و مدیریت خوب دکتر یاری‌خوب بوده است.

صحبتتان با علیرضا دبیر؟
آرزوی موفقیت برای ایشان و اعلام آمادگی می کنم برای کمک به فدراسیون

صحبت پایانی ؟
استاندار وقت سال ۲۰۱۵ به من گفتند در جام جهانی آمریکا اول شدی، به شما خانه می دهیم ولی الان سال ۲۰۱۹ خبری نشده
و از همین رسانه از همسرم تشکر ویژه می کنم که در برگشتن من به کشتی نقش بسزایی داشتند و مخالفت نکرد.