پنجشنبه نهم فروردین ماه
300 سال تجربه در خدمت فدراسیون؛

جوادی: رییس فدراسیون کشتی باید پاسخگو باشد

اعزام به مسابقات جهانی بدون رقابت های انتخابی ظلم به کسانی است که زحمت کشیده اند و خواهان حضور در این میدان هستند.

اعزام به مسابقات جهانی بدون رقابت های انتخابی ظلم به کسانی است که زحمت کشیده اند و خواهان حضور در این میدان هستند. 

عضو پیشین شورای فنی کشتی آزاد طی گفت و گو با خبرگزاری البرز در ارتباط با لزوم برگزاری مسابقات انتخابی جهت اعزام به مسابقات جهانی اظهار داشت: متاسفانه مسئولین فدراسیون کنونی دوست ندارند از تجربیات گذشته درس بگیرند به همین دلیل کارهای خود را با آزمون و خطا پیش می برند.
ابراهیم جوادی افزود: ما به عنوان اعضای شورای فنی در زمان رسول خادم نسبت به تمام امور فنی اشراف داشتیم. خصوصا در رابطه با مسابقات انتخابی کوتاه نمی آمدیم. به عنوان مثال رضا یزدانی که بهترین کشتی گیر بود وقتی آسیب دید مجبورش کردیم طبق فرایند پس از بهبودی در مسابقه انتخابی شرکت کند. خود من سه سال پیاپی قهرمان جهان شده بودم با وجودی که همه می دانستند قبل از انتخابی آسیب دیده ام و به دلیل استراحت نتوانسته بودم وزن بدنم را کم کنم مجبور شدم در رقابت های انتخابی شرکت کنم . ۱۲ کیلو طی بیست روز وزن کم کرده بودم که مسابقه اول فشارم چنان پایین افتاد که مجبور راهی بیمارستان شدم. کادر فنی باز هم رضایت نداد پس از بهبودی مسابقه انتخابی گذاشتند که توانستم همه رقبا را شکست دهم و راهی چهارمین میدان انتخابی شوم .الان هم شرایط فرق نکرده باید مدعیان از کانال انتخابی عبور کنند تا هم نفرات برتر موقعیت خود را درک کنند و هم دیگر قهرمانان انگیزه  ادامه راه را داشته باشند.فرصت هم وجود دارد و می توانند همانند روس ها مدعیان را در مسابقات انتخابی شرکت دهند. اینکه زمان کوتاه است و فرصت نداریم بهانه است و کسی این حرف ها را باور نمی کند. شخص رییس فدراسیون به دلیل آسیب دیدگی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در انتخابی حضور پیدا نکرد نتیجه آن شد که نه خودش توفیقی پیدا کرد و نه اجازه داد نفربعدی که تمام رقبا را شکست داده بود برای کشور افتخارافرینی کند. 

دارنده ۵ مدال ارزشمند جهان و المپیک در پاسخ به این پرسش که رییس فدراسیون کشتی کادر فنی را مسئول نتایج آینده تیم ملی عنوان کرده، گفت: اصلا چنین ادعایی را قبول ندارم. پاسخگوی اصلی عمکرد کشتی، رییس فدراسیون است. دوره رسول خادم  اگرچه خود ایشان همزمان سرمربی بود اما در نهایت به عنوان رییس فدراسیون پاسخگوی عملکرد تیم های ملی آزاد و فرنگی  بود. ما اعضای شورای فنی در جلسات از ایشان به عنوان رییس فدراسیون و مسئول تشکیلات اداری کشتی کشور سئوال می کردیم و گاهی اوقات کار به چون و چرا می کشید. البته بحث رسول خادم یا دبیر نیست هرکس که رییس فدراسیون باشد در برابر مردم مسئول است و باید جوابگوی عملکرد مجموعه خود باشد.
دارنده ۴ مدال ارزشمند طلای جهان در ادامه تصریح کرد: من از آقایان مسئول فدراسیون و کارشناسان سئوال می کنم آیا لیگ مهمتر است یا تیم ملی؟ شما طی چند ماه گذشته نتوانستید یا نخواستید اردوی کوتاه مدت با نفرات معدود تیم ملی را تشکیل بدهید اما لیگ را به قول خودتان با پانصد نفر برگزار کردید! آن هم لیگی بی سر و ته، با برنامه ریزی ضعیف، مسئول ضعیف و بدون هدف خاص برگزار شد چون عده ای می خواستند به هر دلیل برگزار شود. بی تردید ما هم موافق این هستیم که عده ای از کشتی گیران و مربیان از طریق لیگ بهره ببرند اما آیا واقعا این مسابقات به مربیان زحمتکش و کشتی گیران بر جای مانده هم منافعی می رساند یا منافع مجوعه جامعه این ورزش را در نظر می گیرد؟ 
 
جوادی در ارتباط با تصمیم گیری های غیر کارشناسی در فدراسیون کشتی تاکید کرد: گفته می شود تصمیم گیرنده اصلی در این فدراسیون رییس است و ایشان در همه امور دخالت می کند. اگر اینطور باشد باید به حال کشتی افسوس خورد. این آقایان دایره را چنان تنگ کرده اند که غیر از خودشان کس دیگری را در تصمیم گیری ها دخیل نمی کنند در صورتی که تجربه گذشته نشان می دهد وجود شورای فنی و کسانی که سرد و گرم چشیده اند تا چه اندازه می تواند گره گشا باشد.من شنیده ام حسن محبی حکم مشاور عالی فدراسیون را دارد پس کجاست این مشاور تا در رابطه با تیم ملی، انتخابی و موارد فنی دیگر نظر بدهد؛ اصلا از ایشان دعوت می شود تا مسابقات را ببیند؟ مگر مسابقات لیگ یکی از ملاک های سنجش کشتی گیران نبود پس چرا ایشان دعوت نشده بود و کنار کادر فنی حضور نداشت؟ فدراسیون شورای فنی که ندارد، از مشاور عالی فنی هم استفاده نمی کند شما بفرمایید برای ورزش اول مملکت چطور تصمیم گیری می شود؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: حرف هایی که ما می زنیم حاصل یک عمر تجربه و حضور در کنار کشتی است. شورای فنی گذشته مجموعا بیش از سیصد سال تجربه را در اختیار فدراسیون گذاشته بود و هر کدام از اعضای آن از جمله استخوان خرد کرده کشتی بودند، حالا اگر دوستان فعلی تصور می کنند یک تنه می توانند برای ورزش ملی کشور تصمیم بگیرند این گوی و این میدان. 

اما رییس فدراسیون ون پس از مسابقات جهانی و المپیک نمی تواند خود را کنار بکشد و کادر فنی را برابر افکار عمومی و رسانه ها قرار دهد. رسالت رسانه و خبرنگاران غیر وابسته این است که حقایق را بگویند و بنویسند تا بعدا از اینکه به رسالت خود عمل نکردند پشیمان نشوند.
مسئولین فدراسیون هم باید در برابر مردم و مسئولین پاسخگوی عملکرد خودشان باشند. کشتی به یک یا چند نفر تعلق ندارد بلکه متعلق به هشتاد و چند میلیون ایرانی است و مردم از این ورزش انتظار کسب مدال و افتخار دارند درست مانند سال ها و دهه های گذشته.
نویسنده: احمد دباغ