جمعه دهم فروردین ماه

سرخابی ها در "باتلاق مدیریت. " گرفتار شده اند!

سرخابی ها در "باتلاق مدیریت. " گرفتار شده اند!

استقلال سالهای متمادی در گرداب سو مدیریت گرفتار شده است .پرسپولیس هم پس از درخشش در جام باشگاهها به شیوه ای دیگر در باتلاق اختلافات و رفتار غلط مدیرانش گرفتار  شد و مانند گوشت قربانی تکه تکه شد!

گماردن افراد غیر متخصص ،سیاسی و ناکارآمد در هیات مدیره دو باشگاه سرخابی هواداران وعلاقه مندان آنها را جان به لب کرده است.رضا مقدم همکار خوب ما در  خبرگزاری البرز در ژاپن دیروز در جمع تعداد کثیری از هموطنان ایرانی  مقیم این کشور  حضور داشت.وی اعتقاد داشت،در غربت و دوری از ایران تنها دلخوشی ما پیگیری ورزش کشورمان ،به ویژه فوتبال است.درخشش پرسپولیس در منطقه غرب آسیا ،شوری زاید الوصف در جمع ایرانیان حاضر ایجاد کرد و باعث اتحاد و همبستگی در جمع آنها شد و... 

طیفی از ایرانی ها  همسر ژاپنی اختیار کرده اند. علاقه مندی و پیگیری مسابقات ورزشی ایران  از سوی همسران آنها   باعث شده تا این خانواده ها هم مجدانه اخبار ورزشی ایران را پیگیری کنند.

این شور و نشاط در پیروزیهای پیاپی پرسپولیس و رسیدن به فینال جام باشگاهها  در ژاپن کاملا مشهود بود،یقینا این شادی و نشاط در جای جای ایران وجود داشت و ما ایرانی های مقیم ژاپن از قاب تلویزیون تصاویر شادی مردم را در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر را مشاهده کردیم و لذت بردیم و..

حیف که کام مردم و علاقه مندان تلخ شد و اختلافات فزاینده  و سو مدیریت بلای جان دو تیم ،به ویژه پرسپولیس به عنوان فینالیست جام باشگاههای آسیا شدو...


نمونه این اظهارات و گلایه مندی هواداران را در ارتباط مردمی مشاهده می کنیم.طیف گسترده ای از هواداران با تماس با دفتر خبرگزاری و یا با ارسال پیام و برخورد با ما در کوچه و خیابان از نوع مدیریت این دو باشگاه به سختی ناراحت هستند. استقلال اگر چه با رفتن سعادتمند و مجیدی با بحران مقطعی مواجه شد ،آما  با حضور محمود فکری و کادر کاملا آبی به فوریت سازماندهی را آغاز کرد.گماردن پرویز مظلومی در پست سرپرستی هم آب رفته را بجوی بازگرداند  و باعث آرامش  استقلال شد. متاسفانه پرسپولیس از آن طرف بام افتاد و اسیر اختلافات شد،در حالیکه انتظار می رفت ،فینالیست شدن آنها در آسیا باعث تقویت روحی و انگیزشی شاکله تیم شود. رفتار غلط رسول پناه و اظهارات نسنجیده و زشت او،اساس حرکت باشگاه را مختل و به بیراهه برد!

دلخوری شجاع از رفتار رسول پناه و رفتار دو گانه او ،باعث تصمیم قطعی او برای جدایی و عقد قرار داد با الریان قطر شد.نمونه این حرکت را در پیوستن محمد نادری به استقلال دیدیم که رنگ و بوی تسویه حساب و لجاجت با رسول پناه داشت! در واقع پرسپولیس از دو جناح مورد حمله و تاخت و تاز قرار گرفت.جبهه اول در کوران مسابقات جام باشگاهها در دوحه رویت شد.آنجا که کنفدراسیون فوتبال آسیا با دخالت عربستانی ها و  هزینه کردن دلارهای نفتی در صدد بودند تا به هر نحو ممکن از صعود پرسپولیس جلوگیری کنند.  محرومیت آل کثیر در آستانه دیدار با النصر دقیقا با هدف ضربه زدن به نماینده ایران به اجرا در آمد.


بعد از آنکه این حربه ناجوانمردانه عربستانی ها در سایه غیرت و تعصب بازیکنان ایرانی خنثی و جواز حضور در فینال برای پرسپولیس بدست آمد،به نظر می رسید که همه چیز بر وفق مراد است.این خوش خیالی به فوریت رنگ باخت و کاخ آرزوهای هواداران دو آتشه قرمزها فرو ریخت.این بار  و بر خلاف تصور ،پرسپولیس از خودی ها ضربه خورد و در آتش اختلافات سوخت.رسول پناه که خود عامل و بانی تنش ها بود،بعد از آنکه اوضاع را کاملا به هم ریخت،از سمت خود استعفا داد و تیم را واردبحران جدی کرد.


این تغییرات  پیاپی بلای جان سرخابی ها شده است.باید طرحی نو در انداخت و از گذشته درس گرفت.فرصتی دیگر  برای وزیر محترم ورزش باقی نمانده است، ایشان باید تکلیف وزارت را با مدیریت این دو باشگاه روشن و شفاف کند.گفته شده در آخر پاییز موضوع واگذاری دو باشگاه از طریق بورس قطعی است.ما بر اساس تجربیات چهار دهه گذشته،خیلی این اظهارات سلطانی فر را جدی نمی گیریم و بر این باوریم که انتقال سرخابی ها در شرایط کنونی  به دلایل مختلف امکان پذیر نمی باشد!


بنابراین توصیه می کنیم حال که اوضاع در استقلال قدری روبراه شده ،باید برای پرسپولیس هم دست به کار شد.در خواست پیشکسوتان پرسپولیس برای استفاده از تجربیات محمد دادگان در مدیریت باشگاه را باید جدی گرفت.


ایشان مورد وثوق واعتماد پیشکسوتان و هواداران هستند و در گذشته هم در فدراسیون فوتبال منشا خدمات گسترده ای بودند.بنابراین نباید دست روی دست گذاشت.فرصت بسیار اندک  و لیگ برتر  و  فینال جام باشگاهها  در راه است.باید سریعا تصمیم گرفت و بحران را مدیریت کرد.


نویسنده: احمد میرزاییان