پنجشنبه نهم فروردین ماه

حیدری: اسطوره ها از جان خود گذشتند

به تعویق افتادن کشتی به نفع کشتی گیران جوانمان شد. برخی کشتی گیران داشتند از رده خارج می شدند و حالا با فاصله زمانی ایجاد شده شاید نیروهای جوان بتوانند خودشان را مطرح سازند و دوبنده تیم ملی را از آن خود کنند. برای حسن یزدانی، علیرضا کریمی هم خوب شد چون می توانند تمرینات را از سر بگیرند و به شرایط آرمانی بازگردند که البته مستلزم آن حضور در مسابقات متعدد بین المللی است تا رفته رفته جا بیفتند.

دارنده شش مدال جهان و المپیک در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا به تعویق افتادن المپیک به ضرر قهرمانان نامی کشتی که برخی از آنها به مرز بازنشستگی نزدیک هستند، نمی شود، گفت: یک ضرب المثل خارجی هست که می گوید چهارشنبه شب ها یکی صد دلار گم می کند یکی هم پیدا می کند! کشتی گیران باید شرایط را بسنجند و از آمادگی جسمانی به دور نباشند، اگر غیر از این بود پشت افتخارات و عناوینشان محو می شوند. این اتفاق به شخصه برایم اتفاق افتاده، یادم می آید قرار بود مسابقات قهرمانی جهان در نیویورک برگزار شود اما بخاطر اتفاقاتی که در روز 11 سپتامبر (حملات تروریستی) رخ داد، تصمیم به لغو مسابقات گرفتند. در آن زمان در اوج آمادگی بودم و بهترین سال دوران ورزشی ام بود و یقین داشتم که می توانم قهرمان جهان شوم. برگزاری مسابقات به تعویق افتاد و من به یک وزن بالاتر رفتم و در مسابقات جهانی بلغارستان با وجودی که از آمادگی همیشگی به دور بودم، حذف شدم و با این تورنمنت وداع تلخی داشتم.

حیدری در خصوص آماده سازی پیش از المپیک و مسابقات انتخابی تیم ملی اظهار کرد: در برخی از فیلم های تمرینات آماده سازی ملی پوشان مشاهده کردم که مربیان و کادرفنی کارهای بدنسازی و آمادگی جسمانی سنگین را برای کشتی گیران در نظر گرفتند که این امر باعث خستگی بیش از حد آنها پیش از آغاز مسابقات می شوند. اعضای تیم ملی اکنون بیش از همیشه به مرور کارهای تکنیکی و تاکتیکی نیاز دارند تا سبک بال و چابک عازم مسابقات شوند. ضربه چنین تمریناتی را خودم در مسابقات نیویورک خورده ام و می دانم که تبعات سنگینی را برای کشتی گیران به دنبال خواهد داشت. خیلی از مواقع می بینیم که کشتی گیرانمان در مسابقات بازی های آسیایی نتیجه لازم را کسب نمی کنند. علت این است که پیش از بازی های آسیایی مسابقات جهانی برگزار می شود و کشتی گیران نمی توانند تمرینات خود را بالانس کنند بنابراین از ارائه کیفیت همیشگی به دور هستند. بدنسازی سنگین برای کشتی گیران جوانی که به تازگی پای به عرصه مسابقات بین المللی گذاشته اند ایرادی ندارد اما افرادی که صاحب عنوان و باتجربه هستند نیاز به چنین تمریناتی ندارند و با افت بدن مواجه خواهند شد.

پیشکسوت کشتی در پاسخ به این سوال که چرا طی سالیان اخیر در سبک وزن نسبت به سال های گذشته عملکرد قابل قبولی نداشته ایم، گفت: ایراد اصلی را می توانیم به خودمان بگیریم که در این بخش کم کاری کرده ایم. به حتم استعدادهای زیادی طی چند سال گذشته داشتیم، اما وقتی دوبنده تیم ملی را شش، هفت سال بر تن حسن رحیمی می کنیم باید پشتوانه سازی را هم در نظر داشته باشیم. ایراد بعدی را می توان به نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی گرفت، نفرات دوم و سوم هر وزن حتی اگر قهرمانان نامداری باشند دچار یأس می شوند و با خود می گویند وقتی قرار نیست انتخاب شوم چه دلیلی دارد که وقت خودمان را تلف کنیم و تمرینات پرفشار را پشت سر بگذاریم. در این بین قهرمانان نامی با توجه موفقیت هایی که به دست می آورند، از لحاظ مالی و امکانات تا حدی تامین می شوند اما نفر دوم و سوم که شغلی برای امرار معاش ندارند چه باید بکنند؟ قطعا مایوس می شوند و رفته رفته کشتی را کنار می گذارند. حداقل فارغ از امکانات معقول، حقوق دست و پاگیری برای آنها فراهم کنیم تا خیالشان از بابت خرج و مخارج اولیه راحت شود و با خاطری آسوده و با انگیزه به تمرینات خود بپردازند. با چنین شرایطی که در جامعه حاکم است و با خرج و مخارج سرسام آور نباید از جوانان انتظار داشته باشیم که بهترین نتایج را کسب کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشکر ویژه ای از مدافعین سلامت می کنم. مملکت ما همیشه اسطوره هایش را داشته، از زمان دور که آرش، رستم و سهراب بودند تا بابک خرم دین و... تا دوران جنگ شهید همت، چمران و قاسم سلیمانی و الآن هم مدافعین سلامت. اینها همان اسطوره ها هستند شاید خیلی اسم و رسمشان مطرح نمی شود اما یادمان نرود که آنها از جان و خانواده خود مایه گذشته اند. وقتی چنین دل و جرات و جسارتی از خود نشان می دهند باید مجسمه آن ها را ساخت تا مردم به آنها سجده کنند. اسطوره های شاهنامه امروز عینیت پیدا کرده اند و این عزیزان هستند که به جامعه ما انرژی، انگیزه، امید و همبستگی و مهربانی می دهند. همبستگی و ایثار کم کم داشت به باد فراموشی سپرده می شد که مدافعین سلامت به ما یادآوری کردند زندگی با تمام سختی هایش جریان دارد و مردم باید هوای همدیگر را داشته باشند.

گفت و گو از: احمد دباغ