جمعه دهم فروردین ماه
والیبال سرزمین چکمه ای؛

از بهنام محمودی تا نیمر عبدالعزیز

تونلی به زمان و ماجرای رفت و آمد بازیکنان ایرانی به کشورهای مسلمان به معتبر ترین لیگ والیبال دنیا شاید ارزش نگریستن دوباره داشته باشد.

تونلی به زمان و ماجرای رفت و آمد بازیکنان ایرانی به کشورهای مسلمان به معتبر ترین لیگ والیبال دنیا شاید ارزش نگریستن دوباره داشته باشد.

هرچند بهنام محمودی نخستین بازیکن والیبال از کشورهای اسلامی در لیگ ایتالیا بود اما بعد از وی سعید رضایی ، سعید معروف و وحید والی، امیر غفور، جواد معنوی نژاد و مرتضی شریفی حضور در زیباترین سرزمین چکمه ای اروپا را تجربه کرده اند و اگرچه غفور موقعیت بسیار خوبی را بدست آورده بود اما هیچ یک از این بازیکنان نتوانستند دوام بازیکنان مصری را در سری A داشته باشند. 

در این بین هنوز متوجه نشده ایم که چرا دو جوان بسیار با استعداد و قدرتمند ایرانی یعنی معنوی نژاد و شریفی در ورونا رد پای محکمی از خود بر جای نگذاشته بودند و اگر فدراسیون والیبال سازمان تیمهای ملی داشت مسئولانش می توانستند این کم دوامی را پایش کنند. علی ایحال با این مقدمه بد ندیده ایم  که یاد آوری کنیم حسن پاسور، احمد صلاح و نیمر عبد العزیز مصری بیشتر در لیگ ایتالیا بازی کرده اند. احمد صلاح که هم دوره بازیکنانی چون مهدی مهدوی، محمد سلیمانی و.. است حتی در لیگ دشوار روسیه هم نمایش خوبی داشته است اما به نظر می رسد که نیمر عبد العزیز که پاسپورت هلندی دارد سرآمد بازیکنان یاد شده باشد.

نیمر که از لیگ هلند به فرانسه و سپس ایتالیا رفته است پارسال برای تیم میلانو 416 امتیاز گرفت او پاسوری بود که به توصیه لورنزوتی ( از مربیان کاندیدای مربیگری در ایران) دو قطر پاسور و پریروز در بازی ترنتینو- پروژا 24 امتیاز برای تیمش به ثبت رسانده است. حالا در والیبال ایتالیا فراوان از عبد العزیز گفته می شود و ما باید به این مساله بیندیشیم که چرا جوان های ما تاب راز و رمز لیگ ایتالیا را نیاورده اند هرچند که امیر غفور تا پیش از آسیب دیدگی مورد توجه و اعتماد دیجورجی بزرگ بوده است.


نویسنده: جمشید حمیدی